Paneldiscussie brancheverenigingen Lesauto Testdag 2017

‘Lage slagingspercentages oorzaak imagocrisis rijschoolbranche’

De rijschoolbranche kampt met een imagocrisis en dit heeft volgens brancheorganisaties veel te maken met het slagingspercentage: “Met een landelijk slagingspercentage van 42 procent voor theorie- en amper 50 procent voor praktijkexamens komt de rijschoolbranche niet langer weg.’’ Tijdens de paneldiscussie op de Lesauto Testdag die afgelopen maandag plaatsvond, discussieerden FAM, VRB, Bovag, CBR en IBKI over de oorzaak en aanpak van dit probleem. Het onderwerp van de discussie: de professionalisering van de rijschoolbranche.

Alle brancheorganisaties zijn het erover eens dat het landelijke slagingspercentage omhoog moet. Frank Hoornenborg van Bovag vindt dat een rijschool die zichzelf serieus neemt minstens een gemiddeld slagingspercentage op het kringgemiddelde heeft. Instructeurs geven in de enquête van RijschoolPro echter aan dat bepaalde leerlingen ADHD of andere leerproblemen hebben en dat dit ten koste gaat van hun slagingspercentage.

Ruud Rutten van FAM geeft aan dat doorsnee genomen iedereen dezelfde soort leerlingen heeft: ”Je hebt makkelijke kandidaten, moeilijke kandidaten, en snelle kandidaten.” Volgens de voorzitter hebben deze leerlingen meer rijlessen nodig en is er geen excuus om de kandidaat onvoorbereid naar het examen te sturen.

Communicatie is de sleutel

Om de rijschoolbranche echt te professionaliseren moet de klant beter worden geïnformeerd. Peter van Neck van VRB vindt dat communicatie erg belangrijk is: “Sommige leerlingen worden na 25 lessen al onder druk gezet door de ouders. Als iemand nog niet klaar is voor het examen, of iemand heeft meer lessen nodig dan gebruikelijk, dan moet dit al vroeg in de opleiding gecommuniceerd worden.”

De tekst gaat verder onder de foto

Paneldiscussie Lesauto Testdag 2017
V.l.n.r.: René Verstraeten (directeur CBR), Jim Schouten (directeur IBKI), Frank Hoornenborg (voorzitter Bovag Rijscholen), Ruud Rutten (voorzitter FAM), Peter van Neck (voorzitter VRB)

De huidige markt speelt hier een grote rol in volgens de panelleden. ‘’Als de druk groot blijft om goedkoop je rijbewijs te halen, verandert er niets aan de kwaliteit’’. Peter van Neck voegt daar aan toe dat het halen van het rijbewijs er anders uitziet dan twintig jaar geleden: ‘’Mensen denken nog steeds dat ze met 25 lessen het rijbewijs kunnen halen, maar dat gaat gewoon niet meer op.’’ René Verstraeten, directeur van het CBR, geeft aan dat dit ook de reden is van het besluit om samen met brancheorganisaties leerlingen en ouders in te lichten bij de keuze van een rijschool. Het CBR heeft ook baat leerlingen die goed voorbereid op het examen komen: ‘’Onze mensen werken momenteel over voor de leerling. 900 rijscholen hadden in 2016 een slagingspercentage van nog geen 20 procent, en dat gaat ten koste van de capaciteit. Dit is maatschappelijke verspilling.’’

Koppen bij elkaar

Alle panelleden pleiten voor een hogere kwaliteit van rijinstructeurs. Ruud Rutten: ”Ik sprak vorige week examinatoren in opleiding. Zij vertelden dat ze kandidaten op examen hadden die van tevoren slechts vier uur rijles hadden gevolgd.” De brancheorganisaties werken inmiddels een jaar samen om de problematische slagingspercentages omhoog te krijgen. Eind volgende week zullen FAM, Bovag en VRB het verdiepte aanbevelingsdocument inleveren bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. In het document worden adviezen en voorstellen voorgedragen over de nieuwe inrichting van de WRM die zorgen voor een hogere kwaliteit van het rijonderricht en dus een hoger slagingspercentage bij leerlingen.

In het document pleiten de brancheorganisaties bijvoorbeeld voor een hoger instroomniveau. Ook wordt de toekomstig instructeur op gedrag en ondernemerschap getest. Daarnaast zal een instromend instructeur meer praktijkuren afleggen tijdens de opleiding. Een instromende rijinstructeur moet ook een minimaal opleidingsniveau van MBO-3 hebben. Daarnaast zal het geven van theorieles weer onderdeel worden van het instructeursexamen.

Hoge slagingspercentages belonen

De lange wachttijd bij het CBR is ook ter discussie gesteld. Op dit moment worden er nieuwe examinatoren opgeleid, maar de branche is constant op zoek naar alternatieven om de lange wachttijden tegen te gaan. Bovag-voorzitter Frank Hoornenborg legt uit dat een goed presterende rijschool beloond kan worden: ”Een leerling die klaar is voor het examen en nog een keer terug moet komen voor een herexamen heeft geen zeven weken nodig om zich te verbeteren. Een leerling die op examen gaat met vier gevolgde rijlessen heeft nog een hele rijopleiding te gaan en kan nog makkelijk zeven weken wachten.”

Verstraeten legt uit dat het CBR een uitvoerende organisatie is: ”Onze primaire dienst is toetsen. Wij hebben ook liever niet dat rijscholen met een laag slagingspercentage de capaciteit misbruiken, maar het ontbreekt ons op dit moment aan wettelijke middelen om in te grijpen.”

