Bijscholing voor rijinstructeurs in Zweden: oefenen op het ijs, onder het Noorderlicht

Het is even wat anders dan de meeste rijinstructeurs gewend zijn bij een WRM-bijscholing: theorie- en praktijkles volgen, maar dan midden in de sneeuw, tussen de rendieren en bij temperaturen ver beneden nul. Na een succesvolle eerste editie, organiseert Dutch Automotive Events BV, uit het Gelderse Doetinchem, in februari opnieuw WRM-bijscholingen in Zweeds Lapland.

Dutch Automotive Events (afgekort DAE) is organisator van verschillende nationale en internationale gemotoriseerde evenementen. Een ervan is het WRM-bijscholingsprogramma in Zweeds Lapland, Arvidsjaur om precies te zijn. Dit stadje is de tweede thuisbasis van DAE en waar dit bedrijf, net als Audi en Porsche, een eigen rijvaardigheidscentrum heeft op een groot bevroren meer.

In februari 2018 vond de eerste (in testfase) WRM-bijscholing plaats en dat onder auspiciën van een IBKI-examinator. Naar aanleiding van een uitgebreide evaluatie met hetzelfde IBKI heeft DAE een aantal onderdelen aangepast, zodat het programma voor komende editie nog meer geschikt is voor twee bijscholingen: ADAS en Voertuigbeheersing in de praktijk, in totaal goed voor 12 uur (4 dagdelen) bijscholing. De WRM Ice Drive Experience duurt in totaal vijf dagen, van maandag tot en met vrijdag. Met name de dinsdag en donderdag staan in het teken van de twee verschillende bijscholingen.

‘Dynamische bijscholingscursussen’

Wilfried Giesen is eigenaar en organisator van Dutch Automotive Events BV. Hij is, net als zijn andere collega’s van DAE, actief in de rijschoolwereld. “Mijn echtgenote heeft een eigen rijschool en buiten de Scandinavische winterperiode om, spring ik bij als rijinstructeur. Ik ben zelf niet heel erg enthousiast over de voornamelijk klassikale bijscholingen die in Nederland worden gegeven.” Volgens Giesen moet een theoretische bijscholing vooral ook dynamisch, oftewel vol beweging zijn.

Overigens ontkomen rijinstructeurs in Zweden ook niet aan klassikale theorieles, maar daarna volgt wel een rit in een van de acht Volvo’s. “Op droog wegdek, op het ijsmeer en in de sneeuw. En dat in een prachtige omgeving.” De organisatie heeft een eigen rijvaardigheidscentrum op een groot bevroren meer met daarop een twee kilometer lang circuit met maar liefst twintig verschillende soorten bochten. Daarnaast beschikt de organisatie over een ovaalbaan waarop onder meer getraind kan worden in situaties met onderstuur, overstuur en op basis van verschillende uitwijkmethodes.

DAE beschikt over een ijscircuit van 2 kilometer lang met 20 verschillende bochten

Giesen: “We hebben voldoende instructie-auto’s, allemaal nieuwe Volvo’s XC40, waar de instructeurs met twee personen tegelijk gebruik van maken. Ook is er een nieuwe Volvo XC60 met dubbele bediening beschikbaar. Wij kunnen daarmee bijvoorbeeld ‘als leerling’ bewust een stuurfout maken, die de instructeur naast ons, in een slecht weer situatie, dient op te lossen.”

Bovendien is de baan twee kilometer lang. Dat is een verschil met antislipcursussen in Nederland, vertelt de organisator. “Hoewel er hartstikke mooie banen zijn in Nederland blijft de ruimte om te oefenen beperkt. Bovendien moet je ook vaak op elkaar wachten. Onze baan is lang genoeg waardoor je elkaar niet ophoudt. En het enige wat er kan gebeuren, is dat je met de auto vast komt te zitten in de sneeuw. Dan wordt het graven.”

‘Comfortabel’

De combinatie van de rijvaardigheidstrainingen en de bijzondere weersomstandigheden, zorgt ervoor dat de deelnemers aan het eind van de middag met blosjes op de wangen de dag afsluiten, vertelt Giesen lachend. Daar staat wel een luxe hotel tegenover, inclusief sauna en een uitgebreid dinerbuffet. “Waar de instructeurs vaak tot de late uurtjes blijven hangen.” Met een beetje geluk vangen de deelnemers tijdens hun verblijf ook een glimp op van de rendieren, en misschien zelfs het Noorderlicht.

