Duitse rijschool. foto Flickr/Marco Verch

Chaos met reserveren rijexamens in Duitsland

Rijschool Duitsland Fahrschule

Na de invoering van een nieuw reserveringssysteem is er een puinhoop ontstaan bij het reserveren van theorie- en praktijkexamens in een deel van Duitsland. Er zijn niet genoeg examendata beschikbaar en de momenten die vrijkomen, zijn pas op het laatste moment zichtbaar. Duizenden rijscholen en hun leerlingen zijn de dupe. Op andere plaatsen in Duitsland zijn er juist problemen door een tekort aan examinatoren.

In juni 2018 introduceerde TÜV Süd nieuwe software voor het reserveren van examens en een nieuwe online service voor rijscholen. Baden-Württemberg was de eerste regio waar het nieuwe systeem is gelanceerd. Dat ging niet zoals gepland. De problemen stapelden zich op: rijscholen zijn niet goed voorgelicht, gegevens zijn niet goed overgezet, en het belangrijkste: er waren geen examendata beschikbaar.

Slechte timing

Rijscholen hebben al gezamenlijk een brief gestuurd naar hun leerlingen en ouders om uit te leggen dat de schuld van de chaos niet bij de rijscholen ligt, maar dat ze voor klachten bij deTÜV Süd moeten zijn. Het ministerie van Transport in Stuttgart geeft toe dat er problemen zijn. Er zijn extra examinatoren ingezet op zaterdagen om de schade enigszins te beperken. De uitrol van de nieuwe software voor de andere regio’s is voorlopig gepauzeerd totdat de problemen zijn opgelost. Het ministerie blijft ervan overtuigd dat het nieuwe systeem uiteindelijk tot een verbetering zal leiden.

Rijscholen zijn ook boos over de timing van de uitrol: “In plaats van te kiezen voor de rustige maanden rond Kerst en Nieuwjaar, kiest TÜV voor een moment vlak voor de zomervakantie, waarin jongeren meer tijd hebben om hun rijbewijs te halen”, zegt een rijschoolhouder tegen Duitse media. De Duitse rijschoolhouders klagen ook over de monopoliepositie van TÜV, zoals ook de positie van het CBR bij Nederlandse rijscholen steeds weer ter sprake komt. “We kunnen niet om TÜV heen.”

Te weinig personeel

In het noorden van Duitsland zijn rijscholen ook gefrustreerd, maar daar ligt de oorzaak bij het personeelstekort bij TÜV Nord, vergelijkbaar met de problemen in Nederland:  “Een paar jaar geleden hebben we onze personeelsplanning aangepast aan de voorspelde demografische ontwikkeling”, zegt een woordvoerder van TÜV Nord. Het bleek echter anders te lopen. Het aantal rijbewijsexamens is toegenomen. In 2017 steeg het met tien procent, in de eerste helft van 2018 met nog eens 5,3 procent.

Daar zijn verschillende redenen voor. Zo is er een grote vraag naar het motorrijbewijs. Daarnaast zijn er meer examenkandidaten die zakken en dus voor een tweede of derde keer het examen moeten afleggen. Ook heeft de golf van vluchtelingen invloed: Om hun buitenlandse rijbewijs erkend te krijgen, moeten ze het theorie- en oefenexamen doen. In plaats van enkele rijlessen te nemen, zouden zij meteen naar de examens gaan, om vervolgens vaak te zakken.

Lees ook: CBR wordt strenger: examens vaker afgebroken bij gevaar

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Chaos met reserveren rijexamens in Duitsland | RijschoolPro
Duitse rijschool. foto Flickr/Marco Verch

Chaos met reserveren rijexamens in Duitsland

Rijschool Duitsland Fahrschule

Na de invoering van een nieuw reserveringssysteem is er een puinhoop ontstaan bij het reserveren van theorie- en praktijkexamens in een deel van Duitsland. Er zijn niet genoeg examendata beschikbaar en de momenten die vrijkomen, zijn pas op het laatste moment zichtbaar. Duizenden rijscholen en hun leerlingen zijn de dupe. Op andere plaatsen in Duitsland zijn er juist problemen door een tekort aan examinatoren.

In juni 2018 introduceerde TÜV Süd nieuwe software voor het reserveren van examens en een nieuwe online service voor rijscholen. Baden-Württemberg was de eerste regio waar het nieuwe systeem is gelanceerd. Dat ging niet zoals gepland. De problemen stapelden zich op: rijscholen zijn niet goed voorgelicht, gegevens zijn niet goed overgezet, en het belangrijkste: er waren geen examendata beschikbaar.

Slechte timing

Rijscholen hebben al gezamenlijk een brief gestuurd naar hun leerlingen en ouders om uit te leggen dat de schuld van de chaos niet bij de rijscholen ligt, maar dat ze voor klachten bij deTÜV Süd moeten zijn. Het ministerie van Transport in Stuttgart geeft toe dat er problemen zijn. Er zijn extra examinatoren ingezet op zaterdagen om de schade enigszins te beperken. De uitrol van de nieuwe software voor de andere regio’s is voorlopig gepauzeerd totdat de problemen zijn opgelost. Het ministerie blijft ervan overtuigd dat het nieuwe systeem uiteindelijk tot een verbetering zal leiden.

Rijscholen zijn ook boos over de timing van de uitrol: “In plaats van te kiezen voor de rustige maanden rond Kerst en Nieuwjaar, kiest TÜV voor een moment vlak voor de zomervakantie, waarin jongeren meer tijd hebben om hun rijbewijs te halen”, zegt een rijschoolhouder tegen Duitse media. De Duitse rijschoolhouders klagen ook over de monopoliepositie van TÜV, zoals ook de positie van het CBR bij Nederlandse rijscholen steeds weer ter sprake komt. “We kunnen niet om TÜV heen.”

Te weinig personeel

In het noorden van Duitsland zijn rijscholen ook gefrustreerd, maar daar ligt de oorzaak bij het personeelstekort bij TÜV Nord, vergelijkbaar met de problemen in Nederland:  “Een paar jaar geleden hebben we onze personeelsplanning aangepast aan de voorspelde demografische ontwikkeling”, zegt een woordvoerder van TÜV Nord. Het bleek echter anders te lopen. Het aantal rijbewijsexamens is toegenomen. In 2017 steeg het met tien procent, in de eerste helft van 2018 met nog eens 5,3 procent.

Daar zijn verschillende redenen voor. Zo is er een grote vraag naar het motorrijbewijs. Daarnaast zijn er meer examenkandidaten die zakken en dus voor een tweede of derde keer het examen moeten afleggen. Ook heeft de golf van vluchtelingen invloed: Om hun buitenlandse rijbewijs erkend te krijgen, moeten ze het theorie- en oefenexamen doen. In plaats van enkele rijlessen te nemen, zouden zij meteen naar de examens gaan, om vervolgens vaak te zakken.

Lees ook: CBR wordt strenger: examens vaker afgebroken bij gevaar

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.