Lesauto

Overstappen op andere lesauto? ‘Wacht niet te lang’

Spiegel, opzetspiegel

Er is een nieuw protocol voor het meten van CO2-uitstoot van auto’s. Deze Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) heeft als voordeel dat de uitkomsten veel realistischer zijn, maar heeft ook tot gevolg dat nieuwe auto’s honderden tot zelfs duizenden euro’s duurder kunnen worden. 

Sinds 1 september 2017 krijgen nieuw op de markt komende autotypes een goedkeuring met de WLTP-test. Vanaf 1 september 2018 is de nieuwe testmethode verplicht voor alle nieuw verkochte modellen met uitzondering van series waarvan een nieuw model in binnenkort wordt geleverd. Met ingang van 1 september 2019 moeten alle nieuw verkochte voertuigen beschikken over de WLTP-test.

De uitstootwaarden zullen bij de nieuwe test naar verwachting hoger uitvallen dan bij de vorige test (NEDC). Omdat de BPM wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot, zullen de consumentenprijzen stijgen. Dat heeft dus ook gevolgen voor de bijtelling voor de zakelijke rijder. Wel wordt er een overgangsfase gehanteerd in 2017 en 2018, waarbij de huidige BPM-tabellen nog worden gebruikt. Na 1 januari 2019 volgt er een nieuw tabel.

Vraag naar benzine

Stefan van der Sanden van Lesautolease.nl vermoedt dat de gevolgen nog niet helemaal zijn doorgedrongen tot ondernemers in de rijschoolbranche. “Ter illustratie: met de nieuwe WLTP-regeling wordt de Ford Fiesta diesel bijvoorbeeld 1500 euro duurder qua BPM. Daardoor wordt de auto ook duurder. Rijschoolhouders die privé ook met deze auto rijden, gaan dus ook over een duurdere auto bijtelling betalen. Dat zijn geen mega bedragen, maar het stapelt zich wel op.”

Wel merkt hij dat het verschil tussen de vraag naar een benzine- en dieselauto in de rijschoolbranche steeds kleiner wordt. “Steeds meer mensen stappen bij ons over van diesel naar benzine. Gemiddeld is het vanaf 40.000 kilometer per jaar nog steeds interessanter om een diesel te rijden, maar voor rijschoolhouders die hieronder blijven, is benzine meestal een beter alternatief. Zeker voor ondernemers die niet fulltime rijles geven. Het voordeel van benzine is dat de auto, los van de investering, ook in de bijtelling een stuk lager is.”

‘Wacht niet te lang’

Van der Sanden adviseert rijschoolhouders die willen overstappen op een andere auto, te kiezen voor een auto met een datum eerste toelating van voor 1 september 2018. “Ook kunnen ze beter niet te lang wachten met de aanschaf van een andere lesauto. De keuze wordt namelijk steeds beperkter omdat je afhankelijk bent van de voorraad. Als iemand nu nog een nieuwe Ford Fiesta wil aanschaffen, dan kan dat wel, maar alleen met de nieuwe WLTP-regeling.” Om in te spelen op de WLTP, heeft Van der Sanden op voorhand al extra auto’s ingekocht die nog niet onder de nieuwe regeling vallen.

Lees ook: Fors minder dieselauto’s verkocht

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Overstappen op andere lesauto? ‘Wacht niet te lang’ | RijschoolPro
Lesauto

Overstappen op andere lesauto? ‘Wacht niet te lang’

Spiegel, opzetspiegel

Er is een nieuw protocol voor het meten van CO2-uitstoot van auto’s. Deze Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) heeft als voordeel dat de uitkomsten veel realistischer zijn, maar heeft ook tot gevolg dat nieuwe auto’s honderden tot zelfs duizenden euro’s duurder kunnen worden. 

Sinds 1 september 2017 krijgen nieuw op de markt komende autotypes een goedkeuring met de WLTP-test. Vanaf 1 september 2018 is de nieuwe testmethode verplicht voor alle nieuw verkochte modellen met uitzondering van series waarvan een nieuw model in binnenkort wordt geleverd. Met ingang van 1 september 2019 moeten alle nieuw verkochte voertuigen beschikken over de WLTP-test.

De uitstootwaarden zullen bij de nieuwe test naar verwachting hoger uitvallen dan bij de vorige test (NEDC). Omdat de BPM wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot, zullen de consumentenprijzen stijgen. Dat heeft dus ook gevolgen voor de bijtelling voor de zakelijke rijder. Wel wordt er een overgangsfase gehanteerd in 2017 en 2018, waarbij de huidige BPM-tabellen nog worden gebruikt. Na 1 januari 2019 volgt er een nieuw tabel.

Vraag naar benzine

Stefan van der Sanden van Lesautolease.nl vermoedt dat de gevolgen nog niet helemaal zijn doorgedrongen tot ondernemers in de rijschoolbranche. “Ter illustratie: met de nieuwe WLTP-regeling wordt de Ford Fiesta diesel bijvoorbeeld 1500 euro duurder qua BPM. Daardoor wordt de auto ook duurder. Rijschoolhouders die privé ook met deze auto rijden, gaan dus ook over een duurdere auto bijtelling betalen. Dat zijn geen mega bedragen, maar het stapelt zich wel op.”

Wel merkt hij dat het verschil tussen de vraag naar een benzine- en dieselauto in de rijschoolbranche steeds kleiner wordt. “Steeds meer mensen stappen bij ons over van diesel naar benzine. Gemiddeld is het vanaf 40.000 kilometer per jaar nog steeds interessanter om een diesel te rijden, maar voor rijschoolhouders die hieronder blijven, is benzine meestal een beter alternatief. Zeker voor ondernemers die niet fulltime rijles geven. Het voordeel van benzine is dat de auto, los van de investering, ook in de bijtelling een stuk lager is.”

‘Wacht niet te lang’

Van der Sanden adviseert rijschoolhouders die willen overstappen op een andere auto, te kiezen voor een auto met een datum eerste toelating van voor 1 september 2018. “Ook kunnen ze beter niet te lang wachten met de aanschaf van een andere lesauto. De keuze wordt namelijk steeds beperkter omdat je afhankelijk bent van de voorraad. Als iemand nu nog een nieuwe Ford Fiesta wil aanschaffen, dan kan dat wel, maar alleen met de nieuwe WLTP-regeling.” Om in te spelen op de WLTP, heeft Van der Sanden op voorhand al extra auto’s ingekocht die nog niet onder de nieuwe regeling vallen.

Lees ook: Fors minder dieselauto’s verkocht

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.