motorrijles, rijschool Viatura

Verbazing en zorgen over motorrijbewijs voor 21-jarigen

Zowel rijschoolhouders als brancheverenigingen reageren verbaasd op de leeftijdsverlaging van het motorrijbewijs A. Daarnaast is er nog onduidelijkheid over de datum van invoering. Brancheverenigingen VRB, FAM en de Bovag zijn verrast door de nieuwe wetswijziging. ”Het CBR publiceert pas twee maanden na de wetswijziging, moet je nagaan hoe onduidelijk dit voor rijschoolhouders en leerlingen is.’’

Het CBR maakte afgelopen maandag bekend dat de leeftijd voor het onbeperkte motorrijbewijs omlaag gaat naar 21 jaar. Geslaagden onder de 24 jaar krijgen volgens het CBR daarnaast het A1 en A2 rijbewijs plus Code 80 op het rijbewijs. Voor deze rijbewijshouder geldt dat de code vervalt na twee jaar van het behalen van het A-rijbewijs of als deze voor die tijd de leeftijd van 24 jaar bereikt.

Het CBR geeft aan dat het getrapte systeem blijf bestaan, aan categorie A1 en A2 verandert niets. Daarnaast verwacht het CBR wel dat het gevolgen zal hebben, maar niet voor iedereen:  ”we verwachten dat er misschien minder animo zal zijn voor A2, omdat de kandidaat van 20 mogelijk een jaar zal wachten om dan gelijk zijn A te behalen (met code 80). In de praktijk zien we echter dat mensen heel bewust kiezen voor A2, ook al zijn ze ouder dan 24 en al voor A in aanmerking kwamen.”

‘Bijzonder opmerkelijk’

Deze maatregel is pas gecommuniceerd op maandag 11 september, terwijl de wetswijziging al op 12 juli is ingegaan. Een woordvoerder van het CBR geeft uitleg over de gebrekkige communicatie: ”CBR streeft ernaar klanten zo goed mogelijk te informeren over examens. We hebben ervoor gekozen te communiceren als duidelijk was wanneer rijscholen het A-examen ook daadwerkelijk kunnen reserveren voor hun leerlingen. Nadere communicatie volgt zodra de exacte datum bekend is.”

Voor branchevereniging Bovag kwam de wetswijziging als een totale verrassing. De organisatie is zich momenteel aan het verdiepen in de veranderde situatie. Tom Huyskens, woordvoerder van Bovag, kan nog niet zeggen wat de precieze consequenties zijn. Daarnaast vindt Huyskens de huidige situatie ‘bijzonder opmerkelijk’: “Op dit moment is het voor het CBR kennelijk ook nog onduidelijk. Zij publiceerde pas twee maanden nadat er al een besluit was gevallen, en de definitieve invoerdatum is nog niet bekend. Moet je nagaan hoe onduidelijk dit is voor rijschoolhouders en leerlingen.’’

‘A1 en A2 naar achtergrond’

Ook voor branchevereniging FAM komt de wijziging als een verrassing. Voorzitter Ruud Rutten zegt dat opleiders nog steeds overspoeld worden met vragen. Daarnaast vind hij het geen slimme zet van het ministerie van Infrastructuur en Milieu: ”Dit is natuurlijk te kort dag en zonder overleg of ruggespraak met de branche zorgt dat logischerwijs voor onduidelijkheid bij kandidaten en opleiders.” Daarnaast voorspelt FAM dat leerlingen in de toekomst kiezen voor het onbeperkte rijbewijs, en hiermee wordt de A1 en A2 categorie nog meer op de achtergrond geschoven.

Brancheorganisatie VRB vindt de wetswijziging ‘onbegrijpelijk’. Wat de brancheorganisatie vooral stoort is dat deze wijziging niet gecommuniceerd is naar rijschoolhouders. Peter van Neck, voorzitter van VRB geeft aan dat sommige leden van de organisatie pasgeleden materiaal aan hebben geschaft, terwijl dit nu voor niets is geweest. Van Neck legt uit dat dit voor kleine rijschoolhouders een grote klap kan zijn. ‘’Dit is zeker een probleem voor rijschoolhouders die net motoren hebben gekocht die niet aanpasbaar zijn. Er zitten voertuigen tussen die je kunt opvoeren maar dit komt natuurlijk ook weer met een kostenplaatje.”

‘Motor kan de schuur in’

Opleidingscentrum Dibo uit Emmen ziet categorie A1 en A2 op deze manier ook verdwijnen. Sarto van Rijswick, directeur van de rijschool, verwacht dat met de komst van code 80 de A1 en A2 motor voor 90 procent de schuur in kan. Van Rijswick had in augustus al een aanvraag ingediend voor het nieuwe rijbewijs, maar zonder succes.

”Het CBR gaf aan dat ze mijn aanvraag niet konden verwerken. Op dit moment vertel ik mijn leerlingen dat de kans er is dat ze eind november examen kunnen doen voor deze categorie. Ik had afgelopen week een leerling die slaagde voor het AVB A2 examen. Hij had liever voor het onbeperkte rijbewijs opgegaan, maar dan zou hij weer opnieuw het AVB examen moeten afleggen. Ik vind wel dat dit soort gevallen gecompenseerd moeten worden.”

