Nationaal Rijschool Congres, Nationale Rijschooldag 2018. foto Janny Mallee

Automaatcode rijbewijs afschaffen: beter voor klimaat én veiligheid

Nationaal Rijschool Congres 2018 Foto: ProMedia/Janny Mallee

Dat de automaatcode moet worden afgeschaft, is voor de rijschoolbranche een uitgemaakte zaak. Het invoeren van één rijbewijs voor zowel automaat- als schakelauto’s zal een belangrijke stimulans zijn voor het milieu én de verkeersveiligheid. Dat was dinsdag een van de belangrijke conclusies tijdens het Nationaal Rijschool Congres, onderdeel van de Nationale Rijschooldag bij Autotron in Rosmalen.

Aan de hand stellingen gingen vier sprekers met elkaar en met het publiek in discussie. Het panel bestond uit Wilbert van Beersum, (rijinstructeursopleiding VRO), Chris Verstappen (uitgever Verjo), Harold Bekhuis (manager rijvaardigheid CBR) en Ernest Alvares (Veronica Verkeersschool). Zowel leden van het panel als het publiek waren ervan overtuigd dat de code momenteel een drempel is op weg naar schonere voertuigen en hogere verkeersveiligheid. Het is nu alleen nog wachten op nieuwe wetgeving.

Beperking

“Vroeger was automaat rijden iets voor oude mensen. Dat imago is aan het verdwijnen”, ziet Wilbert van Beersum. “Automaat rijden is gewoon een stuk veiliger: beide handen aan het stuur. Ik hoef het niet uit te leggen: veel rijschoolhouders rijden met het lessen in een schakelauto en privé in een automaat. Dus we willen het eigenlijk wel, maar de mogelijkheden zijn er niet. Ik zou ook graag elektrisch willen rijden met mijn lesauto’s, maar dat kan niet, omdat ik met een beperking zit. Dat moet worden losgelaten.”

Als het dan zover is, moet er volgens Van Beersum nog goed worden nagedacht hoe er wordt omgegaan met kandidaten die met een automaat examen hebben afgelegd maar in een schakelauto willen rijden. “Toch denk ik dat we daar geen probleem van moeten maken. Tegenwoordig is de techniek van het schakelen veel soepeler, dat is niet meer te vergelijken met vroeger. Dat kan men of via een rijschool, of via een andere bestuurder aanleren.”

Automaat wordt de standaard

Chris Verstappen is het eens met Van Beersum, maar denkt wel dat de overheid al veel te laat is met deze maatregel. “Per 1 september is er veel veranderd in de autoindustrie. Iedereen die de komende jaren een auto gaat kopen, zal dit gaan meemaken. De standaardauto zal automaat zijn; voor een schakelbak ga je fors meer betalen. Auto’s boven de 20.000 euro: ik vind het knap als je daarvoor nog een schakelvariant kunt vinden. De overheid moet veel actiever zijn, ook met het plaatsen van laadpalen.”

Nationaal Rijschool Congres, onderdeel van de Nationale Rijschooldag 2018. foto Janny Mallee
Nationaal Rijschool Congres, onderdeel van de Nationale Rijschooldag 2018. foto Janny Mallee

De automaatauto is voor Ernest Alvares naar eigen zeggen ‘geen issue’. Hij heeft vijf elektrische lesauto’s in het bedrijf. “Ik heb me ooit afgevraagd: hoeveel leerlingen zakken op het koppelen-schakelen? Vrijwel niemand. Daarom laat ik de leerlingen de eerste tien lessen in een elektrische auto rijden. Tja, het is dat het CBR nog een beetje ‘old school’ denkt en weigert een laadpaal te plaatsen. Als dit niet gefaciliteerd wordt, worden ook de kleinere rijscholen die een tweedehands elektrische auto willen aanschaffen niet geholpen. Het CBR heeft als zelfstandig bestuursorgaan een voorbeeldfunctie.”

Old school

“Ik denk niet dat we ‘old school’ zijn”, reageert Harold Bekhuis namens het CBR. “Wel hebben we te maken met de huidige praktijk: er zijn nog weinig elektrische lesauto’s. Ik kan niet bepalen of de automaatcode wel of niet moet worden afgeschaft. Wij hebben uit te voeren wat in de wetgeving vermeld staat. Dit komt voort uit de Europese wetgeving. Momenteel is 33 procent van de nieuwe auto’s voorzien van een automaat. Op een bepaald moment zal er een omslagpunt komen waarop de wetgever zal reageren.”

