Jos Post, LBKR

‘Zie ons als de persoon die tijdens een werkoverleg lastige vragen stelt’

Het begon zo’n anderhalf jaar geleden als een Facebookgroep die in verzet kwam tegen de sanctie op praktijkbegeleiding. Het afgelopen jaar is de Landelijke Beroepsgroep Kwaliteitsbevordering Rijschoolbranche (LBKR) uitgegroeid tot een steeds professioneler wordende stichting die veel verder kijkt dan het schrappen van de sanctie. Voorzitter Jos Post schreef op verzoek van RijschoolPro een nieuwjaarscolumn. Hij beschrijft onder meer de rol die de LBKR wil spelen.

COLUMN – Op het moment dat ik dit schrijf is het alweer nieuwjaarsdag. 
Ik ben al wel tien keer begonnen met schrijven, negen keer dus ook weer gestopt. 

Ik wil vooral een positief verhaal schrijven want we leven al genoeg in een negatieve wereld. Zo ook in de rijschoolbranche, we zouden met elkaar ook de positiviteit kunnen zoeken.

Zie de rijschoolwereld eens door een andere bril, we zijn één grote organisatie met elkaar. In ieder groot bedrijf zijn er normaliter diverse afdelingen, als deze afdelingen niet goed met elkaar samenwerken, komen er klachten. Dit kun je ook vertalen naar onze branche.

We willen de zaak scherp houden

Vanuit de directie (de politiek) wordt er dan uiteindelijk (als het uit de hand dreigt te lopen) aan de touwtjes getrokken om alles weer recht te breien. Dit laatste wil je niet. 

In de meeste organisaties worden per afdeling werkoverleggen gehouden. Werkoverleggen zijn ervoor om mogelijke problemen snel boven tafel te krijgen en gericht oplossingen hiervoor te zoeken.

In deze werkoverleggen zijn meestal dezelfde mensen aan het woord. Ook zit er wel vaak iemand bij die lastige vragen stelt. Deze persoon wordt dus ook vaak als vervelend gezien. Maar voor een bedrijf zijn dit zeer waardevolle mensen, want deze mensen houden de zaak scherp!

 Zie het LBKR maar even als die lastige persoon. Dit is dus positief want wij willen de zaak scherp houden!

We moeten ophouden met moddergooien

Wij waren er niet geweest als we tevreden waren met hoe alles in zijn werk gaat. Guido Weijers bracht me er er gisteravond weer op, het was de uitspraak van de oud-burgemeester van Amsterdam: zorg goed voor de stad en voor elkaar. Hier zouden we van moeten maken: zorg goed voor de branche en voor elkaar.

Ik denk dat we moeten ophouden met moddergooien, we moeten de dialoog voeren. Alleen zo komen we verder en kunnen we laten zien dat we eigenlijk allemaal hetzelfde willen, een gezonde branche met goede voorwaarden voor een ieder met goede wil!

Voor iedereen wens ik dan ook zowel privé als zakelijk een fantastisch 2018!

Jos Post, voorzitter LBKR

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

2 reacties op “‘Zie ons als de persoon die tijdens een werkoverleg lastige vragen stelt’”

Rob van Riel|05.01.18|15:19

Mooi geschreven Jos.
’t zou inderdaad mooi zijn als er gestopt werd met modder te gooien…
Openheid van zaken geven door ALLE betrokken…de rijscholen,’t CBR, ’t IBKI naast ’t ministerie alsmede de opleiders voor de aspirant rijinstructeurs.
En dan doel ik niet op wat je vraagt voor ’n les tov je collega’s in de buurt maar o.a. de vragen bij ’t CBR en IBKI zou al veel verschil maken,maar ook ’t benadrukken van dat je “diploma” helemaal geen diploma is maar ’n lesbevoegdheid van korte duur.

Gerrit Grevengoed|06.01.18|09:23

Ik denk dat het weinig verschil maakt of je er 8 jaar lang met modder of rozenblaadjes tegenaan gooit
we negeren 15.000 collega’s en bevoordelen een clubje van tegenwoordig mogelijk nog maar iets van 600 betalende brancheleden. En ja Rob van Riel haalt hier een waarheid als een koe naar boven, er worden nieuwe instructeurs opgeleid die totaal niet beseffen dat ze 5 of 6 duizend euro neertellen voor een “schijn” diploma met een geldigheid van 5 jaar.. waarna je weer de portemonnee kunt trekken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Zie ons als de persoon die tijdens een werkoverleg lastige vragen stelt’ | RijschoolPro
Jos Post, LBKR

