C rijbewijs

Branche overrompeld door nieuwe maatregelen Code 95

Dat oudere chauffeurs met een vrijstelling voor Code 95 alsnog nascholing moeten gaan volgen, lijkt als een complete verrassing te komen voor zowel de transport- als de rijschoolbranche. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur kondigde onlangs aan dat zo’n 11.000 chauffeurs met een vrijstelling alsnog de schoolbanken in moeten, om zo te voldoen aan de Europese richtlijn. Hoe het ministerie dit alles gaat aanpakken, is nog onduidelijk.

Hoewel de maatregel extra werk zal opleveren voor rijscholen, is brancheorganisatie FAM niet te spreken over deze ontwikkeling. “Als de overheid dit wil doorduwen zal er enorm veel frustratie ontstaan bij de mensen die eerst vrijgesteld waren.” Bovendien spreekt de minister van een overleg met branchepartijen, maar daar is FAM niet van op de hoogte. De organisatie is hier naar eigen zeggen op geen enkele manier over benaderd. “We gaan ervan uit dat als deze maatregel wordt doorgevoerd, wij als branchepartij hierover worden geïnformeerd.” FAM vindt het nog te vroeg om verder inhoudelijk te reageren op het besluit. Ook branchevereniging VRB zegt niet op de hoogte te zijn gebracht.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil nog niet reageren op het nieuws. De ondernemersorganisatie wil deze week eerst met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat overleggen om meer informatie boven tafel te krijgen. Het ministerie zelf heeft nog geen enkel antwoord gegeven op vragen die RijschoolPro vorige week heeft gesteld.

Europese Commissie

Voorheen werden chauffeurs geboren voor 1 juli 1955 vrijgesteld van de verplichte nascholing. Zij kregen Code 95 op hun rijbewijs zonder hiervoor cursussen te hebben gevolgd. Dat was volgens de Europese richtlijn niet toegestaan. Per 1 juni 2015 is Nederland daarom gestopt met het verstrekken van de Code 95 aan deze groep chauffeurs. Volgens de Europese Commissie is deze maatregel niet voldoende. Daarom werkt de minister nu aan een wetswijziging om de verstrekte codes alsnog in te trekken.

Het ministerie heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de effecten van deze maatregel. De verwachting is dat zo’n 30.000 chauffeurs te maken krijgen met deze wetswijziging, van wie ongeveer 11.000 beroepschauffeurs. De beroepschauffeurs zullen alsnog nascholing moeten volgen om beroepsmatig te kunnen blijven rijden. De overige rijbewijshouders zijn alleen verplicht hun rijbewijs om te wisselen voor een exemplaar zonder Code 95.

Overgangsperiode

Volgens Bovag is een voldoende overgangsperiode van belang, zodat de capaciteit opgevangen kan worden. “Hier moet diepgaand naar gekeken worden in afstemming met de sector”, aldus Tom Huyskens. Ook verwacht de brancheorganisatie een gedegen analyse over hoeveel chauffeurs van welke leeftijd straks ‘geraakt’ zijn en een uitzondering voor een kwetsbare groep. Ook moet de kwaliteit van nascholing gegarandeerd zijn: “Tijdsdruk mag absoluut niet ten koste van de kwaliteit gaan; dat is in ieders belang: de overheid, transportsector en opleiders.”

Het CBR wil niet inhoudelijk reageren op de aangekondigde maatregelen. “Wij reageren nooit op beslissingen van de minister. Het is aan de minister om wetswijzigingen door te voeren. Het CBR is een uitvoerende instantie”, aldus een woordvoerster.

Kwaliteit nascholing

Wel reageert het CBR op enkele zinnen uit het onderzoeksrapport. Zo staat er in het rapport dat het momenteel mogelijk is om vijf keer dezelfde cursus te volgen, en dan is aan de nascholingsverplichting voldaan. “Een kandidaat moet minimaal één keer een praktijktraining volgen om aan de nascholing te voldoen. Dit betekent dat een kandidaat in dit geval vijf keer dezelfde praktijktraining volgt. Vijf keer een praktijktraining volgen zou een héle nuttige invulling van de nascholing zijn. Dit komt in het echt nauwelijks voor aangezien een praktijktraining veel duurder is dan een theoriecursus. De optie om één keer een praktijktraining en vier keer dezelfde theoriecursus te volgen bestaat wel.”

