Speed Pedelec met geel kenteken

Rijden op een speed pedelec: ‘Gedraag je niet als een fietser’

‘Veel te gevaarlijk voor de rijbaan’, roept Bovag. ‘Van het fietspad af’, stelt de Fietsersbond. De speed pedelec staat veel in de belangstelling en lang niet altijd positief. Mango Mobility nodigde RijschoolPro uit voor een rit op deze supersnelle e-bike om nu eens zelf te ervaren hoe het is om op dit ‘monster’ te rijden. De fietstocht door Utrecht was voor ondergetekende een eye-opener.

Eerlijk is eerlijk: ze zien er gewoon stoer uit. In de showroom van Mango Mobility in de Utrechtse wijk Overvecht staan verschillende speed pedelecs opgesteld. In fel oranje, zwart of wit. Ik kan niet wachten tot ik eindelijk eens een ritje mag maken op de fiets. Mag je eigenlijk nog wel fiets zeggen?

Bromfiets

De speed pedelec wordt gezien als een goed en duurzaam alternatief voor forenzen. De fiets mag maximaal 45 kilometer per uur rijden en valt onder de categorie bromfiets. Buiten de bebouwde kom mag de fiets maximaal 40 kilometer per uur op het fiets/bromfietspad. Binnen de bebouwde kom mag de speed pedelec op het fiets/bromfietspad maximaal 30 kilometer per uur. Als dat er niet is, rijden speed pedelecs op de rijbaan met een maximumsnelheid van 45. Daarnaast is de bestuurder verplicht een helm te dragen.

Bovag is fel tegenstander van het besluit om de speed pedelec de rijbaan op te sturen. De verplichting om binnen de bebouwde kom op de rijbaan te fietsen, schrikt potentiële fietsers af, stelt de branchevereniging op basis van eigen onderzoek. Wel ziet Bovag de potentie van de speed pedelec. “Maar door de gebruikers tussen de auto’s, bussen en vrachtwagens te dwingen, wordt het kind met het badwater weggespoeld”, aldus de branchevereniging. Bovag wil daarom dat de speed pedelec wordt teruggestuurd naar het fietspad.

Speed Pedelec

De Fietsersbond is, niet heel verrassend, van mening dat de speed pedelec juist niet thuishoort op het fietspad in de bebouwde kom. “Daar fietsen de meest kwetsbare fietsers: kinderen en ouderen.” Maar de speed pedelec kan niet overal veilig naar de rijbaan, beseft de bond, dus er is maatwerk nodig.

Overigens stagneert de verkoop van nieuwe speed pedelecs aan consumenten: in 2017 kwam het aantal voor het derde jaar achter elkaar op ongeveer 3.500 stuks uit. Dat de verkoop niet stijgt, heeft ongetwijfeld ook met de prijs van de snelle fiets te maken: die kan oplopen tot zeker 6.000 euro.

‘Blij met motorrijbewijs’

Om te ervaren hoe het is om op een speed pedelec te fietsen, nodigde Anneke van Roemburg van Mango Mobility RijschoolPro uit om een ritje te maken door Utrecht. “Met alle respect, maar partijen als de Fietsersbond en de Bovag zetten de speed pedelec wel heel negatief weg, terwijl het een geweldig alternatief is voor de auto. Bovendien is het een goede manier om werknemers uit de auto te krijgen en hen meer te laten bewegen. Gezond personeel betekent minder kosten voor de werkgever.”

Zelf gebruikt ze de speed pedelec sinds een half jaar voor het woon-werkverkeer. Over een afstand van 20 kilometer doet ze zo’n 30 minuten. “In dat half uur heb ik alles van me afgefietst en kom ik ontspannen thuis”, vertelt ze. “En wanneer ik ’s ochtends op mijn werk kom, kan ik meteen fris aan de slag en hoef ik niet eerst een half uur wakker te worden. Soms best irritant voor collega’s”, lacht ze.

Hoe positief ze ook is, Anneke ziet ook zeker de obstakels waar de eigenaren van speed pedelecs tegenaan lopen. “Ik ben heel blij dat ik mijn motorrijbewijs heb”, vertelt ze. “Je positie op de weg is namelijk heel belangrijk. Je moet je niet als fietser gedragen, maar dominant aanwezig zijn op de weg. Ook moet je witte strepen op de weg mijden, net als putdeksels.”

Eerst oefenen

Na een kop koffie vind ik het tijd om die speed pedelec uit te proberen. “Wacht even”, zegt Anneke. “Heb jij ooit weleens op een elektrische fiets gereden?” Nee, is mijn antwoord. “Dan mag je eerst onze elektrische step proberen, want zo kun je niet de openbare weg op.” Een step? Hoe moeilijk kan dat zijn, dacht ik nog, maar op de simpelste versie heb ik al knikkende knieën. Hoe moest je ook alweer remmen met dit ding?

Na twee verschillende steppen te hebben geprobeerd, werd het tijd voor een ‘normale’ e-bike. Voelt toch wat comfortabeler. Ik ben verrast door het comfort van de fiets en het gemak waarmee je versnelt. Terug in de showroom staat Anneke klaar met twee speed pedelecs plus een speciale helm, die verplicht is. Na een korte uitleg over het schakelen -niet heel moeilijk- stappen we op. De fiets is opvallend zwaar. Komt door de motor en zwaardere accu, vertelt Anneke. Ik spring op de zwarte speed pedelec van het merk Stromer, Anneke rijdt weg op haar eigen witte versie.

