Regiobijeenkomst CBR

Regiobijeenkomst CBR: ‘Opleider hoeft niet meer weken te wachten bij geblokkeerd TOP-account’

Regiobijeenkomst CBR, Blijdorp Rotterdam

Een drukke zaal in hotel Van der Valk in Rotterdam: het CBR hield er dinsdag een van de laatste regiobijeenkomsten van dit najaar. Tijdens de sessie kwamen onder andere het reflectieformulier en de vernieuwde rijschoolzoeker aan bod. Het CBR gaf ook ‘TOP tips’. Zo hoeven opleiders niet meer weken te wachten op hun inloggegevens wanneer het TOP-account blokkeert, tot vreugde van rijschoolhouders.

Van 4 september tot en met 16 oktober gaf het CBR op 18 verschillende locaties in Nederland de zogeheten examenplaatsoverleggen. Deze regiobijeenkomsten werden dit jaar overdag gehouden; voorheen was dit in de avonduren. In Papendrecht en Rotterdam werden dinsdag de laatste sessies gehouden; RijschoolPro bezocht de bijeenkomst bij Van der Valk Rotterdam-Blijdorp.

Geblokkeerd TOP-account

Hoewel het CBR deze ochtend vooral uitleg en tips geeft, heeft de bijeenkomst ook een interactieve invulling met veel ruimte voor vragen. Zo wilde Peter van Neck, voormalig VRB-voorzitter, weten waarom het zo lang duurt om inloggegevens te ontvangen als het TOP-account geblokkeerd is. Dat blokkeren gebeurt automatisch wanneer er tien keer een verkeerd wachtwoord wordt ingevuld. “Sommige rijscholen hebben zich dertig jaar geleden ingeschreven. Deze zijn soms niet meer in het bezit van de originele formulieren, en moeten dagen, soms weken wachten op de inloggegevens.” Volgens Van Neck kost dit de opleider veel geld omdat er geen examens aangevraagd of omgewisseld kunnen worden.

Jaap Breur, stafmedewerker kennis en kwaliteit bij het CBR, legt uit dat de opleider twee accounts heeft: het gebruikers- en het admin-account. Voorheen stuurde het CBR de inloggegevens per post naar de opleider. Eerst de inloggegevens van het gebruikersaccount en een dag later het nieuwe wachtwoord voor het adminaccount. Dit proces duurde vaak lang, met als gevolg dat het CBR boze opleiders aan de lijn kreeg. “Nu hebben we het zo geregeld dat de inlog gegevens per email gestuurd worden. Hierbij spreken we met de opleider een wachtwoord af en checken hem aan, bijvoorbeeld, zijn rekeningnummer. Op deze manier kan het wachtwoord veel sneller worden verstrekt aan de opleider. En dat is prettig.”

Dezelfde vragen

De klantenservice van het CBR wordt jaarlijks zo’n 62.000 keer geraadpleegd door leerlingen en opleiders. Jaap Breur ziet dat ruim 65 procent van de vragen over de dezelfde onderwerpen gaan. “Zo hebben opleiders vaak vragen over restitutie van een examen, het annuleren of wisselen van een examen, en het aanvragen van gespecialiseerde AA-examens. Daarom geven we deze informatie tijdens dit overleg.”

Ook het reflectieformulier komt tijdens de bijeenkomst ter sprake. De klantenservice wordt maandelijks 150 keer gebeld met vragen over het reflectieformulier. “Wij zien dat veel leerlingen op de dag van het examen in het examencentrum nog even snel het reflectieformulier invullen, terwijl dit bijvoorbeeld automatisch kan gebeuren wanneer de oproepkaart opgestuurd wordt. Kwestie van aanvinken.” Op deze manier kan de leerling het gebruiken tijdens zijn opleiding en wordt hij of zij zich meer bewust van de eigen vorderingen en rijgedrag, legt Breur uit.

Examencapaciteit

Verder zijn er maandelijks zo’n vijftig verzoeken tot restitutie. Een leerling kan restitutie aanvragen wanneer hij (door ziekte) geen examen kan doen, als hij bijvoorbeeld zijn been breekt. Huisartsen willen vaak geen verklaring afgeven omdat zij daar simpelweg geen tijd voor hebben. Dit beeld herkent Breur: “Een huisarts die geen verklaring af wil geven heeft vaak een zogeheten ‘verklaring omtrent niet verklaren’ van de KNMG bij de receptie liggen. Dit volstaat ook. De leerling kan een foto van zijn gebroken been sturen.”

