tractor

Nederlander heeft rijbewijs CE nodig voor landbouwvoertuig in België

Een Nederlandse rijbewijshouder mag in België alleen tractoren en landbouwvoertuigen besturen als hij in het bezit is van het CE-rijbewijs. Dat laat het Belgische Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer (FOD) desgevraagd weten. Onder rijschoolhouders uit het grensgebied heerst veel onduidelijkheid over welk rijbewijs nodig is om de landbouwvoertuigen te besturen. Zij kunnen hun leerlingen momenteel niet goed inlichten. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu kan vooralsnog geen duidelijkheid bieden op vragen van RijschoolPro.

In België heeft een bestuurder die een zogenaamd ‘traag voertuig’ – met een maximumsnelheid van 40 kilometer per uur – wil besturen een G-rijbewijs nodig. Dit rijbewijs is vergelijkbaar met het T-rijbewijs in Nederland. In de Europese richtlijn Besluit 2016/1945, dat over de gelijkschakeling van rijbewijzen tussen Europese landen gaat, is niets terug te vinden over het T-rijbewijs in België.

Onduidelijkheid

FOD kan niet toelichten waarom hier geen afspraken over zijn gemaakt: “Onze diensten zijn uitvoerende diensten. Wij hebben geen inspraak in wat er op dat niveau al dan niet beslist moet worden. De overeenkomsten en akkoorden worden beslist op Europees niveau.” Overigens krijgen bestuurders die geboren zijn voor 1 oktober 1982 vrijstelling van de rijbewijsverplichting wanneer ze zogeheten trage voertuigen besturen. De Belgische overheidsinstantie laat verder weten: “Een categorie B en C openen geen recht om een voertuig van categorie G te besturen.”

Verkeersschool Ben Verhagen is een rijschool gelegen in Eersel, oftewel het grensgebied. Een medewerker is bekend met de situatie en stelt: “Niemand weet hoe het precies zit. Het enige wat absoluut vereist is, is een grensoverschrijdend kenteken op de tractor, met de letters GV (Grensoverschrijdend Verkeer). Welk rijbewijs er precies nodig is in België is onduidelijk.”

Duitsland

Het Nederlandse T-rijbewijs wordt door Duitsland wél erkend en is daarom gelijkwaardig aan het Duitse T-rijbewijs. Het rijbewijs geldt voor landbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid van niet meer dan 40 kilometer per uur.

Volgens Cumela is de voorwaarde voor erkenning van het Nederlandse T-rijbewijs door Duitsland, dat het T-rijbewijs op het Nederlandse rijbewijs is bijgeschreven. Rijbewijs B volstaat dus niet, en een rijbewijshouder moet in dat geval eerst langs het stadhuis om het T-rijbewijs bij te laten schrijven.

Code 95 is niet vereist bij het besturen van een landbouwvoertuig in België.

Lees ook: CBR verhoogt opnieuw slagingsnorm voor T-rijbewijs

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nederlander heeft rijbewijs CE nodig voor landbouwvoertuig in België | RijschoolPro
tractor

Nederlander heeft rijbewijs CE nodig voor landbouwvoertuig in België

Een Nederlandse rijbewijshouder mag in België alleen tractoren en landbouwvoertuigen besturen als hij in het bezit is van het CE-rijbewijs. Dat laat het Belgische Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer (FOD) desgevraagd weten. Onder rijschoolhouders uit het grensgebied heerst veel onduidelijkheid over welk rijbewijs nodig is om de landbouwvoertuigen te besturen. Zij kunnen hun leerlingen momenteel niet goed inlichten. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu kan vooralsnog geen duidelijkheid bieden op vragen van RijschoolPro.

In België heeft een bestuurder die een zogenaamd ‘traag voertuig’ – met een maximumsnelheid van 40 kilometer per uur – wil besturen een G-rijbewijs nodig. Dit rijbewijs is vergelijkbaar met het T-rijbewijs in Nederland. In de Europese richtlijn Besluit 2016/1945, dat over de gelijkschakeling van rijbewijzen tussen Europese landen gaat, is niets terug te vinden over het T-rijbewijs in België.

Onduidelijkheid

FOD kan niet toelichten waarom hier geen afspraken over zijn gemaakt: “Onze diensten zijn uitvoerende diensten. Wij hebben geen inspraak in wat er op dat niveau al dan niet beslist moet worden. De overeenkomsten en akkoorden worden beslist op Europees niveau.” Overigens krijgen bestuurders die geboren zijn voor 1 oktober 1982 vrijstelling van de rijbewijsverplichting wanneer ze zogeheten trage voertuigen besturen. De Belgische overheidsinstantie laat verder weten: “Een categorie B en C openen geen recht om een voertuig van categorie G te besturen.”

Verkeersschool Ben Verhagen is een rijschool gelegen in Eersel, oftewel het grensgebied. Een medewerker is bekend met de situatie en stelt: “Niemand weet hoe het precies zit. Het enige wat absoluut vereist is, is een grensoverschrijdend kenteken op de tractor, met de letters GV (Grensoverschrijdend Verkeer). Welk rijbewijs er precies nodig is in België is onduidelijk.”

Duitsland

Het Nederlandse T-rijbewijs wordt door Duitsland wél erkend en is daarom gelijkwaardig aan het Duitse T-rijbewijs. Het rijbewijs geldt voor landbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid van niet meer dan 40 kilometer per uur.

Volgens Cumela is de voorwaarde voor erkenning van het Nederlandse T-rijbewijs door Duitsland, dat het T-rijbewijs op het Nederlandse rijbewijs is bijgeschreven. Rijbewijs B volstaat dus niet, en een rijbewijshouder moet in dat geval eerst langs het stadhuis om het T-rijbewijs bij te laten schrijven.

Code 95 is niet vereist bij het besturen van een landbouwvoertuig in België.

Lees ook: CBR verhoogt opnieuw slagingsnorm voor T-rijbewijs

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.