lesautoverhuur, vrachtauto, lesauto, vrachtwagen

Extra subsidie voor opleiden 1.250 vrachtwagenchauffeurs

Vakbonden en werkgevers in transport en logistiek stellen extra subsidiegeld beschikbaar voor de opleiding van 1.250 nieuwe vrachtwagenchauffeurs, via de Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer (SOOB). Hoewel de wervingscampagnes veel nieuwe kandidaten opleveren, zijn er nog wel grote regionale verschillen in vraag- en aanbod.

De vraag naar goed opgeleide chauffeurs blijft onveranderd groot, stellen de sociale partners FNV, CNV, VVT (Vereniging Verticaal Transport) en TLN (Transport en Logistiek Nederland). Tegelijkertijd was de wervingscampagne ikwordvrachtwagenchauffeur.nl van het Sectorinstituut Transport en Logistiek een groot succes: binnen twee maanden is de doelstelling van 750 zij-instromers al bijna gehaald. Ook het aantal doorstromers zit met meer dan 500 ruim boven de verwachtingen.

“We hebben echt meer chauffeurs nodig”, zegt Jan Boeve, voorzitter van SOOB en directeur van TLN. “En in deze sector kunnen mensen échte banen krijgen en niet alleen maar losse opdrachten. Daarom stellen we dit extra geld beschikbaar.”

Betere kandidaten

De werving van nieuwe chauffeurs noemt Boeve succesvoller dan afgelopen jaren. Boeve: “Via de sectorplannen hebben we in 2016 en 2017 2.670 zij-instromers binnengehaald. Voor 2018 komen daar nog eens 2.000 bij. En we slagen er steeds beter in de juiste kandidaten aan te spreken. Mensen die bewust kiezen voor dit vak. Steeds vaker ook relatief hoogopgeleid: driekwart van de aankomende vrachtwagenchauffeurs heeft MBO plus-niveau. Ten opzichte van eerdere jaren slaagt een veel groter percentage voor onze testen.”

Naast de zij-instromers is er binnen de huidige campagne ook aandacht voor medewerkers die al actief waren binnen de sector en door willen stromen naar vrachtwachtchauffeur, vertelt Willem Dijkhuizen van FNV Transport en Logistiek: “Gezien de groei van de sector is het noodzakelijk dat er nieuwe vrachtwagenchauffeurs van buiten bijkomen. We kunnen de groei niet volledig vanuit de eigen sector opvangen. Maar we zullen altijd prioriteit blijven geven aan de medewerkers die al actief zijn binnen de sector, bijvoorbeeld als logistiek medewerker of als heftruckchauffeur.” Ruim 500 medewerkers zouden de afgelopen twee maanden gebruik hebben gemaakt van deze mogelijkheid.

Grote regionale verschillen

Wel bestaan er nog opvallende verschillen tussen de diverse regio’s.Zo worden in het noorden deze maand pas voor het eerst wervingsbijeenkomsten gehouden. Daar waren volgens de sociale partners tot nu toe voldoende vacatures en kandidaten. Daarentegen begint het aantal kandidaten in het zuiden het aantal kandidaten steeds schaarser te worden.

Lees ook: ‘Rijscholen krijgen veel te lage tarieven voor opleiden mbo’ers’

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Extra subsidie voor opleiden 1.250 vrachtwagenchauffeurs | RijschoolPro
lesautoverhuur, vrachtauto, lesauto, vrachtwagen

Extra subsidie voor opleiden 1.250 vrachtwagenchauffeurs

Vakbonden en werkgevers in transport en logistiek stellen extra subsidiegeld beschikbaar voor de opleiding van 1.250 nieuwe vrachtwagenchauffeurs, via de Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer (SOOB). Hoewel de wervingscampagnes veel nieuwe kandidaten opleveren, zijn er nog wel grote regionale verschillen in vraag- en aanbod.

De vraag naar goed opgeleide chauffeurs blijft onveranderd groot, stellen de sociale partners FNV, CNV, VVT (Vereniging Verticaal Transport) en TLN (Transport en Logistiek Nederland). Tegelijkertijd was de wervingscampagne ikwordvrachtwagenchauffeur.nl van het Sectorinstituut Transport en Logistiek een groot succes: binnen twee maanden is de doelstelling van 750 zij-instromers al bijna gehaald. Ook het aantal doorstromers zit met meer dan 500 ruim boven de verwachtingen.

“We hebben echt meer chauffeurs nodig”, zegt Jan Boeve, voorzitter van SOOB en directeur van TLN. “En in deze sector kunnen mensen échte banen krijgen en niet alleen maar losse opdrachten. Daarom stellen we dit extra geld beschikbaar.”

Betere kandidaten

De werving van nieuwe chauffeurs noemt Boeve succesvoller dan afgelopen jaren. Boeve: “Via de sectorplannen hebben we in 2016 en 2017 2.670 zij-instromers binnengehaald. Voor 2018 komen daar nog eens 2.000 bij. En we slagen er steeds beter in de juiste kandidaten aan te spreken. Mensen die bewust kiezen voor dit vak. Steeds vaker ook relatief hoogopgeleid: driekwart van de aankomende vrachtwagenchauffeurs heeft MBO plus-niveau. Ten opzichte van eerdere jaren slaagt een veel groter percentage voor onze testen.”

Naast de zij-instromers is er binnen de huidige campagne ook aandacht voor medewerkers die al actief waren binnen de sector en door willen stromen naar vrachtwachtchauffeur, vertelt Willem Dijkhuizen van FNV Transport en Logistiek: “Gezien de groei van de sector is het noodzakelijk dat er nieuwe vrachtwagenchauffeurs van buiten bijkomen. We kunnen de groei niet volledig vanuit de eigen sector opvangen. Maar we zullen altijd prioriteit blijven geven aan de medewerkers die al actief zijn binnen de sector, bijvoorbeeld als logistiek medewerker of als heftruckchauffeur.” Ruim 500 medewerkers zouden de afgelopen twee maanden gebruik hebben gemaakt van deze mogelijkheid.

Grote regionale verschillen

Wel bestaan er nog opvallende verschillen tussen de diverse regio’s.Zo worden in het noorden deze maand pas voor het eerst wervingsbijeenkomsten gehouden. Daar waren volgens de sociale partners tot nu toe voldoende vacatures en kandidaten. Daarentegen begint het aantal kandidaten in het zuiden het aantal kandidaten steeds schaarser te worden.

Lees ook: ‘Rijscholen krijgen veel te lage tarieven voor opleiden mbo’ers’

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.