Het valt een instructeur verder op dat er soms examenplekken op korte termijn worden toegevoegd. “Als er dan extra capaciteit wordt toegevoegd, dan is het vaak in de daaropvolgende week. Dit is vaak lastig in te plannen.” Dit kan volgens Breur te maken hebben met het feit dat een examinator terug is gekomen van ziekteverzuim. Ook kan een examinator in opleiding kort geleden de opleiding hebben afgerond en inmiddels inzetbaar zijn. “Daarnaast houden we in de gaten waar behoefte aan is. Dan kunnen onze planners capaciteit die nog beschikbaar is, omzetten naar een examen waar meer vraag naar is.” De capaciteit wordt volgens Breur altijd opgevuld.

Rijschoolzoeker

Enkele opleiders uiten tijdens de bijeenkomst hun ongenoegen over de nieuwe rijschoolzoeker op de website van het CBR. De tool is volgens hen onduidelijk. Ook kunnen de opleiders hun eigen rijschool moeilijk terugvinden op de vernieuwde versie. Breur stelt echter dat ruim 78 procent van de jongeren vorige maand aangaf dat zij de rijschoolzoeker als prettig ervaren. Hij geeft toe dat deze tool nog niet optimaal werkt. “Ook de rijschoolzoeker is iets dat wij constant optimaliseren. Zijn er onduidelijkheden dan kun je onderaan je opmerking plaatsen. Daar gaan wij echt mee aan de slag.”

Lees ook:

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

1 reactie op “Regiobijeenkomst CBR: ‘Opleider hoeft niet meer weken te wachten bij geblokkeerd TOP-account’”

Marco Kamperman|20.10.18|08:32

Even voor de goede orde!
Het heeft niet te maken met dat de huisarts geen tijd heeft!
Het heeft te maken met dat een huisarts dit officieel niet mag in overeenstemming met LHV en NHG
De leerling kan aan het CBR een machtiging met handtekening geven en dan kan het CBR schriftelijk informatie in winnen over de leerling en dan is er geen probleem!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Regiobijeenkomst CBR: ‘Opleider hoeft niet meer weken te wachten bij geblokkeerd TOP-account’ | RijschoolPro
Regiobijeenkomst CBR

Regiobijeenkomst CBR: ‘Opleider hoeft niet meer weken te wachten bij geblokkeerd TOP-account’

Regiobijeenkomst CBR, Blijdorp Rotterdam

Een drukke zaal in hotel Van der Valk in Rotterdam: het CBR hield er dinsdag een van de laatste regiobijeenkomsten van dit najaar. Tijdens de sessie kwamen onder andere het reflectieformulier en de vernieuwde rijschoolzoeker aan bod. Het CBR gaf ook ‘TOP tips’. Zo hoeven opleiders niet meer weken te wachten op hun inloggegevens wanneer het TOP-account blokkeert, tot vreugde van rijschoolhouders.

Van 4 september tot en met 16 oktober gaf het CBR op 18 verschillende locaties in Nederland de zogeheten examenplaatsoverleggen. Deze regiobijeenkomsten werden dit jaar overdag gehouden; voorheen was dit in de avonduren. In Papendrecht en Rotterdam werden dinsdag de laatste sessies gehouden; RijschoolPro bezocht de bijeenkomst bij Van der Valk Rotterdam-Blijdorp.

Geblokkeerd TOP-account

Hoewel het CBR deze ochtend vooral uitleg en tips geeft, heeft de bijeenkomst ook een interactieve invulling met veel ruimte voor vragen. Zo wilde Peter van Neck, voormalig VRB-voorzitter, weten waarom het zo lang duurt om inloggegevens te ontvangen als het TOP-account geblokkeerd is. Dat blokkeren gebeurt automatisch wanneer er tien keer een verkeerd wachtwoord wordt ingevuld. “Sommige rijscholen hebben zich dertig jaar geleden ingeschreven. Deze zijn soms niet meer in het bezit van de originele formulieren, en moeten dagen, soms weken wachten op de inloggegevens.” Volgens Van Neck kost dit de opleider veel geld omdat er geen examens aangevraagd of omgewisseld kunnen worden.