Een rit op de speed pedelec samen met Mango Mobility in Utrecht

Detectielus

We gaan meteen de rijbaan op waar we vooraan staan bij het verkeerslicht. Daar stuiten we al op het eerste probleem: de lus in de weg herkent ons niet waardoor het licht op rood blijft staan. “Soms gebaar ik naar de auto’s achter me, dat ze even een beetje naar voren moeten rijden.” In dit geval smokkelen we even door toch maar een stukje fietspad te nemen. Iets veiliger om mee te beginnen, vindt Anneke. Op een rustig fietspad maken we even vaart. “Probeer maar eens hard te fietsen. Want straks op de rijbaan moet je met het verkeer mee kunnen.”

Op ons gemak bouwen we de snelheid op. Het voelt raar om met zo’n vaart over het fietspad te razen. Elke oneffenheid, elke hobbel op het pad is extra goed te voelen. Bij een wandelaar houd ik even in, met 40 kilometer voorbij scheuren lijkt me niet zo’n goed idee. We stoppen bij het punt waar bromfietsers een drukke rijbaan op worden gestuurd. “Dit is een lastige. Ik probeer altijd snelheid te maken voordat ik de weg oprijd. Maar vanuit stilstand wilt invoegen, houd je het verkeer op. Je hebt namelijk even tijd nodig om vaart te maken. Op een speed pedelec rijd je niet zo snel weg als op een scooter.”

“Ben je er klaar voor?”, vraagt Anneke. Het is tijd om de rijbaan op te gaan. Ik knik en we voegen in tussen de auto’s. Hoewel het een drukke weg is, voel ik me meteen een stuk veiliger. Meer ruimte, een glad wegdek, auto’s voor en achter je die net zo hard rijden als ons. De 45 kilometer aantikken is hier geen probleem. Nu ik gewend ben aan de snelheid, voel ik een kick: de wind door je haren, het hoge tempo en de kracht van de fiets zorgen ervoor dat ik niet meer wil afremmen. En door de snelheid merk je niet eens meer hoe warm het eigenlijk is.

Toeteren

Overigens is het niet zo dat de fiets al het werk overneemt. Fysiek is het nog best een inspanning. Na een paar minuten topsnelheid gaat de hartslag omhoog. We nemen de rotonde -ook best gek met een fiets- en komen uiteindelijk op een groot kruispunt uit. Opnieuw staan we vooraan bij het verkeerslicht. Ik ben geneigd om rechts van de rijbaan te wachten. “In het midden staan”, zegt Anneke. “Je moet je zichtbaar opstellen in het verkeer.”

Terwijl we nog steeds wachten op het kruispunt, klinkt er getoeter achter ons. Een automobilist gebaart dat we op het fietspad moeten rijden. Anneke wijst naar haar gele kenteken. “Ik maak dit vaak mee. Laatst werd ik aangesproken op een parkeerplaats door iemand die achter me had gereden. Een man in een Tesla. Ik moest van hem op het fietspad rijden. Ik zei dat hij de verkeersregels nog eens door moest nemen, want blijkbaar was hij niet goed op de hoogte.”

Samenwerking rijscholen

We zijn weer terug bij de showroom. Dat er niet alleen maatwerk maar ook voorlichting nodig is, is overduidelijk. Zowel voor de eigenaren van de speed pedelecs als voor de rest van de weggebruikers. “Binnen twee jaar zal het al een stuk beter gaan”, voorspelt Anneke. “Er ligt een rol bij de overheid voor betere voorlichting.” Zelf fietsen de medewerkers van Mango Mobility altijd een rondje met hun klanten. “Ik vertel dan bijvoorbeeld over de positie op de weg, ik let op hun kijkgedrag en ik oefen het slalommen.”

Momenteel onderzoekt ze of een samenwerking mogelijk is met een rijschool, om fietslessen aan te kunnen bieden op de speed pedelec. Ook zijn er gesprekken met het CBR. “We willen het mogelijk maken dat er ook op een speed pedelec examen kan worden gedaan.” Wie een bromfietsrijbewijs wilt halen, moet het examen namelijk afleggen met een ‘normale’ bromfiets. De speed pedelec wordt gezien als een elektrische bromfiets met trapondersteuning envalt hiermee dus niet onder de definitie van een bromfiets (die volgens de definitie geen trapondersteuning heeft), waardoor een examen op de speed pedelec niet toegestaan is.

Speed pedelec bij Nationale Rijschooldag

Wil je de speed pedelec zelfs eens testen? Mango Mobility is op 18 september aanwezig op de Nationale Rijschooldag bij Autotron Rosmalen, hét jaarlijkse evenement voor de rijschooldag. Rijinstructeurs kunnen die dag tientallen auto’s testen, een beurs bezoeken en deelnemen aan het congres en workshops. 

Lees ook: Bovag: speed pedelec moet terug naar het fietspad

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

1 reactie op “Rijden op een speed pedelec: ‘Gedraag je niet als een fietser’”

Instructeur Henk|13.07.18|19:52

Detectielussen werken niet op gewicht, maar op magnetisme. Dat ze de fiets niet “zien” komt waarschijnlijk door de aluminium wielen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.