Onduidelijkheden

Het nieuws van afgelopen maandag creëerde voor sommige kandidaten onduidelijkheid over het theoriecertificaat. Het CBR laat weten dat deze regels onveranderd blijven: ”Voor de duidelijkheid: om een AVB examen aan te vragen, moet je in bezit zijn van je theorie voor de categorie A, óf een geldig rijbewijs B.”

Motorrijders die in het bezit zijn van het A2-rijbewijs zijn inmiddels een petitie gestart waarin ze een compensatie eisen. “De aankondiging van deze regeling is niet op tijd gedaan waardoor er veel mensen zijn die in 2017 nog een A2 rijbewijs hebben gehaald terwijl zij klaarblijkelijk beter nog even een paar maanden hadden kunnen wachten. Graag zien wij dat de mensen die hun A2 hebben gehaald een rijbewijs met code 80 ontvangen of dat zij na 2 jaar A2 automatisch A krijgen.”

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

3 reacties op “Verbazing en zorgen over motorrijbewijs voor 21-jarigen”

Jan de Wit|14.09.17|21:23

Als ik het goed begrijp is het enige voordeel van de nieuwe regelgeving dat de (kandidaat)motorrijder een AVD examen minder hoeft te doen maar daardoor pas op z’n vroegst op zijn 23e met een 2wieler met meer dan 35 kW mag rijden. In mijn beleving is het voor de meeste kandidaten juist te doen om zo snel mogelijk A te mogen rijden.
In de huidige situatie kan dat al op 22 jarige leeftijd wanneer 2 jaar A2 in bezit is. Ik zou de kosten voor dat extra AVD examen voor lief nemen.

Roy Mengerink|15.09.17|23:47

Is er een advocaat die op deze regeling die al sinds juli bestaat kan verklaren of kandidaten die in de tussenliggende periode van juli en november waarin zij A1 of A2 hebben moeten afleggen kans hebben op compensatie…denk aan omzetting van A1 of A2 naar A code 80 of via een geldbedrag..??

Roy Mengerink|15.09.17|23:51

Is er een advocaat die op deze regeling die al sinds juli bestaat kan verklaren of kandidaten die in de tussenliggende periode van juli en november waarin zij A1 of A2 hebben moeten afleggen kans hebben op compensatie van A1 of A2 naar A code 80 óf op een geld bedrag.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verbazing en zorgen over motorrijbewijs voor 21-jarigen | RijschoolPro
motorrijles, rijschool Viatura

Verbazing en zorgen over motorrijbewijs voor 21-jarigen

Zowel rijschoolhouders als brancheverenigingen reageren verbaasd op de leeftijdsverlaging van het motorrijbewijs A. Daarnaast is er nog onduidelijkheid over de datum van invoering. Brancheverenigingen VRB, FAM en de Bovag zijn verrast door de nieuwe wetswijziging. ”Het CBR publiceert pas twee maanden na de wetswijziging, moet je nagaan hoe onduidelijk dit voor rijschoolhouders en leerlingen is.’’

Het CBR maakte afgelopen maandag bekend dat de leeftijd voor het onbeperkte motorrijbewijs omlaag gaat naar 21 jaar. Geslaagden onder de 24 jaar krijgen volgens het CBR daarnaast het A1 en A2 rijbewijs plus Code 80 op het rijbewijs. Voor deze rijbewijshouder geldt dat de code vervalt na twee jaar van het behalen van het A-rijbewijs of als deze voor die tijd de leeftijd van 24 jaar bereikt.

Het CBR geeft aan dat het getrapte systeem blijf bestaan, aan categorie A1 en A2 verandert niets. Daarnaast verwacht het CBR wel dat het gevolgen zal hebben, maar niet voor iedereen:  ”we verwachten dat er misschien minder animo zal zijn voor A2, omdat de kandidaat van 20 mogelijk een jaar zal wachten om dan gelijk zijn A te behalen (met code 80). In de praktijk zien we echter dat mensen heel bewust kiezen voor A2, ook al zijn ze ouder dan 24 en al voor A in aanmerking kwamen.”

‘Bijzonder opmerkelijk’

Deze maatregel is pas gecommuniceerd op maandag 11 september, terwijl de wetswijziging al op 12 juli is ingegaan. Een woordvoerder van het CBR geeft uitleg over de gebrekkige communicatie: ”CBR streeft ernaar klanten zo goed mogelijk te informeren over examens. We hebben ervoor gekozen te communiceren als duidelijk was wanneer rijscholen het A-examen ook daadwerkelijk kunnen reserveren voor hun leerlingen. Nadere communicatie volgt zodra de exacte datum bekend is.”