Ook reageert het CBR op het feit dat chauffeurs opleidingen kunnen volgen die weinig tot niets met hun werk te maken hebben, zoals heftruckcursussen voor buschauffeurs: “In Nederland is gekozen voor een grote diversiteit aan nascholingscursussen, zodat er voor iedere deelmarkt specifieke cursussen zijn te volgen. Het is de verantwoordelijkheid van de chauffeur/werkgever om hierin een goede keuze te kunnen maken. In dit voorbeeld wordt een slechte keuze gemaakt. Een goede chauffeur/werkgever kiest een cursus die bij zijn beroep past.”

Tenslotte benadrukt het CBR dat er wordt gekeken naar het her-ijken van de eisen die momenteel aan de docenten worden gesteld die theoriecursussen verzorgen. In het rapport wordt namelijk opgemerkt dat het niveau van de cursussen valt of staat met het niveau van de opleider.

Lees ook: Duizenden chauffeurs raken vrijstelling kwijt voor Code 95

Op de Nationale Rijschooldag op 18 september in Rosmalen gaan we in een van de workshops dieper in op het thema Code 95.  Hoe kun je als rijschoolhouder jouw bedrijf het beste onderscheiden ten opzichte van andere opleiders? Yana Ivanova van Rijschool Media2Go geeft belangrijke tips. Schrijf je hier in.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

6 reacties op “Branche overrompeld door nieuwe maatregelen Code 95”

Roland Zwaanswijk|02.08.18|11:42

Wanneer een wetswijziging wordt doorgevoerd en de branche krijgt een ruime overgangsperiode dan lost het probleem zich vanzelf op. De chauffeurs geboren voor 31 juni 1955 hebben voor april 2015 hun rijbewijs verlengt of de code 95 toegevoegd. Maar de geldigheid van rijbewijs en code is 5 jaar, dus voor 2019/2020 moeten de meeste sowieso 35 uur nascholen om hun vakbekwaamheid te behouden.

Ton Hueskes|02.08.18|11:51

Laten wij dit probleem via de natuurlijke weg oplossen.
Het betreft hier chauffeurs die 64 jaar zijn of dit jaar nog worden.
Dit betekent dat zij tot hun 67e jaar moeten werken als zij niet voortijdig wegens ziekte uitvallen.
Dus als men deze wetswijziging pas op 01-01-2021 of 2022 laat ingaan dan is het probleem opgelost.
Dit voorkomt torenhoge kosten voor zowel de chauffeur alsmede de werkgever.
Als de chauffeur langer dan zijn pensioendatum wil doorwerken dan is het probleem voor de chauffeur

Hans Fieman|02.08.18|12:40

Ik vind het te belachelijk voor woorden.
De meesten hebben het CCV B diploma meer als 30 jaar ervaring en dan zal je de basis C 95 opnieuw moeten doen welke zot dit heeft uitgevonden is echt gek.
35 uur bijscholing kan ik mee leven maar opnieuw de basis halen is van de gekke.
Is trouwens één grot geldklopperij.

Bertus Schoemaker|02.08.18|18:18

Goedendag

Waar is dat allemaal voor nodig als Oudere chauffeur die al 30 of 40 Jaar rijd om code 95 te moeten halen het gaat hier vooral on Geld 1000E en werkverschaffing voor dure jongens. In Oostblok landen is het gewoon te koop wat allang bewezen is.

Leo De Smit|11.10.18|15:38

Er moet mijn iets van mijn hart 5 jaar geleden moesten we zo nodig gauw code 95 aanvragen anders ben je het kwyt een half jaar me rybewys in gekort nu moet je het gaan halen ikben 77jaar ik ry meer dan 57 jaat ik ry nog 4 dagen in de week er zal weer cometaar op komen moet dat nog nee ik vind het nog steeds leuk zo lang ik nog gezond ben blijf ik dat doen waar on toch nog die code 95

Leo De Smit|11.10.18|15:44

Hoi er moet iets van mijn hart ik ry nu al57 jaar nog 4 dagen in de week eerst moets je het gauw verlengen code 95 plus me rybewys een half jaar eerder wat niet nodig was nu dit weer wat moet je nog bij leren ik denk dat het een hoop geld weg gegooit is zo lang ik het kan doen blijf ik ryden plus dat er zoveel schauffeurs te kort komen ze kunnen beter ouxere een lintje geven plaats code 95 dit is mijn mening8

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.