Tweede Kamer, parlement

Nieuwe wending WRM-debat: wat betekent dit voor de sanctie?

De uitkomst van het debat afgelopen donderdag in de Tweede Kamer levert gemengde gevoelens op binnen de rijschoolbranche. Eind deze maand willen de Kamerleden samen met de branche een ’tegenvoorstel’ presenteren om het bijscholingstraject aan te pakken, daarna gaat het debat verder. Volgens de LBKR is dit een uitgelezen kans om de sanctie onder handen te nemen; FAM en VRB beginnen liever eerst bij de basis. RijschoolPro peilt de stemming onder de brancheorganisaties.

Donderdag sprak de Tweede Kamer over wijziging van de WRM met maatregelen voor de korte termijn, zoals het invoeren van de VOG voor de rijschoolbranche. Hoewel de sanctie niet op de agenda stond, werd deze uitvoerig besproken. De VVD wilde de sanctie behouden; SP, CDA, D66 en PVV zagen deze liever verdwijnen.

De minister gaf aan graag te willen praten over alternatieven, maar benadrukte wel dat er een vorm van sanctie moet blijven. Het is nu aan de Kamerleden om met een tegenvoorstel te komen voor het bijscholingstraject. Er is nog geen nieuwe datum vastgesteld voor het vervolg van het debat.

‘Eerst plannen uitwerken’

“Ons plan, geschreven door de branche, is misschien niet goed overgekomen bij de Kamerleden”, zegt FAM-voorzitter Ruud Rutten. Hij doelt op het aanbevelingsdocument dat samen met brancheverenigingen VRB en Bovag ter advies aan de Tweede Kamer is verstuurd. Daarin staan maatregelen die moeten leiden tot een professionelere branche. “In ons document staat dat ook wij vinden dat het niet goed gaat met de bijscholing en dat het anders moet. We hebben daarin exact beschreven hoe het beter kan. Dit moeten we ze nog maar een keer duidelijk maken.”

De brancheorganisaties hadden een plan voor de korte en lange termijn gemaakt. “Die plannen moeten we eerst goed uitwerken samen met het ministerie; dan pas kunnen we onze ‘oude schoenen weggooien’. Ja, dat gaat nog even duren, maar zo voorkomen we dat er een WRM doorheen wordt geduwd zonder sanctie en dat er vervolgens helemaal niks meer gaat gebeuren.”

Sanctioneren

Rutten is ervan overtuigd dat hij samen met VRB en Bovag de Kamerleden duidelijk kan maken dat de sanctie momenteel niet de juiste invulling heeft, maar dat die er ook niet helemaal vanaf moet. “Stel dat straks niemand gesanctioneerd kan worden. Wat gebeurt er dan als bijvoorbeeld als het kabinet valt? Dan wordt de rijschoolbranche weer op de achtergrond geplaatst. Dan hebben we helemaal niks meer. Dat moet men zich goed realiseren.”

De VRB noemt het positief dat de Tweede Kamer het unaniem eens is dat er echt iets moet gebeuren in de rijschoolbranche. Secretaris Irma Brauers: “Jammer is dat hetgeen wél positief is in het wijzigingsvoorstel ook weer vertraging oploopt. Voortuitlopen op zaken die nog afgestemd moeten worden, gaan we niet doen. We blijven constructief werken aan de professionalisering. En linksom of rechtsom: de minister wil ondanks alles een stok achter de deur hebben om instructeurs die niet willen of kunnen voldoen aan de kwaliteitseisen te weren uit de branche.”

Wandelgangen

Brauers merkt dat er een groot verschil is in het debat voor en achter de schermen. “De dynamiek van een plenair debat kun je alleen maar voelen wanneer je lijfelijk aanwezig bent. Wat je ziet op een scherm is bij lange na niet hetgeen er zich daadwerkelijk afspeelt. Het debat wordt eigenlijk niet gevoerd in de Tweede Kamer zelf, maar in de ‘wandelgangen’ als de Kamerleden bijgepraat worden over de laatste ontwikkelingen.”

Ook ziet Brauers hoe Kamerleden zaken met elkaar verwarren: “Het CBR dichten ze taken toe die niet bij het CBR liggen, zoals het controleren van onbevoegde instructeurs of het bijhouden van slagingspercentages per instructeur. Men vergeet dat gemakshalve even dat we in Nederland een examen gestuurd model hebben voor zowel de rijbewijsleerling als ook de rijinstructeur. En dat het bijhouden van slagingspercentages alleen maar mogelijk zou zijn wanneer een instructeur verplicht zou zijn om mee te rijden en hij of zij dan ook zelf voordelen zou generen.”

‘Gouden mogelijkheid’

“Het was een interessante dag met voor ons gevoel een goed debat”, vertelt Post, die als voorzitter van LBKR aanwezig was bij het debat. “De Kamerleden hadden zich over het algemeen goed voorbereid. De wending aangaande de praktijkbegeleiding versus sanctie en de schorsing daarop hadden we niet verwacht. Het is een gouden mogelijkheid om nu de juiste stappen te zetten.”

Jos Post is het naar eigen zeggen met Rutten eens dat ‘we geen oude schoenen moeten wegdoen voor we nieuwe hebben’. “Maar deze schoenen knellen en zijn oud en versleten. We moeten nu goede wandelschoenen aanschaffen die lang meekunnen.” Wat Post betreft gaat de sanctie van de praktijkbegeleding af, maar verdwijnt deze niet helemaal. “De sanctie moet worden doorgeschoven naar een ander onderdeel in het traject. Maar wat dat onderdeel precies is, moet nog blijken.”