‘Zie ons als de persoon die tijdens een werkoverleg lastige vragen stelt’

Het begon zo’n anderhalf jaar geleden als een Facebookgroep die in verzet kwam tegen de sanctie op praktijkbegeleiding. Het afgelopen jaar is de Landelijke Beroepsgroep Kwaliteitsbevordering Rijschoolbranche (LBKR) uitgegroeid tot een steeds professioneler wordende stichting die veel verder kijkt dan het schrappen van de sanctie. Voorzitter Jos Post schreef op verzoek van RijschoolPro een nieuwjaarscolumn. Hij beschrijft onder meer de rol die de LBKR wil spelen.

COLUMN – Op het moment dat ik dit schrijf is het alweer nieuwjaarsdag. 
Ik ben al wel tien keer begonnen met schrijven, negen keer dus ook weer gestopt. 

Ik wil vooral een positief verhaal schrijven want we leven al genoeg in een negatieve wereld. Zo ook in de rijschoolbranche, we zouden met elkaar ook de positiviteit kunnen zoeken.

Zie de rijschoolwereld eens door een andere bril, we zijn één grote organisatie met elkaar. In ieder groot bedrijf zijn er normaliter diverse afdelingen, als deze afdelingen niet goed met elkaar samenwerken, komen er klachten. Dit kun je ook vertalen naar onze branche.

We willen de zaak scherp houden

Vanuit de directie (de politiek) wordt er dan uiteindelijk (als het uit de hand dreigt te lopen) aan de touwtjes getrokken om alles weer recht te breien. Dit laatste wil je niet. 

In de meeste organisaties worden per afdeling werkoverleggen gehouden. Werkoverleggen zijn ervoor om mogelijke problemen snel boven tafel te krijgen en gericht oplossingen hiervoor te zoeken.

In deze werkoverleggen zijn meestal dezelfde mensen aan het woord. Ook zit er wel vaak iemand bij die lastige vragen stelt. Deze persoon wordt dus ook vaak als vervelend gezien. Maar voor een bedrijf zijn dit zeer waardevolle mensen, want deze mensen houden de zaak scherp!

 Zie het LBKR maar even als die lastige persoon. Dit is dus positief want wij willen de zaak scherp houden!

We moeten ophouden met moddergooien

Wij waren er niet geweest als we tevreden waren met hoe alles in zijn werk gaat. Guido Weijers bracht me er er gisteravond weer op, het was de uitspraak van de oud-burgemeester van Amsterdam: zorg goed voor de stad en voor elkaar. Hier zouden we van moeten maken: zorg goed voor de branche en voor elkaar.

Ik denk dat we moeten ophouden met moddergooien, we moeten de dialoog voeren. Alleen zo komen we verder en kunnen we laten zien dat we eigenlijk allemaal hetzelfde willen, een gezonde branche met goede voorwaarden voor een ieder met goede wil!

Voor iedereen wens ik dan ook zowel privé als zakelijk een fantastisch 2018!

Jos Post, voorzitter LBKR

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

2 reacties op “‘Zie ons als de persoon die tijdens een werkoverleg lastige vragen stelt’”

Rob van Riel|05.01.18|15:19

Mooi geschreven Jos.
’t zou inderdaad mooi zijn als er gestopt werd met modder te gooien…
Openheid van zaken geven door ALLE betrokken…de rijscholen,’t CBR, ’t IBKI naast ’t ministerie alsmede de opleiders voor de aspirant rijinstructeurs.
En dan doel ik niet op wat je vraagt voor ’n les tov je collega’s in de buurt maar o.a. de vragen bij ’t CBR en IBKI zou al veel verschil maken,maar ook ’t benadrukken van dat je “diploma” helemaal geen diploma is maar ’n lesbevoegdheid van korte duur.

Gerrit Grevengoed|06.01.18|09:23

Ik denk dat het weinig verschil maakt of je er 8 jaar lang met modder of rozenblaadjes tegenaan gooit
we negeren 15.000 collega’s en bevoordelen een clubje van tegenwoordig mogelijk nog maar iets van 600 betalende brancheleden. En ja Rob van Riel haalt hier een waarheid als een koe naar boven, er worden nieuwe instructeurs opgeleid die totaal niet beseffen dat ze 5 of 6 duizend euro neertellen voor een “schijn” diploma met een geldigheid van 5 jaar.. waarna je weer de portemonnee kunt trekken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.