Autonoom rijden Mercedes

Eerste theorieboek voor rijden met zelfrijdende auto

Fahrerloses Parken im realen Verkehr: Weltpremiere im Parkhaus des Mercedes-Benz Museums. Per Smartphone-Befehl fahren Autos fahrerlos in einen zugewiesenen Stellplatz, ohne dass der Fahrer das Manöver noch überwachen muss. Möglich wird das fahrerlose Parken mithilfe einer intelligenten Parkhaus-Infrastruktur von Bosch im Zusammenspiel mit der Fahrzeugtechnik von Mercedes-Benz. Driverless parking in real-life traffic: World premiere in the multi-storey car park of the Mercedes-Benz Museum. Cars proceed without a driver to an assigned parking space in response to a command issued by smartphone, without any need for the driver to supervise the manoeuvre. Driverless parking is made possible by an intelligent multi-storey car park infrastructure from Bosch in conjunction with the vehicle technology from Mercedes-Benz.

Als eerste uitgeverij komt Verjo met een theorieboek dat helemaal gericht is op het rijden met een zelfrijdende auto. Het boek ‘Wegwijzer: zelfrijdende auto’ legt op een heldere manier uit welke stappen moeten worden genomen voor het deelnemen aan het verkeer met een zelfrijdende auto.

Update: het theorieboek van Verjo betreft een 1 aprilgrap, in samenwerking met RijschoolPro. Wie het boek besteld heeft krijgt wel degelijk een exemplaar, maar het gaat om een leeg notitieboek.

De techniek voor zelfrijdende auto’s ontwikkelt zich in een hoog tempo. In Amerika wordt al volop getest met autonome voertuigen door onder meer het Google-zusterbedrijf Waymo, Uber en General Motors. Ook in Nederland zijn er diverse experimenten.

Het kabinet maakt het zelfs mogelijk om testen uit te voeren met een zelfrijdende auto zonder dat daar een bestuurder in aanwezig is om in te grijpen. De overheden zijn daarom druk bezig met het implementeren van nieuwe wetgeving op het gebied van zelfsturende auto’s.

Rijschoolbranche

Toch gaat het niet alleen om experimenteren. Nieuwe voertuigen worden nu al steeds vaker standaard uitgerust met functies voor (semi-) autonoom rijden. Volgens Chris Verstappen, directeur van Verjo, moet de rijschoolsector aan de slag met deze ontwikkelingen. “Als ondernemers in de rijschoolbranche moeten we ervoor zorgen dat we ook over tien, twintig jaar nog steeds relevant zijn voor de maatschappij. We moeten ook dan een boterham kunnen verdienen”, aldus Verstappen.

“De taak van de rijinstructeur gaat veranderen”, vervolgt Verstappen. “Maar dit is niks nieuws in de geschiedenis van rijonderricht. Begin vorige eeuw was een rijinstructeur meer monteur dan instructeur. Tegenwoordig zijn we doorgegroeid naar instructeurs met het accent op coachen. In de toekomst zal er veel meer aandacht gaan naar de bediening en inschatten van de beperkingen van intelligente driving-systemen. Een ontwikkeling die we al bij ADAS zien, al is dit nog maar een kleine stap in de toekomst. De grote stappen zullen de komende jaren genomen worden.”

Het is daarom noodzakelijk dat bij de aanpassing van de Wet Rijonderricht Motorrijtuigen rekening wordt gehouden met de komst van zelfrijdende voertuigen, meent Verstappen. Na suggesties vanuit de branche ligt de bal nu bij het ministerie. Dat moet met een nieuw wetsvoorstel komen om de huidige WRM te vervangen. “Een WRM die toekomstbestendig is.”