Bekhuis vertelt dat het CBR voortdurend aan het kijken is waar de organisatie kan innoveren. “We doen dit via verschillende trajecten, zoals met universiteiten en hogescholen, maar dit is niet altijd even zichtbaar. Ik denk dat wij samen met de automotive industrie en de rijschoolbranche kunnen kijken hoe wij deze trajecten goed kunnen bewandelen. Hier gaat het ook over ADAS en het Rijbewijs S, voor de zelfrijdende auto.”

Verduurzaming

Als reactie op het ontbreken van laadpalen bij het CBR, stelt Bekhuis een vraag aan het publiek: “Ik ben wel benieuwd hoeveel rijschoolhouders met een elektrische auto naar Rosmalen zijn gekomen?” Niemand steekt zijn hand op. “Wij willen als CBR faciliteren”, vervolgt Bekhuis. “Op het moment dat er behoefte aan is, gaan we dat uiteraard regelen. Vergroening en verduurzaming is ook voor ons een belangrijk punt.”

Een van de rijschoolhouders in de zaal merkt op dat het afschaffen van de automaatcode een belangrijke stap is naar een beter klimaat. “Ik zou al een paar jaar hybride of elektrisch willen rijden, maar ik kan eigenlijk niet overstappen op elektrisch rijden. Al mijn leerlingen krijgen dan een automaatrijbewijs en worden dan beperkt in hun keuze. Het is voor mij dus nog niet haalbaar, ook al zou ik het graag willen. Ik denk dat door het aanpassen van de wetgeving een heel stuk tegemoet wordt gekomen aan veiligheid én milieubewustheid.”

Lees ook: Drukbezochte én zonnige Nationale Rijschooldag

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

9 reacties op “Automaatcode rijbewijs afschaffen: beter voor klimaat én veiligheid”

Michael Sonderman|20.09.18|09:37

Ik zou zeggen, een getrapt examen voor de auto.
Geen keuze mogelijkheid en iedereen altijd eerst automaat, wil je schakelen kan je een getrapt examen doen voor schakel.
Dit zal bij de meeste leerlingen met een paar lesjes gerealiseerd kunnen worden.

Bastiaan Witteman|20.09.18|15:17

Gewoon leren en afrijden in een handbak! Het is echt onzin als mensen leren rijden in automaat en later dan zelf nog extra les nemen of via vrienden leren…alsof mensen dat dan gaan doen (goed&veilig). Het is nu al een drama (lees: gevaarlijk) hoe men het bij sommige (UWV-)rijscholen heeft geleerd! En hoeveel mensen nemen extra les om vaardigheden te verhogen? Hou toch op met deze onzin.
Dit rijden in een automaat is alleen maar vanwege financiële aspecten & om nog goedkoper les aan te bieden!

Bij het schakelen gaat het ook en vooral om koppelingsbeheersing. Als je dat niet goed krijgt aangeleerd zullen de meeste mensen niet in staat zijn om veilig weg te rijden en te stoppen. Dit met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid tot gevolg dat er veel kop-staart botsingen zullen gaan plaatsvinden.
Verder zal het uitvoeren van rij-taken zoals achteruit rijden, parkeren, keren en het wegrijden op een helling tot de nodige problemen (ongelukken) gaan leiden.
Dus laten we het veilig houden.

En dan………zonder voldoende koppelingsbeheersing kop-staartbotsingen, of hinder gaan veroorzaken omdat je niet goed kunt wegrijden en stoppen. En wat te denken van de uitvoering van rij-taken zoals het achteruit rijden, wegrijden van een helling, keren en parkeren…?
En over het milieu gesproken; Bij welk toerental gaat men dan op-en terugschakelen?
Zullen we in het belang van de verkeersveiligheid dit essentiële stuk voertuigbeheersing maar blijven onderwijzen en vervolgens laten toetsen?!

Frank te Grotenhuis|04.10.18|09:53

Allemaal afrijden in een automaat, de toekomst is elektrisch rijden en die auto’s hebben alleen nog maar een automaat.

