Bron: video test van Euro NCAP

Euro NCAP test hulpsystemen: nog altijd alerte bestuurder nodig

Meer dan 70 procent van de automobilisten denkt dat het nu al mogelijk is een auto te kopen die zichzelf kan besturen. Deze uitkomst staat in schril contrast met de werkelijkheid: er is nog altijd een waakzame bestuurder nodig om in te grijpen. Dat concludeert Euro NCAP, de organisatie die crashtesten uitvoert bij auto’s, na eigen onderzoek. 

Om consumenten een realistisch beeld te geven van de mogelijkheden van de huidige hulpsystemen, heeft Euro NCAP testen ontwikkeld om de prestaties te meten. Een van de conclusies is dat auto’s met geavanceerde hulpsystemen nog steeds een waakzame bestuurder nodig hebben. De hulpsystemen ondersteunen slechts de bestuurder. Het is noodzakelijk dat zelfs de modernste veiligheidssystemen op de achtergrond als back-up beschikbaar blijven, meldt Euro NCAP.

Toch is de organisatie ook positief over de autonome systemen: wanneer ze worden gebruikt op de manier waarvoor ze zijn bedoeld, kunnen ze zorgen voor een comfortabelere en minder stressvolle rijervaring voor de bestuurder.  Bovendien helpen ze een veilige afstand tot de voorligger te bewaren.

Tien automerken

Euro NCAP heeft tien auto’s met ADAS (advanced drivers assistance systems) getest. Het gaat om de Audi A6, BMW 5 Series, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai NEXO, Mercedes-Benz C Class, Nissan LEAF, Tesla Model S, Toyota Corolla en de Volvo V60. De test draait om hulpsystemen die worden ingezet op de snelweg: de auto’s kunnen de rijsnelheid automatisch aanpassen aan bochten in de weg, aan snelheidslimieten en aan verkeer rondom de auto.

Van alle automerken wekt Tesla bij de automobilist te veel de indruk dat hij kan vertrouwen op de hulpsystemen, blijkt uit de test. Bij de Tesla bleek het ingrijpen door de bestuurder ook nog eens lastiger dan bij de andere merken. Bij de in- en uitvoeg-scenario’s, de meest uitdagende beproeving, kon geen enkel systeem een ongeval voorkomen. De bestuurder moest in alle gevallen ingrijpen. “Deze uitdagende scenario’s benadrukken hoe belangrijk het is dat de bestuurder waakzaam blijft en niet te veel op het systeem vertrouwt”, aldus NCAP, die van elke test een video heeft gepubliceerd.

Hulpsystemen promoten

Naast het testen van de hulpsystemen checkt Euro NCAP ook of de door de fabrikant verspreide informatie – via de media, reclamespotjes of het instructieboekje – juist is, of de mogelijkheden van het systeem niet worden overdreven en of de informatie over het systeem en de beperkingen ervan voldoende duidelijk en volledig is.

Over het algemeen is de marketing volgens Euro NCAP duidelijk in wat de rol van de bestuurder is, maar in het geval van BMW is een promotievideo voor de 5-serie misleidend. Een bestuurder haalt in de video zijn handen van het stuur, waarbij wordt verondersteld dat het voertuig autonoom kan rijden. Tesla maakt gebruik van een aantal promotievideo’s die ook autonomie van het voertuig suggereren. De accurate informatie in de gebruikershandleiding en de meer misleidende informatie in marketing komen niet met elkaar overeen, vindt Euro NCAP.

Lees ook: ‘Bestuurders opleiden voor de toekomst, niet voor het verleden’

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Euro NCAP test hulpsystemen: nog altijd alerte bestuurder nodig | RijschoolPro
Bron: video test van Euro NCAP

Euro NCAP test hulpsystemen: nog altijd alerte bestuurder nodig

Meer dan 70 procent van de automobilisten denkt dat het nu al mogelijk is een auto te kopen die zichzelf kan besturen. Deze uitkomst staat in schril contrast met de werkelijkheid: er is nog altijd een waakzame bestuurder nodig om in te grijpen. Dat concludeert Euro NCAP, de organisatie die crashtesten uitvoert bij auto’s, na eigen onderzoek. 

Om consumenten een realistisch beeld te geven van de mogelijkheden van de huidige hulpsystemen, heeft Euro NCAP testen ontwikkeld om de prestaties te meten. Een van de conclusies is dat auto’s met geavanceerde hulpsystemen nog steeds een waakzame bestuurder nodig hebben. De hulpsystemen ondersteunen slechts de bestuurder. Het is noodzakelijk dat zelfs de modernste veiligheidssystemen op de achtergrond als back-up beschikbaar blijven, meldt Euro NCAP.

Toch is de organisatie ook positief over de autonome systemen: wanneer ze worden gebruikt op de manier waarvoor ze zijn bedoeld, kunnen ze zorgen voor een comfortabelere en minder stressvolle rijervaring voor de bestuurder.  Bovendien helpen ze een veilige afstand tot de voorligger te bewaren.

Tien automerken

Euro NCAP heeft tien auto’s met ADAS (advanced drivers assistance systems) getest. Het gaat om de Audi A6, BMW 5 Series, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai NEXO, Mercedes-Benz C Class, Nissan LEAF, Tesla Model S, Toyota Corolla en de Volvo V60. De test draait om hulpsystemen die worden ingezet op de snelweg: de auto’s kunnen de rijsnelheid automatisch aanpassen aan bochten in de weg, aan snelheidslimieten en aan verkeer rondom de auto.

Van alle automerken wekt Tesla bij de automobilist te veel de indruk dat hij kan vertrouwen op de hulpsystemen, blijkt uit de test. Bij de Tesla bleek het ingrijpen door de bestuurder ook nog eens lastiger dan bij de andere merken. Bij de in- en uitvoeg-scenario’s, de meest uitdagende beproeving, kon geen enkel systeem een ongeval voorkomen. De bestuurder moest in alle gevallen ingrijpen. “Deze uitdagende scenario’s benadrukken hoe belangrijk het is dat de bestuurder waakzaam blijft en niet te veel op het systeem vertrouwt”, aldus NCAP, die van elke test een video heeft gepubliceerd.

Hulpsystemen promoten

Naast het testen van de hulpsystemen checkt Euro NCAP ook of de door de fabrikant verspreide informatie – via de media, reclamespotjes of het instructieboekje – juist is, of de mogelijkheden van het systeem niet worden overdreven en of de informatie over het systeem en de beperkingen ervan voldoende duidelijk en volledig is.

Over het algemeen is de marketing volgens Euro NCAP duidelijk in wat de rol van de bestuurder is, maar in het geval van BMW is een promotievideo voor de 5-serie misleidend. Een bestuurder haalt in de video zijn handen van het stuur, waarbij wordt verondersteld dat het voertuig autonoom kan rijden. Tesla maakt gebruik van een aantal promotievideo’s die ook autonomie van het voertuig suggereren. De accurate informatie in de gebruikershandleiding en de meer misleidende informatie in marketing komen niet met elkaar overeen, vindt Euro NCAP.

Lees ook: ‘Bestuurders opleiden voor de toekomst, niet voor het verleden’

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.