Gazelle Speed Pedelec

Regels speed pedelec onveranderd ondanks snelheidsverschil

De snelheidsverschillen tussen speed pedelecs en overige weggebruikers op zowel de rijbaan als het fiets- bromfietspad zorgen voor gevaarlijke situaties. Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu wil de regelgeving rond de snelle e-bike niet aanpassen, maar kondigt wel enkele maatregelen aan, zoals het beter informeren van weggebruikers over de speciale fiets. De minister baseert deze beslissing op het rapport ‘Speed pedelec op de rijbaan’ dat Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) eerder deze week publiceerde.

Sinds 1 januari 2017 is de speed pedelec gekentekend als bromfietser. Buiten de bebouwde kom mag de fiets maximaal 40 kilometer per uur kilometer per uur op het fiets/bromfietspad. Binnen de bebouwde kom mag de speed pedelec op het fiets/bromfietspad maximaal 30 kilometer per uur. Als er geen bromfietspad is, rijden speed pedelecs op de rijbaan met een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur. Daarnaast is de bestuurder verplicht een helm te dragen.

Maatregelen

De minister geeft in het kamerstuk aan infographics en ander beeldmateriaal te willen maken zodat gemeenten de speed pedelec via allerlei mediakanalen onder de aandacht kunnen brengen. SWOV adviseert in het rapport ook verplichte richtingaanwijzers en remlicht. Het remlicht is volgens de Europese richtlijnen al verplicht en richtingaanwijzers zijn voor alle speed pedelecs optioneel. De minister gaat onderzoeken of er draagvlak is voor een verplichting van richtingaanwijzers.

Ook laat de minister weten dat wegbeheerders de mogelijkheid hebben om de infrastructuur aan te passen. Een wegbeheerder kan een fietspad omzetten in een fiets- bromfietspad, of de maximumsnelheid verlagen. Volgens de minister gebeurt dit al vaak: ”Ik ben blij dat een aantal gemeenten al actief meedenkt en mij vraagt mee te kijken om binnen de huidige kaders de speed pedelec een duidelijke plek in het straatbeeld te geven.” Als laatste ziet de minister een nieuw innovatief idee om via geofencing de maximumsnelheid van speed-pedelecs locatiespecifiek aan te passen. Hoe dat precies eruit komt te zien, wordt niet duidelijk gemaakt.

Snelheidsverschillen

De minister baseert haar maatregelen op het onderzoek dat SWOV eerder deze week deed. Uit het onderzoek blijkt dat de bestuurder van een speed pedelec op de rijbaan binnen de bebouwde kom gemiddeld 32 kilometer per uur rijdt, terwijl de snelheidslimiet 50 kilometer per uur is. Dit snelheidsverschil zorgt in de praktijk voor negatieve reacties van andere weggebruikers, zoals het knipperen met lichten, toeteren of roepen.

Bijna een kwart van de ritafstand wordt – ondanks het verbod- op het normale, niet voor bromfietsers aangewezen fietspad afgelegd. Daarbij is de gemiddelde snelheid 29 kilometer per uur, terwijl de gemiddelde fietser 17,5 kilometer per uur rijdt. In de praktijk zorgt dit voor schrikreacties bij fietsers. Het onderzoek concludeert dat de snelheidsverschillen op zowel de rijbaan, als op het fiets- bromfietspad tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Doorstroming

SWOV concludeert ook dat als de speed pedelec op de rijbaan rijdt, dit gemiddeld eens per 2 kilometer zorgt voor doorstromingsproblemen. Achteropkomend verkeer overtreedt in een aantal gevallen verkeersregels om de pedelecrijder in te halen. Automobilisten overschrijden de doorgetrokken streep, maar ook rijden ze kort achter de bestuurder van de speed pedelec en snijden deze in sommige situaties af.

Alhoewel de wetswijziging als doel heeft de verkeersveiligheid te vergroten, voelen speed pedelecrijders zich regelmatig onveilig op de rijbaan. Maar liefst 86 procent van de deelnemers is niet positief over de nieuwe wetgeving.

Lees ook: 

Onderwerpen: ,

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.