Google / social media

Aftrap social media-campagne CBR voor keuze rijschool

Gepubliceerd op 05-10-2017 om 08:17

Het CBR trapt vrijdag af met de campagne waarbij jongeren advies krijgen bij de keuze voor een goede rijschool. Via social media geeft het CBR een halfjaar lang tips over bijvoorbeeld de kosten van het rijbewijs en het aantal rijlessen dat jongeren gemiddeld nodig hebben. 

Wie het komend halfjaar op Google, Facebook of Instagram woorden intikt als rijles, rijexamen en rijbewijs, krijgt praktische tips aangeboden op een speciale ‘miniwebsite‘ van het CBR. Daarop valt te lezen dat jongeren gemiddeld 38,38 uur rijles nodig hebben voor het halen van het rijbewijs B en dat leerlingen gemiddeld ruim 2.300 euro hebben betaald voor het behalen van het rijbewijs, inclusief kosten voor examens, Eigen Verklaring, pasfoto’s en het rijbewijsdocument zelf.

Daarnaast gaat het CBR in op vragen als ‘wat is een goede rijschool’, ‘hoe bereid ik me voor op het theorie-examen’ en ‘wanneer ben ik klaar voor mijn rijexamen’.

Onderzoek CBR

De informatie over de lengte en de kosten van de rijopleiding zijn gebaseerd op een onderzoek dat het CBR in het voorjaar van 2017 heeft gehouden onder kandidaten voor het autopraktijkexamen. Zo’n 7.000 kandidaten deden mee aan het onderzoek.

De tips die worden gegeven zijn opgesteld in overleg met de brancheverenigingen FAM, Bovag en VRB. De campagne is een van de maatregelen om de rijschoolbranche verder te professionaliseren. De campagne wordt overigens niet door alle rijschoolhouders positief ontvangen. Sommigen zien de campagne als bemoeienis van het CBR en menen dat de instantie zich niet over zaken als lesprijzen moet uitlaten.

Lees ook: CBR geeft leerlingen en ouders tips bij keuze rijschool 

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van RijschoolPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl en schrijft daarnaast voor Zelfrijdendvervoer.nl

3 reacties op “Aftrap social media-campagne CBR voor keuze rijschool”

Rijschool Quelleke|05.10.17|12:15

Het initiatief is goed. Schep duidelijkheid, dan weten ouders en leerlingen wat ze kunnen verwachten. Graag transparant je kan niet op basis van slagingspercentage beoordelen of een rijschool goed of slecht is. Een rijschool met andersoortige leerlingen (specialisatie) haalt vaak de 60 procent niet, een rijschool die alle slechte leerlingen eruit schopt staat al gauw op 90 procent. Oja CBR hoe is het met de wachttijden, en de snelle medische afhandelingen, nog steeds 3 maanden? Monopoliepositie.

Rijschool Quelleke|05.10.17|12:24

Goed initiatief. Het is voor ouders en leerlingen goed om te weten waar ze aan toe zijn.
Hou het transparant. Je kan op basis van alleen slagingspercentage niet beoordelen of het een goede rijschool is. Een rijschool met andersoortige leerlingen (specialisatie) staat met moeite op 50 procent een rijschool die alle mindere leerlingen eruit schopt op algauw 90 procent. Oja CBR hoe is het met de wachttijden voor examens en medische afhandeling nog steeds 3 maanden? Monopoliepositie?

Rijschool van Ark|06.10.17|12:43

Maar als ik 2 rijscholen mag inschrijven en dus mijn percentage kan beïnvloeden. Hoe is dit dan betrouwbaar te noemen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.