Zo snel mogelijk mee beginnen.

Dani Wouters|11.10.18|12:18

Ik kan me van de in de indruk niet ontdoen als dat er hier veel geld mee gemoeid is. Van handgeschakelde naar automaat ok. Van automaat naar handgeschakelde zonder ernstige lessen is je reinste waanzin. Uiteraard kop en staartaanreidingen,stilvallen op kruispunten met al de nodige problematiek die er bijkomt. Met automaat examen en dan naar handgeschakelde je reinste waanzin. Niemand zal bijkomende lessen nemen om de juiste techniek aan te leren. Dus dit is terug naar af.

Dani Wouters|11.10.18|12:29

Dit is volgens mij echte waanzin. Hier moet heel veel geld mee gemoeid zijn.van handgeschakelde naar automaat ok,van automaat naar handgeschakelde zonder bijkomende ernstige lessen waanzin. Kop en staart aanleidingen stilvallen op belangrijke kruispunten met alle gevolgen vandien. De juiste schakel en koppel techniek is een van de essentieelste zaken bij uitstek in het autorijden. Examen met automaat en daarna de baan op met een handgeschakelde remtechniek!!!Geef reeds meer dan 36 les.

Ronald Outlook|22.11.18|18:57

Wordt de automaatcode voor rijbewijs a dan ook afgeschaft ? Wel zo logisch natuurlijk aangezien motoren en scooters ook elektrisch worden

Gt Welcome|06.05.20|23:12

Nou allemaal bullshit ik heb een automaat rijbewijs ik rij gewoon in een automaat en schakel bak en nog steeds geen ongeluken gehad ten eerste ik heb het geleerd van mijn vader mijn moeder die reed in een automaat al dus snel geleerd
Als jij in nederland bent moetje nederlands praten als jij in america bent moetje weer americaans praten toch het zelfde geval met schakelbak en automaat
En als jij het echt niet kan neem gewoon een paar schakelbak lessen dan zäl je zien dat het niet moeilijk is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Automaatcode rijbewijs afschaffen: beter voor klimaat én veiligheid | RijschoolPro
Nationaal Rijschool Congres, Nationale Rijschooldag 2018. foto Janny Mallee

Automaatcode rijbewijs afschaffen: beter voor klimaat én veiligheid

Nationaal Rijschool Congres 2018 Foto: ProMedia/Janny Mallee

Dat de automaatcode moet worden afgeschaft, is voor de rijschoolbranche een uitgemaakte zaak. Het invoeren van één rijbewijs voor zowel automaat- als schakelauto’s zal een belangrijke stimulans zijn voor het milieu én de verkeersveiligheid. Dat was dinsdag een van de belangrijke conclusies tijdens het Nationaal Rijschool Congres, onderdeel van de Nationale Rijschooldag bij Autotron in Rosmalen.

Aan de hand stellingen gingen vier sprekers met elkaar en met het publiek in discussie. Het panel bestond uit Wilbert van Beersum, (rijinstructeursopleiding VRO), Chris Verstappen (uitgever Verjo), Harold Bekhuis (manager rijvaardigheid CBR) en Ernest Alvares (Veronica Verkeersschool). Zowel leden van het panel als het publiek waren ervan overtuigd dat de code momenteel een drempel is op weg naar schonere voertuigen en hogere verkeersveiligheid. Het is nu alleen nog wachten op nieuwe wetgeving.

Beperking

“Vroeger was automaat rijden iets voor oude mensen. Dat imago is aan het verdwijnen”, ziet Wilbert van Beersum. “Automaat rijden is gewoon een stuk veiliger: beide handen aan het stuur. Ik hoef het niet uit te leggen: veel rijschoolhouders rijden met het lessen in een schakelauto en privé in een automaat. Dus we willen het eigenlijk wel, maar de mogelijkheden zijn er niet. Ik zou ook graag elektrisch willen rijden met mijn lesauto’s, maar dat kan niet, omdat ik met een beperking zit. Dat moet worden losgelaten.”

