De zin of onzin van het tweede gaspedaal in de lesauto

Moet elke lesauto verplicht worden uitgerust met een tweede gaspedaal? In Nederland is het extra gaspedaal in lesauto’s niet verplicht. Sterker nog: tijdens het rijexamen moet het worden verwijderd van de dubbele bediening. Rijschoolhouder Stef Peek uit Fijnaart beschikt wel over dit extra pedaal. Hij vertelt over zijn ervaring tijdens de rijlessen en examens. Lees hieronder zijn ingezonden brief. 

“Wat is het nut van een gaspedaal rechts voor de instructeur en examinator? Niet elke lesauto is rechts voorzien van een tweede gaspedaal. Dit is namelijk niet verplicht in Nederland. Het is dus de keuze van de rijinstructeur, waarbij het kostenplaatje mede kan bepalen om geen tweede gaspedaal te laten monteren. De dubbele bediening mag van elk merk zijn en er is geen keuring verplicht in Nederland.

In de ons omringende landen is een keuring wel verplicht en moet er ook verplicht een tweede gaspedaal aanwezig zijn, ook tijdens het rijexamen. In Nederland gelden deze verplichtingen voor wat betreft het tweede gaspedaal dus niet. Hier mag je ook zelf een dubbele bediening monteren, als er maar een rem en een koppeling aan de rechterkant zit die goed vast zit en werkt.

Per ongeluk op het gaspedaal trappen tijdens een ingreep, zit gewoonweg niet in je systeem

Er zijn dubbele bedieningen waarbij het gaspedaal kan worden verwijderd door dit te demonteren of de kabelaansluiting los te maken aan de rechterkant. Het is altijd goed om te kiezen voor een kwalitatief hoogwaardig  inbouwstation, zoals Peter Claassen. Daar monteren ze degelijke dubbele bedieningen en kunnen ze ook een tweede gaspedaal plaatsen waarbij het rechtergaspedaal omhoog kan worden geklapt zodat er geen gas meer kan worden gegeven.

Het CBR hanteert vele regels, voorschriften en protocollen maar met de pedalen van de lesauto’s wordt niet zo nauw gekeken. Wel stelt het CBR in het vademecum dat het eventueel aanwezige tweede gaspedaal voor het begin van het examen moet worden verwijderd of opgeklapt. De reden dat het gaspedaal niet zou mogen werken tijdens het examen is dat de examinator per ongeluk tijdens een ingreep op het rechter gaspedaal zou kunnen trappen.

Dubbele bediening met gaspedaalIk ben al 28 jaar rijinstructeur en heb nog nooit abusievelijk op het gaspedaal getrapt tijdens een ingreep. Dat zit gewoonweg niet in je systeem.Van een beginnende leerling kan je alles verwachten dus is het toch wel prettig dat je in de eerste lessen zo nodig zelf even wat extra gas kan geven.

Ook een leerling die al wat verder is in zijn opleiding kan soms nog verrassen, waarbij het wenselijk kan zijn om snel wat extra gas bij te geven. Denk maar aan de situatie dat een leerling achterom kijkt bij het invoegen en daarbij vergeet om gas te geven. Of in de situatie waarbij we een voorrangskruispunt naderen en rechtsaf slaan en de  voorrangsweg op draaien, geeft een leerling soms te weinig gas na de bocht waarna de achterop komende weggebruiker flink moet remmen om een aanrijding te voorkomen (tenzij de instructeur ingrijpt door extra gas te geven).

Dit resulteert vaak in een harde toeter of lichtsignaal van de achteropkomende weggebruiker, gevolgd door wilde armgebaren die aangeven dat je moet doorrijden. Ook heb ik toch wel een aantal keren tijdens het examen mee moeten maken dat de examinator flink zijn stem ging verheffen door ‘GAS, GAS, GAS’ te roepen om maar schade of erger te voorkomen. Als de examinator de beschikking had over het gaspedaal aan de rechterkant zou dat toch veel beter en veiliger zijn.

Als de examinator ook de beschikking had gehad over een gaspedaal dan waren de lesauto’s hoogstwaarschijnlijk niet total loss gegaan

Maar nog veel erger is het dat er de laatste jaren diverse ernstige ongelukken zijn gebeurd tijdens het rijexamen bij spoorwegovergangen waarbij het gebrek van het tweede gaspedaal misschien toch wel cruciaal was. Als de examinator ook de beschikking had gehad over een gaspedaal dan waren de lesauto’s hoogstwaarschijnlijk niet total loss gegaan, en hadden de betrokken personen niet ternauwernood uit de lesauto’s hoeven vluchten, met alle gevolgen van dien. Mijns inziens is het dus veel veiliger als de examinator wel de beschikking heeft over het paspedaal aan de rechterkant en zou het CBR dus het vademecum beter kunnen aanpassen hierin.