Voor branchevereniging Bovag kwam de wetswijziging als een totale verrassing. De organisatie is zich momenteel aan het verdiepen in de veranderde situatie. Tom Huyskens, woordvoerder van Bovag, kan nog niet zeggen wat de precieze consequenties zijn. Daarnaast vindt Huyskens de huidige situatie ‘bijzonder opmerkelijk’: “Op dit moment is het voor het CBR kennelijk ook nog onduidelijk. Zij publiceerde pas twee maanden nadat er al een besluit was gevallen, en de definitieve invoerdatum is nog niet bekend. Moet je nagaan hoe onduidelijk dit is voor rijschoolhouders en leerlingen.’’

‘A1 en A2 naar achtergrond’

Ook voor branchevereniging FAM komt de wijziging als een verrassing. Voorzitter Ruud Rutten zegt dat opleiders nog steeds overspoeld worden met vragen. Daarnaast vind hij het geen slimme zet van het ministerie van Infrastructuur en Milieu: ”Dit is natuurlijk te kort dag en zonder overleg of ruggespraak met de branche zorgt dat logischerwijs voor onduidelijkheid bij kandidaten en opleiders.” Daarnaast voorspelt FAM dat leerlingen in de toekomst kiezen voor het onbeperkte rijbewijs, en hiermee wordt de A1 en A2 categorie nog meer op de achtergrond geschoven.

Brancheorganisatie VRB vindt de wetswijziging ‘onbegrijpelijk’. Wat de brancheorganisatie vooral stoort is dat deze wijziging niet gecommuniceerd is naar rijschoolhouders. Peter van Neck, voorzitter van VRB geeft aan dat sommige leden van de organisatie pasgeleden materiaal aan hebben geschaft, terwijl dit nu voor niets is geweest. Van Neck legt uit dat dit voor kleine rijschoolhouders een grote klap kan zijn. ‘’Dit is zeker een probleem voor rijschoolhouders die net motoren hebben gekocht die niet aanpasbaar zijn. Er zitten voertuigen tussen die je kunt opvoeren maar dit komt natuurlijk ook weer met een kostenplaatje.”

‘Motor kan de schuur in’

Opleidingscentrum Dibo uit Emmen ziet categorie A1 en A2 op deze manier ook verdwijnen. Sarto van Rijswick, directeur van de rijschool, verwacht dat met de komst van code 80 de A1 en A2 motor voor 90 procent de schuur in kan. Van Rijswick had in augustus al een aanvraag ingediend voor het nieuwe rijbewijs, maar zonder succes.

”Het CBR gaf aan dat ze mijn aanvraag niet konden verwerken. Op dit moment vertel ik mijn leerlingen dat de kans er is dat ze eind november examen kunnen doen voor deze categorie. Ik had afgelopen week een leerling die slaagde voor het AVB A2 examen. Hij had liever voor het onbeperkte rijbewijs opgegaan, maar dan zou hij weer opnieuw het AVB examen moeten afleggen. Ik vind wel dat dit soort gevallen gecompenseerd moeten worden.”

Onduidelijkheden

Het nieuws van afgelopen maandag creëerde voor sommige kandidaten onduidelijkheid over het theoriecertificaat. Het CBR laat weten dat deze regels onveranderd blijven: ”Voor de duidelijkheid: om een AVB examen aan te vragen, moet je in bezit zijn van je theorie voor de categorie A, óf een geldig rijbewijs B.”

Motorrijders die in het bezit zijn van het A2-rijbewijs zijn inmiddels een petitie gestart waarin ze een compensatie eisen. “De aankondiging van deze regeling is niet op tijd gedaan waardoor er veel mensen zijn die in 2017 nog een A2 rijbewijs hebben gehaald terwijl zij klaarblijkelijk beter nog even een paar maanden hadden kunnen wachten. Graag zien wij dat de mensen die hun A2 hebben gehaald een rijbewijs met code 80 ontvangen of dat zij na 2 jaar A2 automatisch A krijgen.”

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

3 reacties op “Verbazing en zorgen over motorrijbewijs voor 21-jarigen”

Jan de Wit|14.09.17|21:23

Als ik het goed begrijp is het enige voordeel van de nieuwe regelgeving dat de (kandidaat)motorrijder een AVD examen minder hoeft te doen maar daardoor pas op z’n vroegst op zijn 23e met een 2wieler met meer dan 35 kW mag rijden. In mijn beleving is het voor de meeste kandidaten juist te doen om zo snel mogelijk A te mogen rijden.
In de huidige situatie kan dat al op 22 jarige leeftijd wanneer 2 jaar A2 in bezit is. Ik zou de kosten voor dat extra AVD examen voor lief nemen.

Roy Mengerink|15.09.17|23:47

Is er een advocaat die op deze regeling die al sinds juli bestaat kan verklaren of kandidaten die in de tussenliggende periode van juli en november waarin zij A1 of A2 hebben moeten afleggen kans hebben op compensatie…denk aan omzetting van A1 of A2 naar A code 80 of via een geldbedrag..??

Roy Mengerink|15.09.17|23:51

Is er een advocaat die op deze regeling die al sinds juli bestaat kan verklaren of kandidaten die in de tussenliggende periode van juli en november waarin zij A1 of A2 hebben moeten afleggen kans hebben op compensatie van A1 of A2 naar A code 80 óf op een geld bedrag.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.