Bestellen

Het studieboek is in het Nederlands verkrijgbaar via Verjo. Geïnteresseerden kunnen deze voor 4,95 euro (incl. btw) bestellen via de website van Verjo of telefonisch. In België wordt het product uitgegeven door Wees Wegwijs en Connaître et conduire.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste theorieboek voor rijden met zelfrijdende auto | RijschoolPro
Autonoom rijden Mercedes

Eerste theorieboek voor rijden met zelfrijdende auto

Fahrerloses Parken im realen Verkehr: Weltpremiere im Parkhaus des Mercedes-Benz Museums. Per Smartphone-Befehl fahren Autos fahrerlos in einen zugewiesenen Stellplatz, ohne dass der Fahrer das Manöver noch überwachen muss. Möglich wird das fahrerlose Parken mithilfe einer intelligenten Parkhaus-Infrastruktur von Bosch im Zusammenspiel mit der Fahrzeugtechnik von Mercedes-Benz. Driverless parking in real-life traffic: World premiere in the multi-storey car park of the Mercedes-Benz Museum. Cars proceed without a driver to an assigned parking space in response to a command issued by smartphone, without any need for the driver to supervise the manoeuvre. Driverless parking is made possible by an intelligent multi-storey car park infrastructure from Bosch in conjunction with the vehicle technology from Mercedes-Benz.

Als eerste uitgeverij komt Verjo met een theorieboek dat helemaal gericht is op het rijden met een zelfrijdende auto. Het boek ‘Wegwijzer: zelfrijdende auto’ legt op een heldere manier uit welke stappen moeten worden genomen voor het deelnemen aan het verkeer met een zelfrijdende auto.

Update: het theorieboek van Verjo betreft een 1 aprilgrap, in samenwerking met RijschoolPro. Wie het boek besteld heeft krijgt wel degelijk een exemplaar, maar het gaat om een leeg notitieboek.

De techniek voor zelfrijdende auto’s ontwikkelt zich in een hoog tempo. In Amerika wordt al volop getest met autonome voertuigen door onder meer het Google-zusterbedrijf Waymo, Uber en General Motors. Ook in Nederland zijn er diverse experimenten.

Het kabinet maakt het zelfs mogelijk om testen uit te voeren met een zelfrijdende auto zonder dat daar een bestuurder in aanwezig is om in te grijpen. De overheden zijn daarom druk bezig met het implementeren van nieuwe wetgeving op het gebied van zelfsturende auto’s.

Rijschoolbranche

Toch gaat het niet alleen om experimenteren. Nieuwe voertuigen worden nu al steeds vaker standaard uitgerust met functies voor (semi-) autonoom rijden. Volgens Chris Verstappen, directeur van Verjo, moet de rijschoolsector aan de slag met deze ontwikkelingen. “Als ondernemers in de rijschoolbranche moeten we ervoor zorgen dat we ook over tien, twintig jaar nog steeds relevant zijn voor de maatschappij. We moeten ook dan een boterham kunnen verdienen”, aldus Verstappen.

“De taak van de rijinstructeur gaat veranderen”, vervolgt Verstappen. “Maar dit is niks nieuws in de geschiedenis van rijonderricht. Begin vorige eeuw was een rijinstructeur meer monteur dan instructeur. Tegenwoordig zijn we doorgegroeid naar instructeurs met het accent op coachen. In de toekomst zal er veel meer aandacht gaan naar de bediening en inschatten van de beperkingen van intelligente driving-systemen. Een ontwikkeling die we al bij ADAS zien, al is dit nog maar een kleine stap in de toekomst. De grote stappen zullen de komende jaren genomen worden.”

Het is daarom noodzakelijk dat bij de aanpassing van de Wet Rijonderricht Motorrijtuigen rekening wordt gehouden met de komst van zelfrijdende voertuigen, meent Verstappen. Na suggesties vanuit de branche ligt de bal nu bij het ministerie. Dat moet met een nieuw wetsvoorstel komen om de huidige WRM te vervangen. “Een WRM die toekomstbestendig is.”

Bestellen

Het studieboek is in het Nederlands verkrijgbaar via Verjo. Geïnteresseerden kunnen deze voor 4,95 euro (incl. btw) bestellen via de website van Verjo of telefonisch. In België wordt het product uitgegeven door Wees Wegwijs en Connaître et conduire.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.