Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Idee voor oplossing wachttijden aan dovemansoren gericht’

COLUMN – Bovag heeft al meerdere ideeën geopperd om het capaciteitsprobleem bij het CBR aan te pakken. Daar is vooralsnog niks mee gedaan. Het CBR moet niet praten maar actie ondernemen, stelt Frank Hoornenborg van Bovag Rijscholen in zijn maandelijkse column.

“Inmiddels lijkt het een repeterende plaat en blijven we aan de bel trekken over de extreme wachttijden en het tekort aan examencapaciteit. En hoewel er in de praktijk tot nu toe wellicht weinig van te merken valt: we zitten niet stil, verre van zelfs.

BOVAG maakt deel uit van de werkgroep ‘eerlijke verdeling’, waarin we aan CBR en CCV hebben voorgesteld om de examens voor de categorieën C en D in te korten van 85 naar 70 minuten. Op die manier kan er -desnoods tijdelijk- per dag een zesde examen worden ingepland en stijgt de capaciteit dus met 20 procent. We kunnen blijven praten over het probleem tot we een ons wegen, maar er moet nu gewoon actie worden ondernomen.

De juristen van BOVAG zeggen dat daar wél mogelijkheden toe zijn

Eerder opperde BOVAG voor de B-categorie al om gepensioneerde instructeurs in te zetten als oproep-examinator. Wat ons betreft pragmatisch, doeltreffend en snel te verwezenlijken, maar tot nu toe blijkt dat idee aan dovemansoren gericht. Een ander plan, voor de langere termijn, is om rijscholen die steevast kansloze kandidaten naar het examen sturen, achteraan in de rij te laten aansluiten bij reserveringen. Mede door inmenging van de politiek is dat nu een reëel voorstel, waar serieus naar gekeken wordt.

Volgens het CBR is het wettelijk niet toegestaan om zes examens voor C en D op één dag te plannen in plaats van de huidige vijf. De juristen van BOVAG zeggen dat daar wél mogelijkheden toe zijn en ik herhaal bovendien nogmaals mijn eerdere uitspraak: nood breekt wet. De grote opleiders hebben nu voor de zomermaanden 110 procent examencapaciteit toegewezen gekregen, maar dat is dezelfde oplossing als een jaar geleden en biedt geen structureel soelaas.”

Lees ook: Werkgroep: kort examens in om capaciteitsprobleem op te lossen

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Idee voor oplossing wachttijden aan dovemansoren gericht’ | RijschoolPro
Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Idee voor oplossing wachttijden aan dovemansoren gericht’

COLUMN – Bovag heeft al meerdere ideeën geopperd om het capaciteitsprobleem bij het CBR aan te pakken. Daar is vooralsnog niks mee gedaan. Het CBR moet niet praten maar actie ondernemen, stelt Frank Hoornenborg van Bovag Rijscholen in zijn maandelijkse column.

“Inmiddels lijkt het een repeterende plaat en blijven we aan de bel trekken over de extreme wachttijden en het tekort aan examencapaciteit. En hoewel er in de praktijk tot nu toe wellicht weinig van te merken valt: we zitten niet stil, verre van zelfs.

BOVAG maakt deel uit van de werkgroep ‘eerlijke verdeling’, waarin we aan CBR en CCV hebben voorgesteld om de examens voor de categorieën C en D in te korten van 85 naar 70 minuten. Op die manier kan er -desnoods tijdelijk- per dag een zesde examen worden ingepland en stijgt de capaciteit dus met 20 procent. We kunnen blijven praten over het probleem tot we een ons wegen, maar er moet nu gewoon actie worden ondernomen.

De juristen van BOVAG zeggen dat daar wél mogelijkheden toe zijn

Eerder opperde BOVAG voor de B-categorie al om gepensioneerde instructeurs in te zetten als oproep-examinator. Wat ons betreft pragmatisch, doeltreffend en snel te verwezenlijken, maar tot nu toe blijkt dat idee aan dovemansoren gericht. Een ander plan, voor de langere termijn, is om rijscholen die steevast kansloze kandidaten naar het examen sturen, achteraan in de rij te laten aansluiten bij reserveringen. Mede door inmenging van de politiek is dat nu een reëel voorstel, waar serieus naar gekeken wordt.

Volgens het CBR is het wettelijk niet toegestaan om zes examens voor C en D op één dag te plannen in plaats van de huidige vijf. De juristen van BOVAG zeggen dat daar wél mogelijkheden toe zijn en ik herhaal bovendien nogmaals mijn eerdere uitspraak: nood breekt wet. De grote opleiders hebben nu voor de zomermaanden 110 procent examencapaciteit toegewezen gekregen, maar dat is dezelfde oplossing als een jaar geleden en biedt geen structureel soelaas.”

Lees ook: Werkgroep: kort examens in om capaciteitsprobleem op te lossen

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.