Als het dan zover is, moet er volgens Van Beersum nog goed worden nagedacht hoe er wordt omgegaan met kandidaten die met een automaat examen hebben afgelegd maar in een schakelauto willen rijden. “Toch denk ik dat we daar geen probleem van moeten maken. Tegenwoordig is de techniek van het schakelen veel soepeler, dat is niet meer te vergelijken met vroeger. Dat kan men of via een rijschool, of via een andere bestuurder aanleren.”

Automaat wordt de standaard

Chris Verstappen is het eens met Van Beersum, maar denkt wel dat de overheid al veel te laat is met deze maatregel. “Per 1 september is er veel veranderd in de autoindustrie. Iedereen die de komende jaren een auto gaat kopen, zal dit gaan meemaken. De standaardauto zal automaat zijn; voor een schakelbak ga je fors meer betalen. Auto’s boven de 20.000 euro: ik vind het knap als je daarvoor nog een schakelvariant kunt vinden. De overheid moet veel actiever zijn, ook met het plaatsen van laadpalen.”

Nationaal Rijschool Congres, onderdeel van de Nationale Rijschooldag 2018. foto Janny Mallee
Nationaal Rijschool Congres, onderdeel van de Nationale Rijschooldag 2018. foto Janny Mallee

De automaatauto is voor Ernest Alvares naar eigen zeggen ‘geen issue’. Hij heeft vijf elektrische lesauto’s in het bedrijf. “Ik heb me ooit afgevraagd: hoeveel leerlingen zakken op het koppelen-schakelen? Vrijwel niemand. Daarom laat ik de leerlingen de eerste tien lessen in een elektrische auto rijden. Tja, het is dat het CBR nog een beetje ‘old school’ denkt en weigert een laadpaal te plaatsen. Als dit niet gefaciliteerd wordt, worden ook de kleinere rijscholen die een tweedehands elektrische auto willen aanschaffen niet geholpen. Het CBR heeft als zelfstandig bestuursorgaan een voorbeeldfunctie.”

Old school

“Ik denk niet dat we ‘old school’ zijn”, reageert Harold Bekhuis namens het CBR. “Wel hebben we te maken met de huidige praktijk: er zijn nog weinig elektrische lesauto’s. Ik kan niet bepalen of de automaatcode wel of niet moet worden afgeschaft. Wij hebben uit te voeren wat in de wetgeving vermeld staat. Dit komt voort uit de Europese wetgeving. Momenteel is 33 procent van de nieuwe auto’s voorzien van een automaat. Op een bepaald moment zal er een omslagpunt komen waarop de wetgever zal reageren.”

Bekhuis vertelt dat het CBR voortdurend aan het kijken is waar de organisatie kan innoveren. “We doen dit via verschillende trajecten, zoals met universiteiten en hogescholen, maar dit is niet altijd even zichtbaar. Ik denk dat wij samen met de automotive industrie en de rijschoolbranche kunnen kijken hoe wij deze trajecten goed kunnen bewandelen. Hier gaat het ook over ADAS en het Rijbewijs S, voor de zelfrijdende auto.”

Verduurzaming

Als reactie op het ontbreken van laadpalen bij het CBR, stelt Bekhuis een vraag aan het publiek: “Ik ben wel benieuwd hoeveel rijschoolhouders met een elektrische auto naar Rosmalen zijn gekomen?” Niemand steekt zijn hand op. “Wij willen als CBR faciliteren”, vervolgt Bekhuis. “Op het moment dat er behoefte aan is, gaan we dat uiteraard regelen. Vergroening en verduurzaming is ook voor ons een belangrijk punt.”

Een van de rijschoolhouders in de zaal merkt op dat het afschaffen van de automaatcode een belangrijke stap is naar een beter klimaat. “Ik zou al een paar jaar hybride of elektrisch willen rijden, maar ik kan eigenlijk niet overstappen op elektrisch rijden. Al mijn leerlingen krijgen dan een automaatrijbewijs en worden dan beperkt in hun keuze. Het is voor mij dus nog niet haalbaar, ook al zou ik het graag willen. Ik denk dat door het aanpassen van de wetgeving een heel stuk tegemoet wordt gekomen aan veiligheid én milieubewustheid.”

