Lesmotor

Clusteropdracht motorexamen afgeschaft: ‘Kandidaat moet op rijden focussen’

De clusteropdrachten bij het motorexamen verkeersdeelneming (AVD) komen per 1 september 2018 te vervallen. Bij de clusteropdracht moet een kandidaat meerdere taken na elkaar uitvoeren. Vanaf volgende maand eist het CBR dat een motorinstructeur het examen bijwoont én dat er werkende communicatieapparatuur aanwezig is. Dat heeft de organisatie onlangs aangekondigd. 

Anders dan bij het autopraktijkexamen, komt de clusteropdracht in het motorexamen maar weinig voor. Tijdens het motorexamen verkeersdeelneming (AVD) krijgt de kandidaat doorgaans via een ontvangertje in zijn helm te horen waar hij naartoe moet rijden. Soms is dat niet mogelijk, bijvoorbeeld als de communicatieapparatuur stuk is of als er geen instructeur aanwezig is bij het examen om de opdrachten door te geven. Dan wordt de clusteropdracht ingezet.

Aansluiten op rijles

De examinator geeft de clusteropdracht staand naast de kandidaat op de motor. Een clusteropdracht kan bijvoorbeeld zijn: 2e weg links, rotonde rechtdoor en daarna borden Utrecht volgen. In deze gevallen moet de kandidaat tijdens de examenrit diverse keren stoppen voor drie tot vijf routeopdrachten. Dit leidt volgens het CBR  tot ‘onveilige en onwenselijke situaties voor zowel kandidaat als examinator’.

Het CBR wil voortaan dat de opdrachten altijd via communicatieapparatuur worden doorgegeven, door een WRM-bevoegde instructeur. “Bij voorkeur, maar niet verplicht, is dat de instructeur van wie de kandidaat ook les heeft gehad, omdat de kandidaat aan de wijze van communiceren gewend is”, vertelt woordvoerder Nathalie Dingeldein. “Het gebruik van communicatieapparatuur is bij rijles wettelijk verplicht, we sluiten daar nu met het examen naadloos op aan.”

Waarschuwen

Bovendien kan het volgens het CBR handig zijn dat de instructeur via de communicatieapparatuur ook mondeling kan ingrijpen bij eventueel dreigend gevaar. De taak van de opleider is om de opdrachten van de examinator door te geven aan de kandidaat via de communicatieapparatuur. Ook als de kandidaat voor een situatie gewaarschuwd moet worden, verzorgt de opleider dit in opdracht van de examinator, vertelt Dingeldein.

“We doen dit, omdat we daarmee aansluiten op de communicatie tijdens rijles en omdat we met de communicatieapparatuur mondeling kunnen waarschuwen. Daarbij kan de examinator zijn aandacht bij zijn eigen rijden en de beoordeling van de kandidaat houden én de kandidaat wordt niet belast met onnodige geheugenopdrachten. We willen dat de kandidaat zich op het rijden focust en niet op de vraag: was het nou 3e links, of 3e rechts? We toetsen tenslotte of iemand veilig rijdt en niet zijn geheugen.”

Aansprakelijk

Vanuit de rijschoolbranche werd de vraag gesteld wie er verantwoordelijk is als de kandidaat iets overkomt na het uitvoeren van een opdracht. “De kandidaat is bij het motorexamen de juridisch bestuurder en is daarom zelf verantwoordelijk. Een ingreep doen is niet mogelijk, hooguit kan de kandidaat door de examinator of instructeur gewaarschuwd worden. Daar ligt dan niet de juridische verantwoordelijkheid.”

Doven en slechthorenden

De clusteropdracht wordt overigens niet totaal afgeschaft, voor doven en slechthorenden blijft hij bestaan. Zij zijn deze manier van clusteren gewend in hun opleiding.

Lees ook: Leeftijd speelt geen rol voor motorcursist én instructeur

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.