Jesse Klaver

Jongste touringcar-chauffeur van Nederland: met de paplepel ingegoten

Met zijn 18 jaar is Jesse Mulder uit Almere de jongste touringcar-chauffeur van Nederland. Al zijn hele leven wil hij niets anders worden. Nee, niks is meer spannend voor hem. In alle soorten en maten bussen heeft hij al gereden. Amper twee uur nadat hij zijn busrijbewijs had, zat hij al achter het stuur van een bus van 15 meter lang – 3 meter langer dan een gemiddelde bus.

De weg op een uithoek van het industrieterrein van Almere-Buiten is smal: aan de ene kant staat een vrachtwagen stil, aan de andere kant zijn twee auto’s geparkeerd. Maar Jesse Mulder draait er zijn hand niet voor om: met gemak slalomt hij er met zijn 14 meter lange Scania Higer Touring bus tussendoor. “Ik maak mij niet zo snel druk’’, zegt hij met een lach vanachter het stuur. “Dit soort situaties zijn alleen maar leuk, beetje uitdaging.’’

Besef wel dat Jesse zijn busrijbewijs pas heeft sinds 12 september 2017 – één dag nadat hij 18 werd. Maar Jesse heeft alles onder controle. Je zou zo bij hem instappen voor een gezellig dagje uit – geen moment voel je je onveilig.

Londen

Dat komt vast doordat hij al zijn hele leven met bussen meerijdt. “Hij is er nog net niet in geboren’’, zegt zijn moeder Petra grappend vanaf de bank, thuis in Huize Mulder in Almere. Jesse steekt van wal. Hij weet het nog goed: hij was vijf en hij zat voorin bij zijn vader Erwin. Die reed heen-en-weer naar Londen met een Eurolines-bus, in opdracht van Bovo Tours, waar hij toen werkte. Heel vaak had pa Mulder dit soort ritjes naar Londen en jarenlang ging Jesse ieder weekend en iedere vakantie mee. Kaartjes checken, reisinformatie omroepen – Jesse deed het allemaal. Hij vond het geweldig, en de passagiers ook, zegt hij.

Dat Jesse touringcar-chauffeur zou worden, dat stond dus vast. Voor hem in ieder geval. Anderen raadden het hem af. “Mijn leraren op de middelbare school zeiden: doe het niet, er is geen geen droog brood mee te verdienen.” Maar Jesse zette gewoon door – ook al was de weg zwaar.

Beveiliging

16 is Jesse als hij van de middelbare school komt. Twee jaar te jong om als buschauffeur te beginnen. “Ik moest een opleiding kiezen, dus werd het maar beveiliging.” Lang heeft hij het er niet naar zijn zin. “Na een week zei ik die al opleiding gedag.’’ Al snel heeft hij een alternatief: de opleiding tot logistiek teamleider. Een leer-werk-traject volgt hij: één dag school, vier dagen werken. Werken doet hij elders in Almere, bij een groothandel. Hij heeft het er goed naar zijn zin.

Maar het is ook flink buffelen op zijn werk: half vier ’s nachts beginnen en tot één uur ’s middags doorwerken – vier dagen in de week. Alleen volgt al snel een nieuwe tegenslag: Jesse wordt ontslagen. Zijn opleiding kan hij niet meer afmaken. Jesse baalt flink, maar zit niet bij de pakken neer en besluit in de tijd die rest maar post te gaan bezorgen.

Kriebelen

In de tussentijd heeft Jesse autorijlessen gevolgd. Daar mag hij op zijn 16,5-jarige leeftijd mee beginnen. De lessen gaan lekker: één dag na zijn 17de verjaardag heeft hij zijn rijbewijs. Het begint te kriebelen: over een jaar 18, denkt hij, bijna mag ik op de bus. In december van dat jaar neemt hij alvast een proefles én haalt hij zijn theorie-examen. “Het aftellen is begonnen, zo voelde het het’’, zegt Jesse.