Overigens klopt het vademecum nu ook niet, aangezien er staat dat het eventueel aanwezige tweede gaspedaal moet worden verwijderd óf opgeklapt. Mijn ervaring bij een examinator in Roosendaal is dat die deze keuze pertinent niet accepteert en het tweede gaspedaal altijd gelijk losmaakt tot ongenoegen van menig instructeur.

Het kan weleens voorkomen dat je als instructeur vergeet om het gaspedaal voor de toets of het rijexamen los te maken of te ontkoppelen of omhoog te klappen. De betreffende examinator maakt dan alsnog het gaspedaal los en legt vervolgens wat onderdelen zoals rubbertjes ergens los in de auto weg. Maar er zijn ook examinatoren die het wel prettig vinden dat het gaspedaal rechts nog in werking is, zeker tijdens een tussentijdse toets (TTT) kan dit een groot voordeel zijn.

Door middel van een verklaring van de erkende installateur kun je altijd vertrouwen op een goed werkende bediening

Na de TTT of het rijexamen mag je vervolgens zelf weer het tweede gaspedaal terugplaatsen, want ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat de examinator dit ook weer netjes vastmaakt. Wel heb ik meegemaakt dat ik na de TTT of het rijexamen vergeet om het gaspedaal weer aan te sluiten en dat ik dan bij een volgende leerling mijn gaspedaal moet gebruiken maar dat dan niet kan, wat erg hinderlijk is. Het is tenslotte ook een extra ingrijpmiddel in de lesauto waar je eigenlijk blindelings op vertrouwt.

Moeten we in Nederland niet eens goed nadenken over het belang van een verplicht tweede gaspedaal bij elke (nieuwe) lesauto en deze bediening door een erkende installateur te laten plaatsen? Door middel van een verklaring van de erkende installateur kunnen zowel de instructeur als de examinator dus altijd vertrouwen op een goed werkende bediening, met als groot voordeel dat er een veilig extra ingrijpmiddel is.

Misschien kan er een proef gedaan worden om dit tijdens de TTT en/of examen te bewerkstelligen, en misschien kan SWOV hier een rol in spelen? En hoe staan de brancheverenigingen hierin? Ik zou graag de mening willen weten van collega-rijinstructeurs en examinatoren.”

Stef Peek
Rijschool Peek, Fijnaart

Moeten lesauto's worden uitgerust met een tweede gaspedaal?

  • Ja (77.8%)
  • Nee (22.2%)

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

14 reacties op “De zin of onzin van het tweede gaspedaal in de lesauto”

Henk de Vries|28.02.18|11:59

‘per ongeluk op het gaspedaal trappen’ zit niet in het systeem van dhr. Peek. Hij denkt in zijn eigen situatie en daar heb ik begrip voor zijn stelling. Echter, een CBR examinator zit bijna ieder examen in een andere auto en daardoor staat het rempedaal niet in ieder examen op dezelfde plek. Ter voorkoming van een ‘foute’ ingreep (gas geven ipv remmen) kan ik mij goed voorstellen dat een examinator graag het gaspedaal bij het examen niet werkzaam is. Dus: NIET verplicht! Ik gebruik het wel!

Reggy Augustin|28.02.18|12:33

Ik vind het wel raadzaam om een extra gaspedaal in de auto te hebben om in een noodsituatie de auto over te kunnen pakken maar ik zal NOOIT extra gas gaan geven omdat de leerling te langzaam aan het rijden is. De leerling zal waarschijnlijk niet harder durven te rijden, als de instructeur op het gas gaat duwen raakt de leerling waarschijnlijk helemaal in paniek wat hem de rest van zijn leven kan blijven achtervolgen…..

Carlo Cuppers|28.02.18|12:37

Ik geef al 40 jaar rijles met een gaspedaal, en zou niet zonder willen. Alleen al voor de hulp die soms nodig is voor de veiligheid. Kan me de angst van examinatoren wel voorstellen, verkeerd te trappen bij een onverwachte reactie van de kandidaat, maar zoiets is in de opleiding te trainen. Hetzelfde geldt ook voor het de koppeling erbij in trappen, zodat de moter blijft lopen en er ook meteen weer weggereden kan worden. Maar ook voor de levensduur van het (2-gewichten)vliegwiel.
Carlo, RS CUBO

Frans van Eck|28.02.18|13:07

Waarom wordt de naam van peter claassen genoemd?
Aandelen of zoiets

Twee zielen een gedachten ,viel mij ook op Frans.

