Rijbewijstips CBR

Resultaat campagne rijbewijstips: ‘Leerlingen stellen gerichte vragen’

De social media-campagne met rijbewijstips van het CBR heeft al een kwart miljoen jongeren bereikt. Het CBR noemt de campagne ‘een schot in de roos’. Niet alleen vanwege het bereik, maar ook omdat rijschoolhouders al daadwerkelijk het effect zouden signaleren, laat branchevereniging VRB weten.

Volgens het CBR en de brancheverenigingen Bovag, FAM en VRB ontbrak objectieve informatie voor leerlingen. Het CBR ging daarom samen met de brancheverenigingen aan de slag en lanceerde begin oktober een ‘miniwebsite’.

Slagingspercentage

In totaal bezochten ruim 40.000 unieke bezoekers de website met rijbewijstips. “Ik ben natuurlijk bevooroordeeld, want ik sta namens de VRB aan de basis van deze campagne. Toch merken we bij onze leden dat jongeren de weg naar de rijbewijstips hebben gevonden”, vertelt Irma Brauers, secretaris van de branchevereniging VRB

Cursisten zouden eerder naar het slagingspercentage vragen in plaats van meteen over de kosten te beginnen. ”Dit merk je vooral bij de leerlingen die nog zoekende zijn en niet bij voorbaat al een rijschool hebben uitgekozen. Zij stellen veel gerichtere vragen.”

Populaire tips

Jongeren en hun ouders krijgen via advertenties op Facebook en Instagram tips voor hun rijopleiding. Bijvoorbeeld over het kiezen van een goede rijschool. Zo worden jongeren gewezen op het slagingspercentage, de aanwezigheid van een leskaart en het maken van afspraken over het uitvallen van een rijles en de WRM-bevoegdheidspas. Via Google vinden kandidaten antwoorden op vragen die zij online stellen rondom het halen van hun rijbewijs.

Uit de bezoekcijfers van de campagne blijkt dat de eerste twee rijbewijstips het beste zijn gelezen. “Dat is een goed teken, want deze tips gaan over geld en kwaliteit: twee hele belangrijke thema’s waar de leerlingen ook de meeste vragen over hebben.” Daarnaast wordt volgens Brauers tip 9 ook goed gelezen: ‘Laat je examinator zien dat je veilig en zelfstandig rijdt, perfect hoeft niet.’ Deze pagina gaat in op zenuwen rond het examen.

De campagne loopt nog vier maanden.

Lees ook: CBR wijzigt tekst rijbewijstips na commentaar: ‘Explicieter dan de bedoeling was’

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Resultaat campagne rijbewijstips: ‘Leerlingen stellen gerichte vragen’ | RijschoolPro
Rijbewijstips CBR

Resultaat campagne rijbewijstips: ‘Leerlingen stellen gerichte vragen’

De social media-campagne met rijbewijstips van het CBR heeft al een kwart miljoen jongeren bereikt. Het CBR noemt de campagne ‘een schot in de roos’. Niet alleen vanwege het bereik, maar ook omdat rijschoolhouders al daadwerkelijk het effect zouden signaleren, laat branchevereniging VRB weten.

Volgens het CBR en de brancheverenigingen Bovag, FAM en VRB ontbrak objectieve informatie voor leerlingen. Het CBR ging daarom samen met de brancheverenigingen aan de slag en lanceerde begin oktober een ‘miniwebsite’.

Slagingspercentage

In totaal bezochten ruim 40.000 unieke bezoekers de website met rijbewijstips. “Ik ben natuurlijk bevooroordeeld, want ik sta namens de VRB aan de basis van deze campagne. Toch merken we bij onze leden dat jongeren de weg naar de rijbewijstips hebben gevonden”, vertelt Irma Brauers, secretaris van de branchevereniging VRB

Cursisten zouden eerder naar het slagingspercentage vragen in plaats van meteen over de kosten te beginnen. ”Dit merk je vooral bij de leerlingen die nog zoekende zijn en niet bij voorbaat al een rijschool hebben uitgekozen. Zij stellen veel gerichtere vragen.”

Populaire tips

Jongeren en hun ouders krijgen via advertenties op Facebook en Instagram tips voor hun rijopleiding. Bijvoorbeeld over het kiezen van een goede rijschool. Zo worden jongeren gewezen op het slagingspercentage, de aanwezigheid van een leskaart en het maken van afspraken over het uitvallen van een rijles en de WRM-bevoegdheidspas. Via Google vinden kandidaten antwoorden op vragen die zij online stellen rondom het halen van hun rijbewijs.

Uit de bezoekcijfers van de campagne blijkt dat de eerste twee rijbewijstips het beste zijn gelezen. “Dat is een goed teken, want deze tips gaan over geld en kwaliteit: twee hele belangrijke thema’s waar de leerlingen ook de meeste vragen over hebben.” Daarnaast wordt volgens Brauers tip 9 ook goed gelezen: ‘Laat je examinator zien dat je veilig en zelfstandig rijdt, perfect hoeft niet.’ Deze pagina gaat in op zenuwen rond het examen.

De campagne loopt nog vier maanden.

Lees ook: CBR wijzigt tekst rijbewijstips na commentaar: ‘Explicieter dan de bedoeling was’

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.