De tijd schrijdt voort en eind augustus van dit jaar begint hij eindelijk aan zijn busrijlessen. Twee weken lang, meerdere uren per dag. “Ja, dat waren goed gevulde dagen’’, zegt Jesse droogjes. Hij heeft de tijd ook: zijn baan als postbode is flexibel. De rijlessen gaan opnieuw lekker. “De examinator zei: jou valt ook niks meer te leren’’, zegt ma Mulder trots. Jesse knikt. Maar helemaal van een leien dakje ging het niet, geeft hij toe. “Af en toe was ik wat te overmoedig, vond de instructeur. Dan moest hij mij spreekwoordelijk wat afremmen.’’ Maar die rust heeft hij inmiddels gevonden, benadrukt hij.

5.500 euro

Het idee is lang dat hij bij een groot touringcarbedrijf aan de slag gaat. Dat bedrijf zou de lessen voor een groot deel betalen – iets wat mogelijk was door een subsidie van het Fonds Scholing & Ordening voor het Besloten Busvervoer. Maar Jesse kan op het laatste moment tóch niet bij het bedrijf terecht. Hij heeft geen zicht op een baan én de subsidie vervalt. De 5.500 euro voor zijn rijopleiding moet hij dus zelf ophoesten. Opnieuw een flinke tegenvaller.

Maar Jesse blijft positief. Hij en zijn ouders zoeken op alle mogelijke manieren geld én vinden het. Ondertussen besluiten Jesse en zijn pa om zelf een bus te kopen.

Zijn pa werkt dan al lang niet meer bij Bovo Tours. Hij richtte in 2002 Tip Top Toers op. Hij liet zich vooral inhuren door touringcarbedrijven. Meer vrijheid hebben, dat was het idee. Maar met zoonlief erbij kan zijn bedrijf uitbreiden. Nét voor Jesse met lessen begint, kopen ze een bus – die Scania Higer. En nét na zijn rijexamen komt Jesse officieel bij het bedrijf. “Ik ben nu mede-directeur’’, zegt Jesse met een dikke grijns.

Idolaat

Jesses moeder vindt het reuze knap wat haar zoon voor elkaar bokst. “Ik loop over van trots. Ik ben helemaal idolaat. Hij doet het toch maar. Hij laat zich door niets en niemand tegenhouden.’’

Jesse is maar wat trots op zijn bus, vertelt hij vanachter het stuur. Uit 2011 komt hij, hij ruikt nog helemaal nieuw en heeft in verhouding nog maar weinig kilometers gereden. Bovendien stuurt hij lekker licht en de motor maakt weinig geluid. 57 plekken heeft hij. En er rijden er maar vier of vijf van met deze lengte in Nederland.

Allerlei soorten ritten maakt hij ermee. “Treinstremmingen doe ik veel – binnenkort een week lang’’, zegt Jesse. “En ik rij ook veel schoolklassen naar het zwembad.’’

Jesse Mulder in zijn touringcar. De tekst gaat verder onder de foto.

Jesse Mulder

Snel moet er een tweede bus bijkomen, vindt Jesse. Hij een bus, zijn vader een bus. Maar veel groter moet hun bedrijf niet groeien, vindt hij. “Het moet overzichtelijk blijven: twee man aan het stuur, meer niet. Dan kun je de reiziger voorop blijven zetten.’’

Kader wet- en regelgeving

Als het aan het kabinet ligt, kunnen jongeren al vanaf 17 jaar rijles volgen voor het rijbewijs D. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kwam onlangs dan ook met dit wetsvoorstel. Het wetsvoorstel wordt binnenkort voorgelegd aan de Tweede Kamer. Eerder werd de leeftijd voor het D-rijbewijs al verlaagd van 21 naar 18 jaar.