Optioneel is er een husky- en sneeuwscootertocht op woensdag. Dit uitstapje brengt deelnemers langs plaatsen waar ze met de auto beslist niet kunnen komen. “Een fantastische dag, waarop je je collega-rijinstructeurs weer op een andere manier leert kennen”, zegt Giesen. Voor de deelnemers die niet voor deze optie kiezen, zullen de instructeurs van Dutch Automotive Events een andere interessante invulling van de dag verzorgen, verzekert Giesen.

Optioneel is de sneeuwscooter- en huskytocht

Rijschoolhouder Rob Steuten uit Weert heeft begin dit jaar deelgenomen aan de WRM bijscholing Ice Drive Experience. Hij was zo enthousiast dat hij zich alweer heeft aangemeld voor de aankomende editie, februari 2019. “Dan doe ik het inderdaad niet meer voor de bijscholingsuren. Maar het was gewoon een super mooie ervaring”, zegt Rob Scheuten. “Bij iedere instructeur zou deze reis eigenlijk op de bucketlist moeten staan.”

De kennis en ervaring die hij tijdens de bijscholing in Zweeds Lapland heeft opgedaan, brengt hij nu over op zijn leerlingen tijdens de praktijk- en theorielessen. “Denk aan de uitleg over de werking van winterbanden: je vertelt het met veel meer enthousiasme als je het zelf hebt kunnen ervaren.” Bovendien heeft de rijschoolhouder uit Weert er een leuk netwerk met collega-rijschoolhouders op nagehouden. “Nog steeds hebben we een WhatsApp-groep met de deelnemers van de afgelopen editie. Ze komen uit heel Nederland. Er zijn er meer die al hebben aangegeven nog een keer te willen gaan.”

Komende data

De komende reizen staan gepland voor 4 tot en met 8 februari en van 11 tot en met 15 februari, 2019. Bij voldoende aanmeldingen wordt een derde reis georganiseerd, van 18 tot en met 22 februari. Op maandagochtend vertrekken de deelnemers via Amsterdam of Düsseldorf, met een korte overstap op Stuttgart, rechtstreeks naar Arvidsjaur. “Aangekomen op het kleine vliegveld van Arvidsjaur worden de deelnemers hartelijk verwelkomd door de Nederlandse instructeurs van Dutch Automotive Events BV en staan de warmgedraaide Volvo’s klaar voor het vertrek naar het prachtige Skogen Hotel”, aldus Giesen.

Het Skogen Hotel

Fiscaal aftrekbaar

Het ‘all-inclusive basis WRM Ice Drive Experience bijscholingsprogramma’ kost 1.995 euro per persoon op basis van een luxe tweepersoonskamer. In dit basisprogramma zit de vlucht, accommodatie (vier nachten Skogen Hotel), ontbijt, broodjeslunch, hotel avond dinerbuffet, bezoek ijshotel, bijscholing van vier dagdelen en gebruik instructieauto’s inclusief brandstof. Wie aan de husky- en/of sneeuwscootertocht wil deelnemen, kan deze activiteiten optioneel bijboeken, net als het eventueel reserveren van een eigen luxe éénpersoonskamer.

Aangezien de rijinstructeur bijscholing nodig heeft voor het uitoefenen het vak, is het WRM-programma in Zweden grotendeels fiscaal aftrekbaar. De organisatie raadt deelnemers aan om hiervoor te informeren bij hun accountant.
Ook eventuele partners van geïnteresseerde rijinstructeurs zijn volgens organisator Giesen ‘meer dan van harte welkom’. Op de twee theoretische bijscholingsmomenten krijgen zij een alternatief programma aangeboden. Het praktijkgedeelte daarentegen wordt door beiden gelijktijdig gevolgd.

Aanmelden voor de WRM-Ice Drive Experience kan via de website van Dutch Automotive Events BV | www.daevents.nl/wrm

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Dutch Automotive Events BV | Doetinchem.

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.