snorfiets. Foto iStock/badahos

Kaartje: hier moeten snorfietsers de rijbaan op in Amsterdam

scooter, bromfiets, snorfiets, amsterdam

De gemeente Amsterdam heeft een kaart gepubliceerd waarop precies te zien is waar snorfietsers straks de rijbaan op moeten. Het gaat om de meeste wegen binnen de ring A10. Ook is een helm dragen daar verplicht voor de snorfietsers. De maatregel gaat naar verwachting begin 2019 in. 

Sinds 1 juli 2018 is het voor gemeenten mogelijk om snorfietser op de rijbaan te laten rijden. Amsterdam wil dat nu zo snel mogelijk invoeren. Wel zijn er nog wat aanpassingen nodig, zoals het plaatsen van borden, wegmarkeringen en het maken van ‘doorsteekjes’ van fietspaden naar de rijbaan. De gemeente verwacht dat begin 2019 alles klaar is.

Helm dragen

Het aantal snorfietsers in Amsterdam is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Het aantal snorfietsongevallen is groot. Doordat snorfietsers zonder helm deelnemen aan het verkeer, hebben de ongevallen voor hen vaak ernstige gevolgen. Daarom moeten snorfietsers, net als bromfietsers, een helm dragen op de rijbaan.

De gemeente heeft een (voorlopige) kaart gepubliceerd waarop precies te zien is waar de snorfietser de rijbaan op moet. Er wordt nog gewerkt aan een gedetailleerde kaart. In december volgt ook een consumentencampagne over de maatregel.

Handhaving

Nadat de regeling in Amsterdam ingaat, worden snorfietsers eerst twee maanden geïnformeerd bij ‘verkeerd’ gedrag, daarna volgen twee maanden van waarschuwingen, meldt brancheorganisatie Bovag. Vier maanden na de invoering kunnen snorfietsers daadwerkelijk een bekeuring krijgen als ze met hun snorfiets op het fietspad rijden of geen helm dragen. Hoe de handhaving er precies uitziet, wordt later bekendgemaakt.

Er is nog een bezwaar- en beroepstermijn voor belanghebbenden. Bovag gaat in elk geval nog een keer bezwaar aantekenen en biedt hulp aan voor degene die dat ook wil doen.

Ombouwregeling

Vorig jaar heeft Bovag meerdere keren met de gemeente gesproken over een ombouwregeling van snorfiets naar een bromfiets, laat de organisatie weten: “De gemeente wilde de keuring betalen en met de RDW regelen dat er één of twee keuringslocaties in Amsterdam zouden komen. Ook zouden ze scooterdealers aanwijzen, om de ombouw uit te voeren. Deze hele regeling gaat niet door! De huidige gemeenteraad heeft dit voornemen ingetrokken.”

In plaats daarvan stimuleert de gemeente Amsterdam mensen om over te stappen naar een schoner alternatief. Er komt een subsidie van ongeveer 700.000 euro beschikbaar. Deze details volgen ook in september.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kaartje: hier moeten snorfietsers de rijbaan op in Amsterdam | RijschoolPro
snorfiets. Foto iStock/badahos

Kaartje: hier moeten snorfietsers de rijbaan op in Amsterdam

scooter, bromfiets, snorfiets, amsterdam

De gemeente Amsterdam heeft een kaart gepubliceerd waarop precies te zien is waar snorfietsers straks de rijbaan op moeten. Het gaat om de meeste wegen binnen de ring A10. Ook is een helm dragen daar verplicht voor de snorfietsers. De maatregel gaat naar verwachting begin 2019 in. 

Sinds 1 juli 2018 is het voor gemeenten mogelijk om snorfietser op de rijbaan te laten rijden. Amsterdam wil dat nu zo snel mogelijk invoeren. Wel zijn er nog wat aanpassingen nodig, zoals het plaatsen van borden, wegmarkeringen en het maken van ‘doorsteekjes’ van fietspaden naar de rijbaan. De gemeente verwacht dat begin 2019 alles klaar is.

Helm dragen

Het aantal snorfietsers in Amsterdam is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Het aantal snorfietsongevallen is groot. Doordat snorfietsers zonder helm deelnemen aan het verkeer, hebben de ongevallen voor hen vaak ernstige gevolgen. Daarom moeten snorfietsers, net als bromfietsers, een helm dragen op de rijbaan.

De gemeente heeft een (voorlopige) kaart gepubliceerd waarop precies te zien is waar de snorfietser de rijbaan op moet. Er wordt nog gewerkt aan een gedetailleerde kaart. In december volgt ook een consumentencampagne over de maatregel.

Handhaving

Nadat de regeling in Amsterdam ingaat, worden snorfietsers eerst twee maanden geïnformeerd bij ‘verkeerd’ gedrag, daarna volgen twee maanden van waarschuwingen, meldt brancheorganisatie Bovag. Vier maanden na de invoering kunnen snorfietsers daadwerkelijk een bekeuring krijgen als ze met hun snorfiets op het fietspad rijden of geen helm dragen. Hoe de handhaving er precies uitziet, wordt later bekendgemaakt.

Er is nog een bezwaar- en beroepstermijn voor belanghebbenden. Bovag gaat in elk geval nog een keer bezwaar aantekenen en biedt hulp aan voor degene die dat ook wil doen.

Ombouwregeling

Vorig jaar heeft Bovag meerdere keren met de gemeente gesproken over een ombouwregeling van snorfiets naar een bromfiets, laat de organisatie weten: “De gemeente wilde de keuring betalen en met de RDW regelen dat er één of twee keuringslocaties in Amsterdam zouden komen. Ook zouden ze scooterdealers aanwijzen, om de ombouw uit te voeren. Deze hele regeling gaat niet door! De huidige gemeenteraad heeft dit voornemen ingetrokken.”

In plaats daarvan stimuleert de gemeente Amsterdam mensen om over te stappen naar een schoner alternatief. Er komt een subsidie van ongeveer 700.000 euro beschikbaar. Deze details volgen ook in september.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.