Bovag komt op een later moment met een reactie op de recente ontwikkelingen.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe wending WRM-debat: wat betekent dit voor de sanctie? | RijschoolPro
Tweede Kamer, parlement

Nieuwe wending WRM-debat: wat betekent dit voor de sanctie?

De uitkomst van het debat afgelopen donderdag in de Tweede Kamer levert gemengde gevoelens op binnen de rijschoolbranche. Eind deze maand willen de Kamerleden samen met de branche een ’tegenvoorstel’ presenteren om het bijscholingstraject aan te pakken, daarna gaat het debat verder. Volgens de LBKR is dit een uitgelezen kans om de sanctie onder handen te nemen; FAM en VRB beginnen liever eerst bij de basis. RijschoolPro peilt de stemming onder de brancheorganisaties.

Donderdag sprak de Tweede Kamer over wijziging van de WRM met maatregelen voor de korte termijn, zoals het invoeren van de VOG voor de rijschoolbranche. Hoewel de sanctie niet op de agenda stond, werd deze uitvoerig besproken. De VVD wilde de sanctie behouden; SP, CDA, D66 en PVV zagen deze liever verdwijnen.

De minister gaf aan graag te willen praten over alternatieven, maar benadrukte wel dat er een vorm van sanctie moet blijven. Het is nu aan de Kamerleden om met een tegenvoorstel te komen voor het bijscholingstraject. Er is nog geen nieuwe datum vastgesteld voor het vervolg van het debat.

‘Eerst plannen uitwerken’

“Ons plan, geschreven door de branche, is misschien niet goed overgekomen bij de Kamerleden”, zegt FAM-voorzitter Ruud Rutten. Hij doelt op het aanbevelingsdocument dat samen met brancheverenigingen VRB en Bovag ter advies aan de Tweede Kamer is verstuurd. Daarin staan maatregelen die moeten leiden tot een professionelere branche. “In ons document staat dat ook wij vinden dat het niet goed gaat met de bijscholing en dat het anders moet. We hebben daarin exact beschreven hoe het beter kan. Dit moeten we ze nog maar een keer duidelijk maken.”

De brancheorganisaties hadden een plan voor de korte en lange termijn gemaakt. “Die plannen moeten we eerst goed uitwerken samen met het ministerie; dan pas kunnen we onze ‘oude schoenen weggooien’. Ja, dat gaat nog even duren, maar zo voorkomen we dat er een WRM doorheen wordt geduwd zonder sanctie en dat er vervolgens helemaal niks meer gaat gebeuren.”

Sanctioneren

Rutten is ervan overtuigd dat hij samen met VRB en Bovag de Kamerleden duidelijk kan maken dat de sanctie momenteel niet de juiste invulling heeft, maar dat die er ook niet helemaal vanaf moet. “Stel dat straks niemand gesanctioneerd kan worden. Wat gebeurt er dan als bijvoorbeeld als het kabinet valt? Dan wordt de rijschoolbranche weer op de achtergrond geplaatst. Dan hebben we helemaal niks meer. Dat moet men zich goed realiseren.”

De VRB noemt het positief dat de Tweede Kamer het unaniem eens is dat er echt iets moet gebeuren in de rijschoolbranche. Secretaris Irma Brauers: “Jammer is dat hetgeen wél positief is in het wijzigingsvoorstel ook weer vertraging oploopt. Voortuitlopen op zaken die nog afgestemd moeten worden, gaan we niet doen. We blijven constructief werken aan de professionalisering. En linksom of rechtsom: de minister wil ondanks alles een stok achter de deur hebben om instructeurs die niet willen of kunnen voldoen aan de kwaliteitseisen te weren uit de branche.”

Wandelgangen

Brauers merkt dat er een groot verschil is in het debat voor en achter de schermen. “De dynamiek van een plenair debat kun je alleen maar voelen wanneer je lijfelijk aanwezig bent. Wat je ziet op een scherm is bij lange na niet hetgeen er zich daadwerkelijk afspeelt. Het debat wordt eigenlijk niet gevoerd in de Tweede Kamer zelf, maar in de ‘wandelgangen’ als de Kamerleden bijgepraat worden over de laatste ontwikkelingen.”

Ook ziet Brauers hoe Kamerleden zaken met elkaar verwarren: “Het CBR dichten ze taken toe die niet bij het CBR liggen, zoals het controleren van onbevoegde instructeurs of het bijhouden van slagingspercentages per instructeur. Men vergeet dat gemakshalve even dat we in Nederland een examen gestuurd model hebben voor zowel de rijbewijsleerling als ook de rijinstructeur. En dat het bijhouden van slagingspercentages alleen maar mogelijk zou zijn wanneer een instructeur verplicht zou zijn om mee te rijden en hij of zij dan ook zelf voordelen zou generen.”

‘Gouden mogelijkheid’

“Het was een interessante dag met voor ons gevoel een goed debat”, vertelt Post, die als voorzitter van LBKR aanwezig was bij het debat. “De Kamerleden hadden zich over het algemeen goed voorbereid. De wending aangaande de praktijkbegeleiding versus sanctie en de schorsing daarop hadden we niet verwacht. Het is een gouden mogelijkheid om nu de juiste stappen te zetten.”

Jos Post is het naar eigen zeggen met Rutten eens dat ‘we geen oude schoenen moeten wegdoen voor we nieuwe hebben’. “Maar deze schoenen knellen en zijn oud en versleten. We moeten nu goede wandelschoenen aanschaffen die lang meekunnen.” Wat Post betreft gaat de sanctie van de praktijkbegeleding af, maar verdwijnt deze niet helemaal. “De sanctie moet worden doorgeschoven naar een ander onderdeel in het traject. Maar wat dat onderdeel precies is, moet nog blijken.”

Bovag komt op een later moment met een reactie op de recente ontwikkelingen.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.