Lees ook: Leeftijdsgrens voor rijles bus naar 17 jaar

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Jongste touringcar-chauffeur van Nederland: met de paplepel ingegoten | RijschoolPro
Jesse Klaver

Jongste touringcar-chauffeur van Nederland: met de paplepel ingegoten

Met zijn 18 jaar is Jesse Mulder uit Almere de jongste touringcar-chauffeur van Nederland. Al zijn hele leven wil hij niets anders worden. Nee, niks is meer spannend voor hem. In alle soorten en maten bussen heeft hij al gereden. Amper twee uur nadat hij zijn busrijbewijs had, zat hij al achter het stuur van een bus van 15 meter lang – 3 meter langer dan een gemiddelde bus.

De weg op een uithoek van het industrieterrein van Almere-Buiten is smal: aan de ene kant staat een vrachtwagen stil, aan de andere kant zijn twee auto’s geparkeerd. Maar Jesse Mulder draait er zijn hand niet voor om: met gemak slalomt hij er met zijn 14 meter lange Scania Higer Touring bus tussendoor. “Ik maak mij niet zo snel druk’’, zegt hij met een lach vanachter het stuur. “Dit soort situaties zijn alleen maar leuk, beetje uitdaging.’’

Besef wel dat Jesse zijn busrijbewijs pas heeft sinds 12 september 2017 – één dag nadat hij 18 werd. Maar Jesse heeft alles onder controle. Je zou zo bij hem instappen voor een gezellig dagje uit – geen moment voel je je onveilig.

Londen

Dat komt vast doordat hij al zijn hele leven met bussen meerijdt. “Hij is er nog net niet in geboren’’, zegt zijn moeder Petra grappend vanaf de bank, thuis in Huize Mulder in Almere. Jesse steekt van wal. Hij weet het nog goed: hij was vijf en hij zat voorin bij zijn vader Erwin. Die reed heen-en-weer naar Londen met een Eurolines-bus, in opdracht van Bovo Tours, waar hij toen werkte. Heel vaak had pa Mulder dit soort ritjes naar Londen en jarenlang ging Jesse ieder weekend en iedere vakantie mee. Kaartjes checken, reisinformatie omroepen – Jesse deed het allemaal. Hij vond het geweldig, en de passagiers ook, zegt hij.

Dat Jesse touringcar-chauffeur zou worden, dat stond dus vast. Voor hem in ieder geval. Anderen raadden het hem af. “Mijn leraren op de middelbare school zeiden: doe het niet, er is geen geen droog brood mee te verdienen.” Maar Jesse zette gewoon door – ook al was de weg zwaar.

Beveiliging

16 is Jesse als hij van de middelbare school komt. Twee jaar te jong om als buschauffeur te beginnen. “Ik moest een opleiding kiezen, dus werd het maar beveiliging.” Lang heeft hij het er niet naar zijn zin. “Na een week zei ik die al opleiding gedag.’’ Al snel heeft hij een alternatief: de opleiding tot logistiek teamleider. Een leer-werk-traject volgt hij: één dag school, vier dagen werken. Werken doet hij elders in Almere, bij een groothandel. Hij heeft het er goed naar zijn zin.

Maar het is ook flink buffelen op zijn werk: half vier ’s nachts beginnen en tot één uur ’s middags doorwerken – vier dagen in de week. Alleen volgt al snel een nieuwe tegenslag: Jesse wordt ontslagen. Zijn opleiding kan hij niet meer afmaken. Jesse baalt flink, maar zit niet bij de pakken neer en besluit in de tijd die rest maar post te gaan bezorgen.

Kriebelen

In de tussentijd heeft Jesse autorijlessen gevolgd. Daar mag hij op zijn 16,5-jarige leeftijd mee beginnen. De lessen gaan lekker: één dag na zijn 17de verjaardag heeft hij zijn rijbewijs. Het begint te kriebelen: over een jaar 18, denkt hij, bijna mag ik op de bus. In december van dat jaar neemt hij alvast een proefles én haalt hij zijn theorie-examen. “Het aftellen is begonnen, zo voelde het het’’, zegt Jesse.

