winterband, Goodyear, lesauto

Nederlandse automobilist onbekend met nieuwe winterbandenregels Duitsland

sneeuw

Maar liefst 86 procent van de Nederlandse automobilisten is niet op de hoogte van de nieuwe winterbandenregels in Duitsland. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect in opdracht van Bovag. Vanaf 1 januari jaar volstaat de aanduiding M+S (modder en sneeuw) niet meer als kwalificatie voor winterband, maar is het sneeuwvlokjessymbool verplicht op alle nieuwe winter- en vierseizoenenbanden.

Onderzoeksbureau Markteffect vroeg aan 1.026 Nederlandse automobilisten of zij bekend zijn met de nieuwe regels. Van de personen die aangaven deze winter door Duitsland te gaan rijden is 14 procent op de hoogte, 30 procent weet dat er wel iets wijzigt, maar niet wat en 56 procent zegt helemaal geen weet van de nieuwe regels te hebben. Driekwart kan bovendien niet zeggen of er wel of niet M+S op de band staat.

Overgangsregeling

De Duitse overheid verplicht het symbool vanaf 1 januari op alle banden die vanaf dan worden geproduceerd en gemonteerd. Er geldt een overgangsregeling voor banden die alleen M+S-markering hebben. Deze mogen nog tot 30 september 2024 gebruikt worden, mits zij vóór 31 december 2017 zijn geproduceerd. Automobilisten worden geadviseerd goed op de productiedatum te letten bij het kopen van nieuwe banden. Wie niet aan de eisen voldoet, riskeert een boete van 60 tot 80 euro.

Er zijn overigens ook zomerbanden met M+S-aanduiding. Deze zomerbanden hebben géén winterse eigenschappen en zijn dus niet geschikt voor het rijden in Duitsland bij winterse omstandigheden.

Grip

Om het sneeuwvlokjes-symbool te mogen gebruiken, moet de band aan bepaalde minimale eisen voldoen voor wat betreft grip bij winterse omstandigheden. M+S komt voort uit markeringen die voorheen voornamelijk voor terreinbanden werden gehanteerd.

In Duitsland wordt ook overwogen om een minimale profieldiepte van 4 millimeter voor winterbanden verplicht te stellen, net zoals dat nu al in Oostenrijk en Tsjechië geldt. In andere Europese landen gelden weer afwijkende regels. Daarom adviseert Bovag Nederlandse wintersporters die richting de Alpen trekken te zorgen voor winter- of vierseizoenenbanden met minimaal 4 millimeter profiel én met het sneeuwvlokjessymbool, zodat tijdens de complete reis overal aan de wet voldaan kan worden.

Een handig overzicht van de winterbandenregels per land is hier te vinden.

Lees ook: CBR stelt duizenden praktijkexamens uit vanwege sneeuw

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nederlandse automobilist onbekend met nieuwe winterbandenregels Duitsland | RijschoolPro
winterband, Goodyear, lesauto

Nederlandse automobilist onbekend met nieuwe winterbandenregels Duitsland

sneeuw

Maar liefst 86 procent van de Nederlandse automobilisten is niet op de hoogte van de nieuwe winterbandenregels in Duitsland. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect in opdracht van Bovag. Vanaf 1 januari jaar volstaat de aanduiding M+S (modder en sneeuw) niet meer als kwalificatie voor winterband, maar is het sneeuwvlokjessymbool verplicht op alle nieuwe winter- en vierseizoenenbanden.

Onderzoeksbureau Markteffect vroeg aan 1.026 Nederlandse automobilisten of zij bekend zijn met de nieuwe regels. Van de personen die aangaven deze winter door Duitsland te gaan rijden is 14 procent op de hoogte, 30 procent weet dat er wel iets wijzigt, maar niet wat en 56 procent zegt helemaal geen weet van de nieuwe regels te hebben. Driekwart kan bovendien niet zeggen of er wel of niet M+S op de band staat.

Overgangsregeling

De Duitse overheid verplicht het symbool vanaf 1 januari op alle banden die vanaf dan worden geproduceerd en gemonteerd. Er geldt een overgangsregeling voor banden die alleen M+S-markering hebben. Deze mogen nog tot 30 september 2024 gebruikt worden, mits zij vóór 31 december 2017 zijn geproduceerd. Automobilisten worden geadviseerd goed op de productiedatum te letten bij het kopen van nieuwe banden. Wie niet aan de eisen voldoet, riskeert een boete van 60 tot 80 euro.

Er zijn overigens ook zomerbanden met M+S-aanduiding. Deze zomerbanden hebben géén winterse eigenschappen en zijn dus niet geschikt voor het rijden in Duitsland bij winterse omstandigheden.

Grip

Om het sneeuwvlokjes-symbool te mogen gebruiken, moet de band aan bepaalde minimale eisen voldoen voor wat betreft grip bij winterse omstandigheden. M+S komt voort uit markeringen die voorheen voornamelijk voor terreinbanden werden gehanteerd.

In Duitsland wordt ook overwogen om een minimale profieldiepte van 4 millimeter voor winterbanden verplicht te stellen, net zoals dat nu al in Oostenrijk en Tsjechië geldt. In andere Europese landen gelden weer afwijkende regels. Daarom adviseert Bovag Nederlandse wintersporters die richting de Alpen trekken te zorgen voor winter- of vierseizoenenbanden met minimaal 4 millimeter profiel én met het sneeuwvlokjessymbool, zodat tijdens de complete reis overal aan de wet voldaan kan worden.

Een handig overzicht van de winterbandenregels per land is hier te vinden.

Lees ook: CBR stelt duizenden praktijkexamens uit vanwege sneeuw

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.