Autoverkoop. foto Seat

Bovag en Rai Vereniging sturen brandbrief wegens hogere BPM

Bovag en Rai Vereniging hebben een brandbrief gestuurd aan de Tweede Kamer om de BPM-tabellen aan te passen naar aanleiding van de nieuwe typegoedkeuringstest WLTP.  Met de komst van de nieuwe emissietest gaat de Nederlandse consument ‘fors’ meer betalen voor zijn nieuwe auto. 

Sinds 1 september moeten alle nieuwe auto’s worden getest volgens de nieuwe WLTP-methode. Deze test, waarbij gekeken wordt naar de CO2-uitstoot, geeft een realistischer beeld van het praktijkverbruik dan de oude NEDC-methode. Gevolg is dat de uitstootwaardes hoger uitvallen dan voorheen. De BPM, de belasting op nieuwe auto’s en motoren, stijgt daardoor ook.

Niet de bedoeling

Bovag en Rai Vereniging zeggen de nieuwe typegoedkeuringstest van harte te omarmen. “De meetwaarden zijn waarheidsgetrouwer, waardoor de consument beter geïnformeerde keuzes kan maken. Wat wij betreuren is dat de Nederlandse consument nu de dupe wordt en in de meeste gevallen (fors) meer gaat betalen voor zijn nieuwe auto. Dit was niet de bedoeling van de Tweede Kamer, maar wordt door het besluit van de staatssecretaris wel de werkelijkheid.”

Kamerleden hebben inmiddels daarover vragen gesteld aan staatssecretaris Menno Snel van Financiën. Toch lijkt het onwaarschijnlijk dat de BPM per 1 januari 2019 wordt aangepast vanwege de WLTP-introductie. Het ministerie van Financiën erkent dat sommige modellen nu duurder zijn, maar bestrijdt dat dat komt door de nieuwe metingen. Een WLTP-geteste auto kan inderdaad op een andere CO2-uitstoot uitkomen dan een vergelijkbaar vorig model van die auto. Dat komt volgens het ministerie omdat het niet exact dezelfde auto’s zijn. WLTP-auto’s zouden gemiddeld zwaarder zijn en meer motorvermogen hebben, dat kan leiden tot een hogere CO2-uitstoot. Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe hoger de bpm.

Eerdere toezegging

Het besluit van staatssecretaris Snel om de BPM-tabellen niet aan te passen staat volgens Rai Vereniging en Bovag haaks staat op de toezegging van toenmalig staatssecretaris van Financiën Wiebes aan de Tweede Kamer. Hij schreef twee jaar geleden aan de Tweede Kamer dat het niet de bedoeling is dat automobilisten als gevolg van een nieuwe testmethode meer gaan betalen.

Bovag en Rai Vereniging blijven de komende tijd Kamerleden benaderen: “Om hen nóg eens nadrukkelijk toe te lichten hoe schadelijk de huidige situatie is voor zowel consument als branche, en -niet te vergeten- voor het gevoel over de betrouwbaarheid van de overheid. Het kan immers niet zo zijn dat een harde toezegging van de ene staatssecretaris door zijn opvolger grotendeels terzijde wordt geschoven. Dit zou het vertrouwen in de politiek in ieder geval geen goed doen.

Lees ook: Verkoop auto’s stagneert door nieuwe emissietest

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bovag en Rai Vereniging sturen brandbrief wegens hogere BPM | RijschoolPro
Autoverkoop. foto Seat

Bovag en Rai Vereniging sturen brandbrief wegens hogere BPM

Bovag en Rai Vereniging hebben een brandbrief gestuurd aan de Tweede Kamer om de BPM-tabellen aan te passen naar aanleiding van de nieuwe typegoedkeuringstest WLTP.  Met de komst van de nieuwe emissietest gaat de Nederlandse consument ‘fors’ meer betalen voor zijn nieuwe auto. 

Sinds 1 september moeten alle nieuwe auto’s worden getest volgens de nieuwe WLTP-methode. Deze test, waarbij gekeken wordt naar de CO2-uitstoot, geeft een realistischer beeld van het praktijkverbruik dan de oude NEDC-methode. Gevolg is dat de uitstootwaardes hoger uitvallen dan voorheen. De BPM, de belasting op nieuwe auto’s en motoren, stijgt daardoor ook.

Niet de bedoeling

Bovag en Rai Vereniging zeggen de nieuwe typegoedkeuringstest van harte te omarmen. “De meetwaarden zijn waarheidsgetrouwer, waardoor de consument beter geïnformeerde keuzes kan maken. Wat wij betreuren is dat de Nederlandse consument nu de dupe wordt en in de meeste gevallen (fors) meer gaat betalen voor zijn nieuwe auto. Dit was niet de bedoeling van de Tweede Kamer, maar wordt door het besluit van de staatssecretaris wel de werkelijkheid.”

Kamerleden hebben inmiddels daarover vragen gesteld aan staatssecretaris Menno Snel van Financiën. Toch lijkt het onwaarschijnlijk dat de BPM per 1 januari 2019 wordt aangepast vanwege de WLTP-introductie. Het ministerie van Financiën erkent dat sommige modellen nu duurder zijn, maar bestrijdt dat dat komt door de nieuwe metingen. Een WLTP-geteste auto kan inderdaad op een andere CO2-uitstoot uitkomen dan een vergelijkbaar vorig model van die auto. Dat komt volgens het ministerie omdat het niet exact dezelfde auto’s zijn. WLTP-auto’s zouden gemiddeld zwaarder zijn en meer motorvermogen hebben, dat kan leiden tot een hogere CO2-uitstoot. Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe hoger de bpm.

Eerdere toezegging

Het besluit van staatssecretaris Snel om de BPM-tabellen niet aan te passen staat volgens Rai Vereniging en Bovag haaks staat op de toezegging van toenmalig staatssecretaris van Financiën Wiebes aan de Tweede Kamer. Hij schreef twee jaar geleden aan de Tweede Kamer dat het niet de bedoeling is dat automobilisten als gevolg van een nieuwe testmethode meer gaan betalen.

Bovag en Rai Vereniging blijven de komende tijd Kamerleden benaderen: “Om hen nóg eens nadrukkelijk toe te lichten hoe schadelijk de huidige situatie is voor zowel consument als branche, en -niet te vergeten- voor het gevoel over de betrouwbaarheid van de overheid. Het kan immers niet zo zijn dat een harde toezegging van de ene staatssecretaris door zijn opvolger grotendeels terzijde wordt geschoven. Dit zou het vertrouwen in de politiek in ieder geval geen goed doen.

Lees ook: Verkoop auto’s stagneert door nieuwe emissietest

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.