De tijd schrijdt voort en eind augustus van dit jaar begint hij eindelijk aan zijn busrijlessen. Twee weken lang, meerdere uren per dag. “Ja, dat waren goed gevulde dagen’’, zegt Jesse droogjes. Hij heeft de tijd ook: zijn baan als postbode is flexibel. De rijlessen gaan opnieuw lekker. “De examinator zei: jou valt ook niks meer te leren’’, zegt ma Mulder trots. Jesse knikt. Maar helemaal van een leien dakje ging het niet, geeft hij toe. “Af en toe was ik wat te overmoedig, vond de instructeur. Dan moest hij mij spreekwoordelijk wat afremmen.’’ Maar die rust heeft hij inmiddels gevonden, benadrukt hij.

5.500 euro

Het idee is lang dat hij bij een groot touringcarbedrijf aan de slag gaat. Dat bedrijf zou de lessen voor een groot deel betalen – iets wat mogelijk was door een subsidie van het Fonds Scholing & Ordening voor het Besloten Busvervoer. Maar Jesse kan op het laatste moment tóch niet bij het bedrijf terecht. Hij heeft geen zicht op een baan én de subsidie vervalt. De 5.500 euro voor zijn rijopleiding moet hij dus zelf ophoesten. Opnieuw een flinke tegenvaller.

Maar Jesse blijft positief. Hij en zijn ouders zoeken op alle mogelijke manieren geld én vinden het. Ondertussen besluiten Jesse en zijn pa om zelf een bus te kopen.

Zijn pa werkt dan al lang niet meer bij Bovo Tours. Hij richtte in 2002 Tip Top Toers op. Hij liet zich vooral inhuren door touringcarbedrijven. Meer vrijheid hebben, dat was het idee. Maar met zoonlief erbij kan zijn bedrijf uitbreiden. Nét voor Jesse met lessen begint, kopen ze een bus – die Scania Higer. En nét na zijn rijexamen komt Jesse officieel bij het bedrijf. “Ik ben nu mede-directeur’’, zegt Jesse met een dikke grijns.

Idolaat

Jesses moeder vindt het reuze knap wat haar zoon voor elkaar bokst. “Ik loop over van trots. Ik ben helemaal idolaat. Hij doet het toch maar. Hij laat zich door niets en niemand tegenhouden.’’

Jesse is maar wat trots op zijn bus, vertelt hij vanachter het stuur. Uit 2011 komt hij, hij ruikt nog helemaal nieuw en heeft in verhouding nog maar weinig kilometers gereden. Bovendien stuurt hij lekker licht en de motor maakt weinig geluid. 57 plekken heeft hij. En er rijden er maar vier of vijf van met deze lengte in Nederland.

Allerlei soorten ritten maakt hij ermee. “Treinstremmingen doe ik veel – binnenkort een week lang’’, zegt Jesse. “En ik rij ook veel schoolklassen naar het zwembad.’’

Jesse Mulder in zijn touringcar. De tekst gaat verder onder de foto.

Jesse Mulder

Snel moet er een tweede bus bijkomen, vindt Jesse. Hij een bus, zijn vader een bus. Maar veel groter moet hun bedrijf niet groeien, vindt hij. “Het moet overzichtelijk blijven: twee man aan het stuur, meer niet. Dan kun je de reiziger voorop blijven zetten.’’

Kader wet- en regelgeving

Als het aan het kabinet ligt, kunnen jongeren al vanaf 17 jaar rijles volgen voor het rijbewijs D. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kwam onlangs dan ook met dit wetsvoorstel. Het wetsvoorstel wordt binnenkort voorgelegd aan de Tweede Kamer. Eerder werd de leeftijd voor het D-rijbewijs al verlaagd van 21 naar 18 jaar.

Lees ook: Leeftijdsgrens voor rijles bus naar 17 jaar

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.