WinterBob-campagne blijkt succesvol; 469 bestuurders betrapt

De nieuwe WinterBob-campagne die de Belgische overheid vorige maand lanceerde blijkt succesvol. Van de 24.853 controles bliezen 469 bestuurders boven de wettelijke norm. Het totale aandeel positieve tests daalde daarmee voor het eerst onder de 2 procent. De campagne met de slogan “Nul op, bedankt BOB” loopt nog tot 29 januari.

Het aantal verkeersongevallen waarbij alcohol een rol speelt piekt in de winter, en zeker rond Kerst en de jaarwisseling, zo stelt Smart Traffic Accident Reporting (STAR). In de donkere maanden ligt de kans om betrokken te raken bij een ongeval zelfs 29 procent hoger. Dit komt volgens de onderzoeksorganisatie neer op 45 ongevallen.

Controle

De WinterBob-campagne hanteert een specifieke tactiek. De Belgische politie gaat te werk met onaangekondigde alcoholcontroles. De dienders installeren kleine posten die slechts 45 minuten ter plaatse blijven. Van de 469 betrapte chauffeurs verloor 20 procent het rijbewijs. “Daarmee lijkt de opzet om de zware drinkers eruit te halen te lukken,” aldus de Vlaams-Brabantse politie.

Daarnaast maakt de Bob-campagne de bestuurder attent op het gevaar van alcohol in het verkeer. Bestuurders krijgen na het blazen een Bob-sleutelhanger en deelnemers kunnen een overnachting in een hotel naar keuze winnen.

Weekend zonder alcohol

Aankomend weekeinde gaat het ‘weekend zonder alcohol’ van start. Van 13 tot 16 januari wordt uitgebreid gecontroleerd. Dit initiatief slaat op ‘Dry Januari’, waarin duizenden Nederlanders een maand lang geen alcohol drinken.

Ook nieuw is de ‘Bob-weekwedstrijd’. Deelnemers kunnen met deze actie hun favoriete Bob nomineren via bedanktbob.be.

Lees ook:

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.