Minister: slagingspercentage per rijinstructeur niet haalbaar

Een slagingspercentage per rijinstructeur gaat er voorlopig niet van komen. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) is dit praktisch gezien niet haalbaar. Ook noemt ze deze maatregel ‘niet proportioneel’.

Dat liet ze donderdag weten aan de Tweede Kamer na een vraag van SP-Kamerlid Cem Laçin. Hij ziet het publiceren van het slagingspercentage per instructeur als een goed middel om de kwaliteit van rijlessen te verhogen. “De instructeur wil een hoog slagingspercentage, dus zal hij extra zijn best doen voor zijn leerling en hem meer lessen aanbieden om te laten slagen.” De SP’er kreeg hierbij steun van Matthijs Sienot van D66.

Niet te controleren

Minister Van Nieuwenhuizen noemt het slagingspercentage per instructeur ‘een begrijpelijke gedachte’. Toch is dit niet haalbaar volgens de bewindsvrouw. “Het CBR kan niet controleren wie de leerling les heeft gegeven. Die instructeur die de leerling heeft opgeleid hoeft niet per se de instructeur te zijn die bij het examen aanwezig is. Praktisch gezien is dit dus niet uit te voeren.” Bovendien noemt ze de maatregel disproportioneel.  Laçin vindt dat de minister desondanks moet kijken naar de mogelijkheden.

Donderdag werd in de Tweede Kamer een wijzigingsvoorstel voor de WRM besproken. Naast het slagingspercentage werd ook de sanctie op de praktijkbegeleiding ter discussie gesteld. Het debat werd halverwege afgebroken omdat de Kamerleden samen met de branchepartijen eerst willen werken aan een tegenvoorstel, als alternatief op het huidige bijscholingstraject.

Lees ook: Kamerleden en rijschoolbranche beraden zich op nieuw bijscholingstraject

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

3 reacties op “Minister: slagingspercentage per rijinstructeur niet haalbaar”

Robert Wagenaar|29.09.18|21:10

Als je, zoals ik, bijna geen rijlessen geeft, maar constant bezig bent met voortgezette rijtrainingen aan nieuwe en bestaande chauffeurs,voornamelijk cat D, hoe moet ik dan mijn slagingspercentage kunnen laten zien? Daarbij zegt een slagingpercentage ook niet altijd alles, te vaak moet ik nog 8-12 uur voortgezette rijtrainingen geven aan chauffeurs die net hun rijbewijs D behaald hebben.

Rianne van Huizen|04.10.18|15:23

Vroeger was niet alles beter, maar bepaalde zaken wel zeker !!

Boudewijn Pijnappel|05.10.18|00:40

Het slagingspercentage kan uitstekend bijdragen bij verlengen van de WRM-pas. Alle instructeurs van een grote rijschool krijgen het slagingspercentage van de totale rijschool. Hierdoor ontstaat een ZELFREINIGINGSEFFECT!! Hierdoor gaan alle grote maar ook kleinere rijscholen nauwkeuriger om met de kostbare tijden van de CBR-praktijkexamens. Einde lange wachttijden en een hoger landelijk slagingspercentage bij het CBR. Nog enkele extra kleine aanpassingen en het kan worden opgenomen in de WRM.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Minister: slagingspercentage per rijinstructeur niet haalbaar | RijschoolPro

Minister: slagingspercentage per rijinstructeur niet haalbaar

Een slagingspercentage per rijinstructeur gaat er voorlopig niet van komen. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) is dit praktisch gezien niet haalbaar. Ook noemt ze deze maatregel ‘niet proportioneel’.

Dat liet ze donderdag weten aan de Tweede Kamer na een vraag van SP-Kamerlid Cem Laçin. Hij ziet het publiceren van het slagingspercentage per instructeur als een goed middel om de kwaliteit van rijlessen te verhogen. “De instructeur wil een hoog slagingspercentage, dus zal hij extra zijn best doen voor zijn leerling en hem meer lessen aanbieden om te laten slagen.” De SP’er kreeg hierbij steun van Matthijs Sienot van D66.

Niet te controleren

Minister Van Nieuwenhuizen noemt het slagingspercentage per instructeur ‘een begrijpelijke gedachte’. Toch is dit niet haalbaar volgens de bewindsvrouw. “Het CBR kan niet controleren wie de leerling les heeft gegeven. Die instructeur die de leerling heeft opgeleid hoeft niet per se de instructeur te zijn die bij het examen aanwezig is. Praktisch gezien is dit dus niet uit te voeren.” Bovendien noemt ze de maatregel disproportioneel.  Laçin vindt dat de minister desondanks moet kijken naar de mogelijkheden.

Donderdag werd in de Tweede Kamer een wijzigingsvoorstel voor de WRM besproken. Naast het slagingspercentage werd ook de sanctie op de praktijkbegeleiding ter discussie gesteld. Het debat werd halverwege afgebroken omdat de Kamerleden samen met de branchepartijen eerst willen werken aan een tegenvoorstel, als alternatief op het huidige bijscholingstraject.

Lees ook: Kamerleden en rijschoolbranche beraden zich op nieuw bijscholingstraject

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

3 reacties op “Minister: slagingspercentage per rijinstructeur niet haalbaar”

Robert Wagenaar|29.09.18|21:10

Als je, zoals ik, bijna geen rijlessen geeft, maar constant bezig bent met voortgezette rijtrainingen aan nieuwe en bestaande chauffeurs,voornamelijk cat D, hoe moet ik dan mijn slagingspercentage kunnen laten zien? Daarbij zegt een slagingpercentage ook niet altijd alles, te vaak moet ik nog 8-12 uur voortgezette rijtrainingen geven aan chauffeurs die net hun rijbewijs D behaald hebben.

Rianne van Huizen|04.10.18|15:23

Vroeger was niet alles beter, maar bepaalde zaken wel zeker !!

Boudewijn Pijnappel|05.10.18|00:40

Het slagingspercentage kan uitstekend bijdragen bij verlengen van de WRM-pas. Alle instructeurs van een grote rijschool krijgen het slagingspercentage van de totale rijschool. Hierdoor ontstaat een ZELFREINIGINGSEFFECT!! Hierdoor gaan alle grote maar ook kleinere rijscholen nauwkeuriger om met de kostbare tijden van de CBR-praktijkexamens. Einde lange wachttijden en een hoger landelijk slagingspercentage bij het CBR. Nog enkele extra kleine aanpassingen en het kan worden opgenomen in de WRM.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.