Leon Dovermann|01.03.18|12:46

Ik zweer bij een extra gaspedaal. Je kunt anders nooit de volledige besturing overnemen. En dat kan op elk niveau nodig zijn, maar wel vooral bij beginners.

Als examinatoren geen gaspedaal willen, dan vind ik dat prima. Laten we die demontabel, zoals nu.
Dat moeten ze verder zelf weten
Het gaat dus vooral om het verplicht stellen van het gaspedaal voor het lesgeven en dat vind ik wel.

Leon Dovermann|01.03.18|12:46

De bekende ‘vlucht naar voren’ is slechts uitvoerbaar met een gaspedaal.
Tenzij de leerling op dat moment de koppeling intrapt.
Ik pleit dan ook voor ‘vaste’ pedalen aan de rechterkant, zodat je de pedalen omhoog kunt houden, indien nodig. Nu werken ze maar in een richting.

Leon Dovermann|01.03.18|12:47

Ik had vroeger wel van die vaste pedalen, van Gareko en daarvoor van Straatman-Zwanikken.
Super om iets tegendruk van onderaf te kunnen geven, als er iets te stevig wordt geremd. Zo ook met het gaspedaal.
Je moet jezelf wel even daarop trainen, maar goed, nu kan dat dus niet meer :(.

Ik ga trouwens nog steeds voor Gareko. Ik blijf je trouw Jan!

Frans Stolte|01.03.18|13:12

Beginnende leerlingen hebben vaak moeite om het gaspedaal juist te doseren (en op tijd los te laten!), en dat kan gevaarlijke situaties veroorzaken. Voor mij geen lesauto zonder 2e gaspedaal! Bij een 1e les laat ik ze niet eens gas geven, eerst maar eens het sturen onder controle krijgen. Daarbij geef ik precies aan wanneer ik gas geef en loslaat. Daarna laat ik ze “meedoen” tot ze het aan gaan voelen, dat werkt echt stukken beter!

Tuncay Kayaalp|01.03.18|14:39

Waarom word een bedrijfsnaam opgenoemd in dit bericht. De redactie moet wel consistent zijn met reclame vind ik persoonlijk.

Leon Dovermann|01.03.18|19:50

Dat ben ik helemaal met je eens Tuncay,

Ik moet zeggen, dat ik een bedrijfsnaam genoemd hebt om tegengas te geven. Anders vind ik het niet eerlijk.
Verder zijn er maar twee in Nederland geloof ik. Ligt dat ook weer in het midden 😉

Maar wat vind jij van dat extra gaspedaal?

Peter C. van Berge|04.03.18|15:41

Zoals Dhr. H. de Vries deze stelling geeft; “Echter, een CBR examinator zit bijna ieder examen in een andere auto en daardoor staat het rempedaal niet in ieder examen op dezelfde plek. ”

In elke auto zit het gaspedaal normaliter lager dan het rempedaal en rechts. Desnoods voel je eerst even met je benen hoe de dubbele bediening aanvoelt. Kost je slechts enkele seconden. Ik snap het probleem niet
Tweede gaspedaal. Gewoon doen en gebruiken als de situatie daar om vraagt.

Cees Buijs|07.03.18|18:48

ik pleit liever voor een systeem waardoor je het impulsief remmen (of te hard remmen) van de leerling kan onderbreken.
Ik rijd al jaren met een gaspedaal, prima uitvinding. je zit ook naast je leerling voor de veiligheid van beiden. Zonder gaspedaal ben je
beperkt en afhankelijk van de reactie van je leerling om gas te geven in gevaarlijke situaties. De meeste situaties zie je als ervaren instructeur al aankomen, dus met die skills kom je ook ver

Alie Struik Wezeman|23.03.18|11:15

Ik ben weliswaar geen rijinstructeur of examinator, maar een toekomstige koper van een auto met automatische transmissie met daarin links naast het rempedaal een tweede (opklapbaar) gaspedaal aan de bestuurderskant.
Ik vraag mij af of zo’n tweede gaspedaal enige invloed heeft op de levensduur van een automatische transmissiebak?
Iemand die hier een zinnig antwoord op kan geven en/of ervaring mee heeft?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.