Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Rijopleiding juist door technologische snufjes belangrijker dan ooit’

Auto’s zijn steeds vaker uitgerust met technieken die de bestuurder ondersteunen in het rijden. Ze moeten het rijden comfortabeler en veiliger maken. Waarom zie we dit dan nog niet terug in het aantal verkeersongevallen? Hier ligt een belangrijke taak voor de rijopleiders, schrijft Frank Hoornenborg van Bovag Rijscholen in zijn maandelijkse column.

“Trendwatchers, gadgetfreaks en de media hebben de mond vol van zelfrijdende auto’s en tegenwoordig lijkt het dashboard van een moderne auto meer en meer op een uit de kluiten gewassen iPad. Volledig autonoom rijden heeft nog een hele lange weg te gaan, maar de stortvloed aan piepjes, schermpjes en lampjes in het interieur van een hedendaagse personenauto wordt alsmaar groter.

De auto-industrie innoveert zó snel, dat de bestuurder onderhand niet meer hoeft na te denken over zijn kruissnelheid op de snelweg, afstand tot voorliggers, netjes binnen de lijntjes rijden en een andere verkeersdeelnemer in de dode hoek. Dit alles omwille van de veiligheid.

Toch nog even de laatste appjes checken, dat dringende mailtje naar de baas sturen of snel nog kijken waar de Facebookvrienden uithangen.

Jazeker, als al deze systemen op de juiste manier worden gebruikt, dan maakt dat het verkeer wel degelijk stukken veiliger. Als de auto zelf gaat nadenken en de bestuurder dat dus niet meer hoeft te doen, dan heeft de chauffeur dus tijd voor andere dingen. Toch nog even de laatste appjes checken, dat dringende mailtje naar de baas sturen of snel nog kijken waar de Facebookvrienden uithangen. Dat kan gewoon op het telefoonschermpje, maar in sommige auto’s tegenwoordig ook op het grote entertainmentsysteem met touchscreen. En wifi is intussen ook al standaard aan boord. Reuze handig allemaal.

De grote ‘maar’ in dit verhaal is dat het aantal ernstige verkeersongevallen toeneemt, evenals het aantal slachtoffers. Uiteraard hebben we te maken met een groeiende economie en daarmee automatisch drukkere wegen, maar als zoveel auto’s al die hulpmiddeltjes aan boord hebben en de infrastructuur steeds veiliger wordt, dan zou het verkeer toch niet onveiliger mogen worden?

Het is van het grootste belang dat een automobilist weet wat zijn auto wel en niet kan

Ik concludeer dat de rijopleiding juist door al deze technologische snufjes belangrijker dan ooit is. Het is van het grootste belang dat een automobilist weet wat zijn auto wel en niet kan, hoe de hulpsystemen gebruikt en geïnterpreteerd moeten worden en dat zo’n mega-entertainment-touchscreen niet bedoeld is als tijdverdrijf. Als rijopleiders is onze verantwoordelijkheid voor de verkeersveiligheid nu dan ook groter dan ooit tevoren. Mensen die beweren dat op korte termijn rijopleidingen niet meer nodig zijn, omdat auto’s toch al zoveel zelf kunnen, nodig ik graag uit de ongevallenstatistieken te bestuderen.

Dat er ook binnen ons vakgebied dingen drastisch gaan veranderen door alle technologische ontwikkelingen in de auto-industrie, dat valt niet te betwijfelen. Vandaar ook dat BOVAG op 8 maart voor de aangesloten rijschoolhouders een themabijeenkomst organiseert over de trends en ontwikkelingen die ons te wachten staan en die in een afstudeeronderzoek van Hogeschool Windesheim onder de loep werden genomen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Frank Hoornenborg

Frank Hoornenborg is voorzitter van Bovag Rijscholen en schrijft maandelijks een column voor RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Rijopleiding juist door technologische snufjes belangrijker dan ooit’ | RijschoolPro
Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Rijopleiding juist door technologische snufjes belangrijker dan ooit’

Auto’s zijn steeds vaker uitgerust met technieken die de bestuurder ondersteunen in het rijden. Ze moeten het rijden comfortabeler en veiliger maken. Waarom zie we dit dan nog niet terug in het aantal verkeersongevallen? Hier ligt een belangrijke taak voor de rijopleiders, schrijft Frank Hoornenborg van Bovag Rijscholen in zijn maandelijkse column.

“Trendwatchers, gadgetfreaks en de media hebben de mond vol van zelfrijdende auto’s en tegenwoordig lijkt het dashboard van een moderne auto meer en meer op een uit de kluiten gewassen iPad. Volledig autonoom rijden heeft nog een hele lange weg te gaan, maar de stortvloed aan piepjes, schermpjes en lampjes in het interieur van een hedendaagse personenauto wordt alsmaar groter.

De auto-industrie innoveert zó snel, dat de bestuurder onderhand niet meer hoeft na te denken over zijn kruissnelheid op de snelweg, afstand tot voorliggers, netjes binnen de lijntjes rijden en een andere verkeersdeelnemer in de dode hoek. Dit alles omwille van de veiligheid.

Toch nog even de laatste appjes checken, dat dringende mailtje naar de baas sturen of snel nog kijken waar de Facebookvrienden uithangen.

Jazeker, als al deze systemen op de juiste manier worden gebruikt, dan maakt dat het verkeer wel degelijk stukken veiliger. Als de auto zelf gaat nadenken en de bestuurder dat dus niet meer hoeft te doen, dan heeft de chauffeur dus tijd voor andere dingen. Toch nog even de laatste appjes checken, dat dringende mailtje naar de baas sturen of snel nog kijken waar de Facebookvrienden uithangen. Dat kan gewoon op het telefoonschermpje, maar in sommige auto’s tegenwoordig ook op het grote entertainmentsysteem met touchscreen. En wifi is intussen ook al standaard aan boord. Reuze handig allemaal.

De grote ‘maar’ in dit verhaal is dat het aantal ernstige verkeersongevallen toeneemt, evenals het aantal slachtoffers. Uiteraard hebben we te maken met een groeiende economie en daarmee automatisch drukkere wegen, maar als zoveel auto’s al die hulpmiddeltjes aan boord hebben en de infrastructuur steeds veiliger wordt, dan zou het verkeer toch niet onveiliger mogen worden?

Het is van het grootste belang dat een automobilist weet wat zijn auto wel en niet kan

Ik concludeer dat de rijopleiding juist door al deze technologische snufjes belangrijker dan ooit is. Het is van het grootste belang dat een automobilist weet wat zijn auto wel en niet kan, hoe de hulpsystemen gebruikt en geïnterpreteerd moeten worden en dat zo’n mega-entertainment-touchscreen niet bedoeld is als tijdverdrijf. Als rijopleiders is onze verantwoordelijkheid voor de verkeersveiligheid nu dan ook groter dan ooit tevoren. Mensen die beweren dat op korte termijn rijopleidingen niet meer nodig zijn, omdat auto’s toch al zoveel zelf kunnen, nodig ik graag uit de ongevallenstatistieken te bestuderen.

Dat er ook binnen ons vakgebied dingen drastisch gaan veranderen door alle technologische ontwikkelingen in de auto-industrie, dat valt niet te betwijfelen. Vandaar ook dat BOVAG op 8 maart voor de aangesloten rijschoolhouders een themabijeenkomst organiseert over de trends en ontwikkelingen die ons te wachten staan en die in een afstudeeronderzoek van Hogeschool Windesheim onder de loep werden genomen.”

Auteur: Frank Hoornenborg

Frank Hoornenborg is voorzitter van Bovag Rijscholen en schrijft maandelijks een column voor RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.