Bestuurder reageert flink langzamer met ingeschakelde autopilot

Wanneer de autopilot-functie in een auto is ingeschakeld, duurt het twee keer zo lang voordat de chauffeur in geval van nood zelf ingrijpt. Dat blijkt uit onderzoek van het Australische bedrijf Seeing Machines. Als een chauffeur zelf de controle heeft over het stuur duurt het 1,5 seconde om in te grijpen, maar dit neemt toe naar 3,5 seconden als de autopilot is ingeschakeld.

Seeing Machines heeft proeven uitgevoerd met een camera die het gedrag van automobilisten registreerde. “Het valt niet te ontkennen dat het twee keer zo lang duurde om de controle van een voertuig over te nemen als de chauffeur zijn handen niet aan het stuur heeft en zijn ogen niet op de weg gericht heeft”, aldus onderzoeker Mike Lenne tegen het Australische dagblad The Nation.

Resultaten

De resultaten van het onderzoek werden vorige week gepresenteerd tijdens de International Driverless Vehicle Summit in Adelaide. Volgens Lenne worden autoproducenten zich steeds meer bewust van het probleem van de verslechterde reactietijd van chauffeurs in een (semi-)autonome auto en willen ze meer kennis over de manier van handelen van een chauffeur.

Overigens zijn de proeven niet uitgevoerd in auto’s die werkelijk op de openbare weg hebben gereden. Het bedrijf simuleerde levensechte situaties op een testbaan in de Australische hoofdstad Canberra met Tesla’s waarin de Autopilot was ingeschakeld. De Autopilot-functie van Tesla heeft dit jaar al onder vuur gelegen. De Amerikaanse Consumer Watchdog legde de schuld van enkele dodelijke ongevallen bij de Autopilot en de organisatie vond dat onrechtmatig de indruk werd gewerkt dat de Autopilot veiliger is dan in werkelijkheid blijkt.

Toezicht

Lenne waarschuwt voor het gevaar van het ontbreken van toezicht op het functioneren van de bestuurder bij de inzet van Autopilot. “Als je de bestuurder van een autonoom voertuig wel toelaat dit systeem te gebruiken op de openbare weg, in gemengd verkeer en op hoge snelheden, terwijl je niet kunt controleren hoe lang bestuurder wegkijkt of zijn handen van het stuur houdt – dat is bijna een perfecte storm.”

Volgens hem is de EU echter voornemens om monitoringssystemen in de auto verplicht te maken en de Australische overheid zou dat voorbeeld willen volgen.

Lees ook: 

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.