rechtbank

Rijschoolhouder geeft leerling schuld van omstreden actie op A4

Het was niet de rijschoolhouder, maar zijn leerling die flink op de rem trapte vlak voor een vrachtauto. Dat is althans de verklaring van de eigenaar van een rijschool uit Den Haag tegenover de rechtbank. Dit voorjaar ging een video rond op sociale media waarop te zien is hoe zijn lesauto op de A4 vlak voor een vrachtauto ineens vaart minderde. Het leek een bewuste actie uit frustratie, maar dat is volgens de rijschoolhouder een misverstand. 

Dit voorjaar ging een video rond op sociale media, gemaakt door een vrachtwagenchauffeur op de A4 bij Den Haag. Op de dashcambeelden, gemaakt op 23 mei, is te zien hoe een lesauto vanuit een invoegstrook de vrachtauto aan de rechterkant probeert in te halen en in te voegen. De chauffeur van de vrachtauto blijft dezelfde snelheid aanhouden, waardoor het de bestuurder van de lesauto niet lukt om ertussen te komen. De lesauto voegt vervolgens achter de vrachtauto in.

Even later is te zien hoe de lesauto de vrachtauto op de snelweg inhaalt, voor de vrachtauto op de rechterbaan gaat rijden en op de rem trapt. Hierdoor moet de chauffeur flink afremmen. De chauffeur van de vrachtauto heeft aangifte gedaan.

Vakbekwaamheidstoets

De rijschoolhouder werd opgedragen een vakbekwaamheidstoets af te leggen, omdat ‘het vermoeden is ontstaan dat de rijinstructeur niet meer over de juiste vakbekwaamheid beschikte’, aldus de politie Eenheid Den Haag: “Betrokkene heeft gevaarzettend rijgedrag tentoongespreid waardoor andere weggebruikers in ernstige mate worden gehinderd door het (kennelijk opzettelijk) sterk afremmen op de autosnelweg vóór een vrachtauto, waardoor deze genoodzaakt was eveneens sterk af te remmen.”

De rijschoolhouder probeerde bij de voorzieningenrechter onder deze toets uit te komen. Hij verklaarde dat niet hij, maar zijn leerling op het moment van het incident de lesauto bestuurde. Volgens de rechtbank is er genoeg bewijs dat de rijschoolhouder zelf reed. Zo heeft de leerling bij de politie verklaard dat de instructeur fungeerde als bestuurder en hijzelf als bijrijder. Ook baseert de rechtbank zich op een Whatsapp-gesprek tussen de rijschoolhouder en de leerling. De rechter heeft zijn verzoek daarom afgewezen.

Verder wijst de rechter op de eisen die aan een instructeur zijn gesteld. Zo moet de instructeur als tweede bestuurder van een lesauto beschikken over voertuigbeheersing. Ook moet hij vanaf de bijrijderstoel tijdens de rijles tijdig kunnen ingrijpen zonder de beheersing over het lesvoertuig te verliezen.

IBKI

De vakbekwaamheidstoets is een regeling die is opgenomen in artikel 21 van de Wet Rijonderricht Motorrijtuigen (WRM). Daarin staat dat een ambtenaar een mededeling kan doen aan het instituut wanneer er een vermoeden is dat de instructeur niet langer voldoet aan de gestelde eisen van bekwaamheid.

IBKI besluit vervolgens binnen twee weken of de instructeur inderdaad een onderzoek moet ondergaan. Volgens IBKI-directeur Jim Schouten gebeurt dit zelden: “Dergelijke meldingen van met name de politie komen niet veel voor: tussen de 0 en 5 keer per jaar. ” Schouten doet verder geen uitspraken over individuele situaties.

De rijschoolhouder wil geen reactie geven op vragen van RijschoolPro.nl.

Lees ook: WhatsApp frauderende examinator: bedankt voor de samenwerking

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

1 reactie op “Rijschoolhouder geeft leerling schuld van omstreden actie op A4”

Richard Uljee|01.11.18|13:45

Even voor de duidelijkheid: technisch gezien kan een instructeur niet voorkomen dat een leerling remt. Dat is met de huidige dubbele bediening- systemen niet mogelijk.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat een leerling zoiets moedwillig doet. Ik zou dan direct afscheid nemen van zo’n leerling en persoonlijk aagifte doen.
Als echter bewezen is dat de instructeur dit zelf gedaan heeft, moet zijn bevoegdheid ingenomen worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.