lesauto's, rijschool, rijles

Lidstaten beraadslagen over toekomst rijschoolbranche

De European Driving School Association’ (EFA) vergaderde onlangs over de veranderende rol van de rijinstructeur met de komst van de technologische ontwikkelingen. Bovag was de gastheer van de bijeenkomst, waar 35 afgevaardigden van 18 Europese lidstaten bij aanwezig waren. 

De Europese organisatie houdt bijeenkomsten waarin de opleiding van toekomstige bestuurders centraal staat. Het doel van de organisatie is de kwaliteit van opleiden in Europa te vergroten en dat moet uiteindelijk weer zorgen voor een grotere verkeersveiligheid.

‘Helft lesauto’s elektrisch’

Verschillende landen deelden hun ervaringen. Noorwegen gaf aan dat de helft van de lesauto’s elektrisch is, en ruim 60 procent van de examens wordt afgenomen in een automaat. IJsland kampt met verkeersongelukken op rotondes, die vooral worden veroorzaakt door toeristen. In Europa gelden verschillende voorrangsregels tussen landen op rotondes. Het bestuur van de EFA gaat zich de komende tijd inzetten voor meer uniformiteit van verkeersregels van rotondes binnen de EU.

Het CBR was ook aanwezig bij de gesprekken. Petra Delsing, directeur van het CBR vertelde over de ontwikkelingen van de theorie-examens en de ‘14 tips’ campagne die CBR deze maand startte. De campagne helpt consumenten bij het kiezen van een goede rijschool.

Er werd vooruitgeblikt op de toekomst, en welke impact de technologische ontwikkelingen hebben op de rijschoolbranche. Bovag kijkt samen met de lidstaten naar de rol van de rijinstructeur bij het gebruik van nieuwe technologieën. Een woordvoerder van Bovag legt uit: “Wanneer auto’s steeds meer zelfrijdend worden, moet een leerling aanleren in welke situaties hij moet ingrijpen en wat de mogelijkheden zijn. Schakelen en remmen wordt misschien minder relevant in de opleiding maar meekijken en gevaarherkenning wellicht meer. Hierbij heeft een toekomstige rijinstructeur andere competenties nodig dan de huidige instructeur.”

Kwaliteitseducatie

EFA-leden, waaronder Bovag, tekenden afgelopen april een contract waarin richtlijnen stonden voor een kwalitatieve rijopleiding. De strekking van het document was: verkeersveiligheid gaat iedereen aan, goede bestuurders opleiden is van maatschappelijk belang.

Het document stelt basiseisen waar opleidingsorganisaties zich aan moeten houden. De richtlijnen, die voor Nederlandse begrippen vanzelfsprekend zijn, stellen onder andere: een goede rijopleiding bevat een duidelijke syllabus, en een gekwalificeerde rijinstructeur.

Lees ook: Veronica Verkeersschool daag CBR uit met ADAS rijopleiding

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Lidstaten beraadslagen over toekomst rijschoolbranche | RijschoolPro
lesauto's, rijschool, rijles

Lidstaten beraadslagen over toekomst rijschoolbranche

De European Driving School Association’ (EFA) vergaderde onlangs over de veranderende rol van de rijinstructeur met de komst van de technologische ontwikkelingen. Bovag was de gastheer van de bijeenkomst, waar 35 afgevaardigden van 18 Europese lidstaten bij aanwezig waren. 

De Europese organisatie houdt bijeenkomsten waarin de opleiding van toekomstige bestuurders centraal staat. Het doel van de organisatie is de kwaliteit van opleiden in Europa te vergroten en dat moet uiteindelijk weer zorgen voor een grotere verkeersveiligheid.

‘Helft lesauto’s elektrisch’

Verschillende landen deelden hun ervaringen. Noorwegen gaf aan dat de helft van de lesauto’s elektrisch is, en ruim 60 procent van de examens wordt afgenomen in een automaat. IJsland kampt met verkeersongelukken op rotondes, die vooral worden veroorzaakt door toeristen. In Europa gelden verschillende voorrangsregels tussen landen op rotondes. Het bestuur van de EFA gaat zich de komende tijd inzetten voor meer uniformiteit van verkeersregels van rotondes binnen de EU.

Het CBR was ook aanwezig bij de gesprekken. Petra Delsing, directeur van het CBR vertelde over de ontwikkelingen van de theorie-examens en de ‘14 tips’ campagne die CBR deze maand startte. De campagne helpt consumenten bij het kiezen van een goede rijschool.

Er werd vooruitgeblikt op de toekomst, en welke impact de technologische ontwikkelingen hebben op de rijschoolbranche. Bovag kijkt samen met de lidstaten naar de rol van de rijinstructeur bij het gebruik van nieuwe technologieën. Een woordvoerder van Bovag legt uit: “Wanneer auto’s steeds meer zelfrijdend worden, moet een leerling aanleren in welke situaties hij moet ingrijpen en wat de mogelijkheden zijn. Schakelen en remmen wordt misschien minder relevant in de opleiding maar meekijken en gevaarherkenning wellicht meer. Hierbij heeft een toekomstige rijinstructeur andere competenties nodig dan de huidige instructeur.”

Kwaliteitseducatie

EFA-leden, waaronder Bovag, tekenden afgelopen april een contract waarin richtlijnen stonden voor een kwalitatieve rijopleiding. De strekking van het document was: verkeersveiligheid gaat iedereen aan, goede bestuurders opleiden is van maatschappelijk belang.

Het document stelt basiseisen waar opleidingsorganisaties zich aan moeten houden. De richtlijnen, die voor Nederlandse begrippen vanzelfsprekend zijn, stellen onder andere: een goede rijopleiding bevat een duidelijke syllabus, en een gekwalificeerde rijinstructeur.

Lees ook: Veronica Verkeersschool daag CBR uit met ADAS rijopleiding

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.