Jaap Breur, stafmedewerker kennis en kwaliteit bij het CBR, legt uit dat de opleider twee accounts heeft: het gebruikers- en het admin-account. Voorheen stuurde het CBR de inloggegevens per post naar de opleider. Eerst de inloggegevens van het gebruikersaccount en een dag later het nieuwe wachtwoord voor het adminaccount. Dit proces duurde vaak lang, met als gevolg dat het CBR boze opleiders aan de lijn kreeg. “Nu hebben we het zo geregeld dat de inlog gegevens per email gestuurd worden. Hierbij spreken we met de opleider een wachtwoord af en checken hem aan, bijvoorbeeld, zijn rekeningnummer. Op deze manier kan het wachtwoord veel sneller worden verstrekt aan de opleider. En dat is prettig.”

Dezelfde vragen

De klantenservice van het CBR wordt jaarlijks zo’n 62.000 keer geraadpleegd door leerlingen en opleiders. Jaap Breur ziet dat ruim 65 procent van de vragen over de dezelfde onderwerpen gaan. “Zo hebben opleiders vaak vragen over restitutie van een examen, het annuleren of wisselen van een examen, en het aanvragen van gespecialiseerde AA-examens. Daarom geven we deze informatie tijdens dit overleg.”

Ook het reflectieformulier komt tijdens de bijeenkomst ter sprake. De klantenservice wordt maandelijks 150 keer gebeld met vragen over het reflectieformulier. “Wij zien dat veel leerlingen op de dag van het examen in het examencentrum nog even snel het reflectieformulier invullen, terwijl dit bijvoorbeeld automatisch kan gebeuren wanneer de oproepkaart opgestuurd wordt. Kwestie van aanvinken.” Op deze manier kan de leerling het gebruiken tijdens zijn opleiding en wordt hij of zij zich meer bewust van de eigen vorderingen en rijgedrag, legt Breur uit.

Examencapaciteit

Verder zijn er maandelijks zo’n vijftig verzoeken tot restitutie. Een leerling kan restitutie aanvragen wanneer hij (door ziekte) geen examen kan doen, als hij bijvoorbeeld zijn been breekt. Huisartsen willen vaak geen verklaring afgeven omdat zij daar simpelweg geen tijd voor hebben. Dit beeld herkent Breur: “Een huisarts die geen verklaring af wil geven heeft vaak een zogeheten ‘verklaring omtrent niet verklaren’ van de KNMG bij de receptie liggen. Dit volstaat ook. De leerling kan een foto van zijn gebroken been sturen.”

Het valt een instructeur verder op dat er soms examenplekken op korte termijn worden toegevoegd. “Als er dan extra capaciteit wordt toegevoegd, dan is het vaak in de daaropvolgende week. Dit is vaak lastig in te plannen.” Dit kan volgens Breur te maken hebben met het feit dat een examinator terug is gekomen van ziekteverzuim. Ook kan een examinator in opleiding kort geleden de opleiding hebben afgerond en inmiddels inzetbaar zijn. “Daarnaast houden we in de gaten waar behoefte aan is. Dan kunnen onze planners capaciteit die nog beschikbaar is, omzetten naar een examen waar meer vraag naar is.” De capaciteit wordt volgens Breur altijd opgevuld.

Rijschoolzoeker

Enkele opleiders uiten tijdens de bijeenkomst hun ongenoegen over de nieuwe rijschoolzoeker op de website van het CBR. De tool is volgens hen onduidelijk. Ook kunnen de opleiders hun eigen rijschool moeilijk terugvinden op de vernieuwde versie. Breur stelt echter dat ruim 78 procent van de jongeren vorige maand aangaf dat zij de rijschoolzoeker als prettig ervaren. Hij geeft toe dat deze tool nog niet optimaal werkt. “Ook de rijschoolzoeker is iets dat wij constant optimaliseren. Zijn er onduidelijkheden dan kun je onderaan je opmerking plaatsen. Daar gaan wij echt mee aan de slag.”

Lees ook:

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

1 reactie op “Regiobijeenkomst CBR: ‘Opleider hoeft niet meer weken te wachten bij geblokkeerd TOP-account’”

Marco Kamperman|20.10.18|08:32

Even voor de goede orde!
Het heeft niet te maken met dat de huisarts geen tijd heeft!
Het heeft te maken met dat een huisarts dit officieel niet mag in overeenstemming met LHV en NHG
De leerling kan aan het CBR een machtiging met handtekening geven en dan kan het CBR schriftelijk informatie in winnen over de leerling en dan is er geen probleem!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.