Opel Grandland X, ACC

Onderzoek gestart naar gebruik ADAS in de lesauto

ADAS, rijhulpsystemen

Rijschoolhouders en examinatoren worden opgeroepen deel te nemen aan een onderzoek over hun ervaring met Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Op deze manier onderzoekt het CBR in hoeverre rijondersteunende systemen tijdens de rijles en het examen worden gebruikt. 

ADAS is een verzamelnaam voor technologie die de automobilist ondersteunt bij het rijden en in veel gevallen ongevallen moeten voorkomen. Denk aan adaptive cruise control, een waarschuwingsysteem voor de dode hoek of parkeerhulp.

Blindelings vertrouwen

Hoewel ADAS het rijden veiliger moet maken, kunnen ze kunnen de uitvoering van het rijden ook op een negatieve manier beïnvloeden, stelt het CBR. “Gaan bestuurders bijvoorbeeld minder goed opletten, omdat ze blindelings vertrouwen op die systemen? Leiden al die waarschuwingen niet af? En wat gaan bestuurders doen als er vaak sprake is van een vals alarm?”

Het CBR heeft sinds 1 januari 2016 een regeling voor ADAS. Rijondersteunende systemen mogen aan staan tijdens het praktijkexamen. Het gebruik ervan tijdens het rijexamen is vrijwillig. Een uitzondering is gemaakt voor systemen die de auto automatisch parkeren. Dergelijke systemen mogen niet aan staan tijdens het praktijkexamen.

Rijvaardigheid

De ADAS-regeling stelt dat een ondersteunend systeem dat aan staat tijdens het praktijkexamen het oordeel van de examinator niet mag beïnvloeden. “Dit omdat de examinator de rijvaardigheid beoordeelt en niet het gebruik van ondersteunende systemen.”

Het CBR gaat nu samen met SWOV de ADAS-regeling evalueren. Voor dit onderzoek vragen zij de input van rijinstructeurs en examinatoren. Ze onderzoeken onder andere of specifieke systemen wel of niet gebruikt worden bij het afrijden. En of ADAS onderdeel is van de rijopleiding. Rijinstructeurs hebben hiervoor een link gekregen naar het onderzoek met een bijbehorende toegangscode.

Enquête RijschoolPro

Vorig jaar heeft RijschoolPro (voorheen VerkeersPro) een enquête gehouden onder haar lezers over het gebruik van ADAS. Daaruit kwam naar voren dat maar liefst 78 procent vindt dat ADAS terug moet komen in de rijopleiding. Opvallend is dat met name de oudere instructeurs enthousiast zijn over deze systemen: 82 procent van de rijinstructeurs boven de 65 jaar vindt dat ADAS onderdeel moet zijn van een rijles.

Over het verplicht gebruiken van ADAS tijdens het praktijkexamen is de branche minder enthousiast. 61 procent vindt dit géén goed idee. Bij de 65-plussers gaat het om 51 procent. “ADAS hoor je tijdens de opleiding te leren”, liet een van de geënquêteerden weten. “Als je dit wilt toetsen kost het meer examentijd en nog niet elke auto is met alles uitgerust. Voor nu ‘nee’ maar in de toekomst een ‘ja’.”

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onderzoek gestart naar gebruik ADAS in de lesauto | RijschoolPro
Opel Grandland X, ACC

Onderzoek gestart naar gebruik ADAS in de lesauto

ADAS, rijhulpsystemen

Rijschoolhouders en examinatoren worden opgeroepen deel te nemen aan een onderzoek over hun ervaring met Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Op deze manier onderzoekt het CBR in hoeverre rijondersteunende systemen tijdens de rijles en het examen worden gebruikt. 

ADAS is een verzamelnaam voor technologie die de automobilist ondersteunt bij het rijden en in veel gevallen ongevallen moeten voorkomen. Denk aan adaptive cruise control, een waarschuwingsysteem voor de dode hoek of parkeerhulp.

Blindelings vertrouwen

Hoewel ADAS het rijden veiliger moet maken, kunnen ze kunnen de uitvoering van het rijden ook op een negatieve manier beïnvloeden, stelt het CBR. “Gaan bestuurders bijvoorbeeld minder goed opletten, omdat ze blindelings vertrouwen op die systemen? Leiden al die waarschuwingen niet af? En wat gaan bestuurders doen als er vaak sprake is van een vals alarm?”

Het CBR heeft sinds 1 januari 2016 een regeling voor ADAS. Rijondersteunende systemen mogen aan staan tijdens het praktijkexamen. Het gebruik ervan tijdens het rijexamen is vrijwillig. Een uitzondering is gemaakt voor systemen die de auto automatisch parkeren. Dergelijke systemen mogen niet aan staan tijdens het praktijkexamen.

Rijvaardigheid

De ADAS-regeling stelt dat een ondersteunend systeem dat aan staat tijdens het praktijkexamen het oordeel van de examinator niet mag beïnvloeden. “Dit omdat de examinator de rijvaardigheid beoordeelt en niet het gebruik van ondersteunende systemen.”

Het CBR gaat nu samen met SWOV de ADAS-regeling evalueren. Voor dit onderzoek vragen zij de input van rijinstructeurs en examinatoren. Ze onderzoeken onder andere of specifieke systemen wel of niet gebruikt worden bij het afrijden. En of ADAS onderdeel is van de rijopleiding. Rijinstructeurs hebben hiervoor een link gekregen naar het onderzoek met een bijbehorende toegangscode.

Enquête RijschoolPro

Vorig jaar heeft RijschoolPro (voorheen VerkeersPro) een enquête gehouden onder haar lezers over het gebruik van ADAS. Daaruit kwam naar voren dat maar liefst 78 procent vindt dat ADAS terug moet komen in de rijopleiding. Opvallend is dat met name de oudere instructeurs enthousiast zijn over deze systemen: 82 procent van de rijinstructeurs boven de 65 jaar vindt dat ADAS onderdeel moet zijn van een rijles.

Over het verplicht gebruiken van ADAS tijdens het praktijkexamen is de branche minder enthousiast. 61 procent vindt dit géén goed idee. Bij de 65-plussers gaat het om 51 procent. “ADAS hoor je tijdens de opleiding te leren”, liet een van de geënquêteerden weten. “Als je dit wilt toetsen kost het meer examentijd en nog niet elke auto is met alles uitgerust. Voor nu ‘nee’ maar in de toekomst een ‘ja’.”

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.