lesbord, lesauto, L,

‘Rijvaardigheid moet leidend zijn bij een verplichte rijtest’

Gepubliceerd op 06-09-2017 om 16:46

Anbo, belangenorganisatie voor senioren, vindt dat er een verplichte rijtest moet komen op basis van medische conditie, en niet op leeftijd. Uit onderzoek dat EenVandaag deed bleek dat driekwart van de respondenten vond dat een rijtest boven een bepaalde leeftijd verplicht moet worden. Sinds 2014 wordt iemand boven de 75 jaar medisch gekeurd door een arts. De arts beslist vervolgens of iemand een rijgeschiktheidstest moet doen bij het CBR.

De aanleiding voor het onderzoek dat EenVandaag deed was dat ouderen steeds vaker betrokken raken bij ongevallen. Achilles Damen, landelijk verkeersofficier, vindt opleiding een heel belangrijk element in de verkeersveiligheid in Nederland, en daar kan een verplichte rijtest volgens hem aan bijdragen. Het is aan politiek Den Haag om daar een beslissing over maken.

‘Leeftijd is niet belangrijk’

Anbo bestuurdslid Liane de Haan vindt het onzin om de rijtest te koppelen aan leeftijd en licht toe: “Leeftijd is niet belangrijk als het gaat om rijbevoegdheid. Als een verplichte rijtest wordt ingevoerd, is het veel logischer om dat niet voor een specifieke groep te regelen, maar voor iedereen.’’ De Haan geeft ook aan dat medicijngebruik en medische conditie een belangrijk aspect is.

Belangenorganisatie Anbo ziet graag dat er vanuit de volle breedte maatregelen genomen worden. Voorzitter De Haan heeft het over een tienjaarlijkse rijtest, die voor boven 70-plussers naar 5 jaar gaat. Daarnaast legt De Haan uit dat beeldvorming hardnekkig is: “Blijkbaar denkt men dat een hoge leeftijd garant staat voor ongelukken. Terwijl ik ook over ‘jongeren’ verontrustende berichten lees, bijvoorbeeld over het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het rijden.’’

Regering mag ‘actiever opereren’

Bert Boerman, voorzitter van het regionaal orgaan verkeersveiligheid Oost-Nederland, noemt de forse toename van ongevallen onder ouderen tijdens de uitzending van Eenvandaag een ‘zorgelijke ontwikkeling’. Volgens Boerman vinden ouderen het lastig om in complexe verkeerssituaties een beeld te vormen van welke handeling ze moeten verrichten. Daarnaast hebben senioren vaak fysieke beperkingen.

Volgens het het CBS zullen er in 2040 ongeveer 5 miljoen 65-plussers zijn. Dit betekent een vergrijzing in het verkeer en daarom zal het probleem steeds groter worden. Boerman ziet dat ouderen zelf niet doorhebben dat ze gevaarlijk rijden en vindt dan ook dat er actiever geopereerd mag worden, zoals verplichte rijlessen vanaf 75 jaar.

Rijtest

Sinds 2014 moet iemand die 75 jaar is en zijn rijbewijs verlengt zich medisch laten keuren door een arts. Deze arts beslist of er een rijtest afgelegd moet worden. Met de rijtest, die een deskundige van het CBR afneemt, wordt gekeken of iemand op een veilige en verantwoorde manier aan het verkeer kan deelnemen.

Een rijtest kan afgenomen worden in de eigen auto, of een lesauto. Afhankelijk van de medische keuring wordt er in de rijtest nadruk gelegd op ‘zien’, ‘denken’ en ‘doen’. Het resultaat van de rijtest bepaald de deskundige. Soms is er een onderzoek nodig, een training of een aanpassing aan het voertuig. Ook kan een rijtest betekenen dat het rijbewijs niet verlengd wordt.

Lees ook:

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.