Autoverkoop. foto Seat

Verkopers van auto’s en motorfietsen moeten complete prijs vermelden

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat controleren op het gebruik van de juiste prijs in advertenties op occasionwebsites. De prijs in een advertentie voor bijvoorbeeld een auto of motorfiets moet alle kosten bevatten waar de klant niet omheen kan, zoals de rijklaarmaakkosten.

Volgens ACM is er veel onduidelijkheid over de prijs die wordt genoemd in de advertentie en wat de consument precies voor die prijs krijgt. Uitgangspunt is dat de consument de auto voor de prijs uit de advertentie moet kunnen meenemen. De wettelijke regels voor wat er wel en niet in een consumentenprijs vermeld moet worden, gelden volgens Bovag voor zowel auto’s, caravans als motoren.

Rijklaarmaakkosten

De meeste advertenties voor tweedehands auto’s staan online op platforms als Autotrack, Autoscout24 of Marktplaats. Volgens de wet moet de prijs in een advertentie voor bijvoorbeeld een auto of motorfiets tenminste alle kosten bevatten waar de klant niet omheen kan, zoals de rijklaarmaakkosten. Kosten die niet in de prijs hoeven worden opgenomen zijn brandstofkosten (zolang er een bodempje in de tank zit), aanvullende pakketten, accessoires en een poetsbeurt.

Ook mag de verkoper geen onjuiste informatie over de garantie verstrekken. De koper heeft altijd de wettelijke garantie bij de aankoop van een tweedehands auto. Dus een auto aanbieden zonder garantie mag niet.
De verkopers hebben tot half mei de tijd om aan de regels te voldoen. Doen ze dat niet, dan kan ACM boetes opleggen.

Duidelijke prijzen

De ACM zet zich in voor duidelijke tarieven en voorwaarden voor consumenten, zoals eerder in de reisbranche en bij nieuwe auto’s. Op die manier kunnen zij prijzen beter vergelijken en staan ze sterker verderop in het verkoopproces. Dat is volgens ACM goed voor de bedrijven die eerlijk willen concurreren en goed voor consumenten die willen weten wat ze moeten betalen.

 Lees ook: Consument kiest voor duurdere auto, kleine suv populair

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verkopers van auto’s en motorfietsen moeten complete prijs vermelden | RijschoolPro
Autoverkoop. foto Seat

Verkopers van auto’s en motorfietsen moeten complete prijs vermelden

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat controleren op het gebruik van de juiste prijs in advertenties op occasionwebsites. De prijs in een advertentie voor bijvoorbeeld een auto of motorfiets moet alle kosten bevatten waar de klant niet omheen kan, zoals de rijklaarmaakkosten.

Volgens ACM is er veel onduidelijkheid over de prijs die wordt genoemd in de advertentie en wat de consument precies voor die prijs krijgt. Uitgangspunt is dat de consument de auto voor de prijs uit de advertentie moet kunnen meenemen. De wettelijke regels voor wat er wel en niet in een consumentenprijs vermeld moet worden, gelden volgens Bovag voor zowel auto’s, caravans als motoren.

Rijklaarmaakkosten

De meeste advertenties voor tweedehands auto’s staan online op platforms als Autotrack, Autoscout24 of Marktplaats. Volgens de wet moet de prijs in een advertentie voor bijvoorbeeld een auto of motorfiets tenminste alle kosten bevatten waar de klant niet omheen kan, zoals de rijklaarmaakkosten. Kosten die niet in de prijs hoeven worden opgenomen zijn brandstofkosten (zolang er een bodempje in de tank zit), aanvullende pakketten, accessoires en een poetsbeurt.

Ook mag de verkoper geen onjuiste informatie over de garantie verstrekken. De koper heeft altijd de wettelijke garantie bij de aankoop van een tweedehands auto. Dus een auto aanbieden zonder garantie mag niet.
De verkopers hebben tot half mei de tijd om aan de regels te voldoen. Doen ze dat niet, dan kan ACM boetes opleggen.

Duidelijke prijzen

De ACM zet zich in voor duidelijke tarieven en voorwaarden voor consumenten, zoals eerder in de reisbranche en bij nieuwe auto’s. Op die manier kunnen zij prijzen beter vergelijken en staan ze sterker verderop in het verkoopproces. Dat is volgens ACM goed voor de bedrijven die eerlijk willen concurreren en goed voor consumenten die willen weten wat ze moeten betalen.

 Lees ook: Consument kiest voor duurdere auto, kleine suv populair

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.