Lees ook: Drukbezochte én zonnige Nationale Rijschooldag

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

9 reacties op “Automaatcode rijbewijs afschaffen: beter voor klimaat én veiligheid”

Michael Sonderman|20.09.18|09:37

Ik zou zeggen, een getrapt examen voor de auto.
Geen keuze mogelijkheid en iedereen altijd eerst automaat, wil je schakelen kan je een getrapt examen doen voor schakel.
Dit zal bij de meeste leerlingen met een paar lesjes gerealiseerd kunnen worden.

Bastiaan Witteman|20.09.18|15:17

Gewoon leren en afrijden in een handbak! Het is echt onzin als mensen leren rijden in automaat en later dan zelf nog extra les nemen of via vrienden leren…alsof mensen dat dan gaan doen (goed&veilig). Het is nu al een drama (lees: gevaarlijk) hoe men het bij sommige (UWV-)rijscholen heeft geleerd! En hoeveel mensen nemen extra les om vaardigheden te verhogen? Hou toch op met deze onzin.
Dit rijden in een automaat is alleen maar vanwege financiële aspecten & om nog goedkoper les aan te bieden!

Bij het schakelen gaat het ook en vooral om koppelingsbeheersing. Als je dat niet goed krijgt aangeleerd zullen de meeste mensen niet in staat zijn om veilig weg te rijden en te stoppen. Dit met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid tot gevolg dat er veel kop-staart botsingen zullen gaan plaatsvinden.
Verder zal het uitvoeren van rij-taken zoals achteruit rijden, parkeren, keren en het wegrijden op een helling tot de nodige problemen (ongelukken) gaan leiden.
Dus laten we het veilig houden.

En dan………zonder voldoende koppelingsbeheersing kop-staartbotsingen, of hinder gaan veroorzaken omdat je niet goed kunt wegrijden en stoppen. En wat te denken van de uitvoering van rij-taken zoals het achteruit rijden, wegrijden van een helling, keren en parkeren…?
En over het milieu gesproken; Bij welk toerental gaat men dan op-en terugschakelen?
Zullen we in het belang van de verkeersveiligheid dit essentiële stuk voertuigbeheersing maar blijven onderwijzen en vervolgens laten toetsen?!

Frank te Grotenhuis|04.10.18|09:53

Allemaal afrijden in een automaat, de toekomst is elektrisch rijden en die auto’s hebben alleen nog maar een automaat.

Zo snel mogelijk mee beginnen.

Dani Wouters|11.10.18|12:18

Ik kan me van de in de indruk niet ontdoen als dat er hier veel geld mee gemoeid is. Van handgeschakelde naar automaat ok. Van automaat naar handgeschakelde zonder ernstige lessen is je reinste waanzin. Uiteraard kop en staartaanreidingen,stilvallen op kruispunten met al de nodige problematiek die er bijkomt. Met automaat examen en dan naar handgeschakelde je reinste waanzin. Niemand zal bijkomende lessen nemen om de juiste techniek aan te leren. Dus dit is terug naar af.

Dani Wouters|11.10.18|12:29

Dit is volgens mij echte waanzin. Hier moet heel veel geld mee gemoeid zijn.van handgeschakelde naar automaat ok,van automaat naar handgeschakelde zonder bijkomende ernstige lessen waanzin. Kop en staart aanleidingen stilvallen op belangrijke kruispunten met alle gevolgen vandien. De juiste schakel en koppel techniek is een van de essentieelste zaken bij uitstek in het autorijden. Examen met automaat en daarna de baan op met een handgeschakelde remtechniek!!!Geef reeds meer dan 36 les.

Ronald Outlook|22.11.18|18:57

Wordt de automaatcode voor rijbewijs a dan ook afgeschaft ? Wel zo logisch natuurlijk aangezien motoren en scooters ook elektrisch worden

Gt Welcome|06.05.20|23:12

Nou allemaal bullshit ik heb een automaat rijbewijs ik rij gewoon in een automaat en schakel bak en nog steeds geen ongeluken gehad ten eerste ik heb het geleerd van mijn vader mijn moeder die reed in een automaat al dus snel geleerd
Als jij in nederland bent moetje nederlands praten als jij in america bent moetje weer americaans praten toch het zelfde geval met schakelbak en automaat
En als jij het echt niet kan neem gewoon een paar schakelbak lessen dan zäl je zien dat het niet moeilijk is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.