Theoretische bijscholing

Volgens Peter van Neck is er ook een slag te slaan in de theoretische bijscholing van rijinstructeurs. Cursisten gaan volgens Neck nog te vaak naar huis zonder iets geleerd te hebben, en dat is zonde van de tijd en het geld. Volgens Jim Schouten, directeur van IBKI, is dit niet af te dwingen: ”Als je echt wil zorgen dat mensen aan het einde van de theoretische bijscholing weten waar het over gaat, dan zul je aan het einde van de cursus vragen moeten stellen. Het heet dan echter examen en dat is ook niet de wens van de branche.” De brancheorganisaties zijn het er over eens dat een toets niet nodig is, maar dan moet de kwaliteit van de bijscholing wel omhoog en geborgd worden.

Als het aan de brancheverenigingen ligt, gaat de kwaliteit in de sector omhoog. De voorzitters doen een oproep naar gepassioneerde rijscholen. Hoornenborg: ”Degene die niet aan kunnen haken, gaan wij helpen en degene die niet aan willen haken, laten we los.”

Het aanbevelingsdocument is deze week naar deelnemers van het overleg IBKI, CBR en de drie brancheorganisaties verstuurd. Na 1 oktober is het aan het ministerie om te reageren op het aanbevelingsdocument.

Lees ook:

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van RijschoolPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

9 reacties op “‘Lage slagingspercentages oorzaak imagocrisis rijschoolbranche’”

rijopleiding pgroenen|21.09.17|19:59

Het niveau van de leerling is veel te laag. De feitelijke beginsituatie sluit totaal niet meer aan bij wat minimaal vereist is om aan rijles te beginnen.mijn percentage ligt boven het landelijk gemiddelde maar vind het zelf ook te laag.Ik voel me wel aangevallen omdat ik er zoveel voor doe. Nogmaals het ligt aan het bedroevende niveau van de leerling.

Pascal Groenen

Bernd Gaykema|21.09.17|21:37

Voordat een leerling opgaat bij het CBR moet hij/zij eerst slagen voor het “schoolexamen”, een rij-examen wat door de rijschool wordt afgenomen. Een schriftelijke verklaring van dit slagen wordt de examinator van het CBR ter hand gesteld.

Dit dwingt de rijschool om kandidaten niet te snel te laten opgaan. Bij een bepaalde mismatch tussen het school- en het CBR-examen zal de rijschool of rij-instructeur beboet worden of zijn licentie verliezen.

rijopleiding pgroenen|21.09.17|22:24

Laat duidelijk zijn dat ik het dramatisch vind dat rijscholen leerlingen op laten gaan die er totaal niet klaar voor zijn. Een leerlingen heeft tegenwoordig 45 + uur nodig om te slagen en dan moeten ze er nog flink tegenaan.Ook ergert het me dat veel rijscholen de rijprocedure niet volgen en sjoemelen met de rijopleiding. Nogmaals het leerling niveau is veel te laag. De goede rijscholen hebben daar onder te lijden. Daar moet echt wat aan gedaan worden.

Robert Strookman|22.09.17|09:26

Begin eerst maar eens met een fatsoenlijke cao voor de hele branche.

Robert Strookman|22.09.17|09:28

Begin eerst maar eens met een fatsoenlijk cao voor de hele branche.

Jack Joosten|22.09.17|11:31

met die laatste schrijver ben ik het eens zorg eerst maar voor een goeie cao, i.p.v heel veel bijscholings eisen op het bordje van de instructeur te leggen (minimum loon) en een bijscholingstraject waarbij je je bevoegdheid kunt verliezen, daar kun je dan alleen maar blij om zijn maar de ellende met rijopleidingen zit veel dieper als wat hier ter sprake wordt gebracht getuige de prestaties van de gemiddelde weggebruiker.

Cees Willemse|22.09.17|15:37

Wanneer gaan we nu eens begrijpen dat slechte ondernemers en oplichters altijd blijven, in elke branche.
Praktijkbegeleiding met sanctie en theoretische bijscholing blijkt niet te werken. Het kaf voert de toneelstukjes ook met goed gevolg uit. Ze zijn echt niet dom.
Nu gaat de politiek natuurlijk weer een draak van een oplossing zoeken want er moet natuurlijk wel wat gebeuren. De goeden moeten weer gaan lijden en het kaf blijft gewoon kaf.
PS mijn percentage 86-90% (alleen motor).

Rijschool van Ark|22.09.17|17:05

3,1 dodelijke ongelukken per 100.000 inwoners. Dat zijn hele nette cijfers, oftewel niks aan de hand. Alles draait om de Euro’s bij dit soort berichten. Daarom ben ik gestopt met Btjes, marge en de lol zijn ervanaf. Marge op een examen daarentegen…. dus ik snap die rijscholen wel.

Frans Stolte|22.09.17|21:03

Imagocrisis door lage slagingspercentages? “”In 1986 is het percentage van hen die voor de eerste keer of na een herexamen slaagden voor hun rijbewijs, gestegen tot 40,4 procent. Daarmee is dat percentage het hoogste van de laatste twintig jaar. Dat blijkt uit het jaarverslag over 1986 van de stichting Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Het hoge percentage geslaagden is voor het CBR echter geen reden tot juichen.”” Nu bijna 50% dus hoe bedoelt u slecht?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.