Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat

Minister: ook in gewijzigd amendement is bijscholing te vrijblijvend

Ondanks het feit dat het amendement van CDA, PVV, SP en D66 is aangepast, blijft minister Cora van Nieuwenhuizen bij haar standpunt: het idee van de Kamerleden om de sanctie op de praktijkbegeleiding voor rijinstructeurs aan te passen, is en blijft volgens de bewindsvrouw te vrijblijvend. Dinsdag stemt de Tweede Kamer over het wetsvoorstel en het amendement.

Dat schrijft de minister in een brief aan de Tweede Kamer. Het recht van amendement houdt in dat de Tweede Kamer een wetsvoorstel niet alleen kan aannemen of verwerpen, maar ook een wijziging kan aanbrengen. Het amendement dat de vier partijen hebben ingediend, houdt in dat een rijinstructeur zijn bevoegdheid niet verliest bij het ‘zakken’ voor zijn praktijkbegeleiding. In plaats daarvan moet de instructeur na zes maanden weer opnieuw een praktijkbegeleiding afleggen. Zakt hij weer, dan moet hij opnieuw na zes maanden terugkomen. Ondertussen behoudt hij zijn WRM-bevoegdheid.

Vorige week hebben de partijen een passage toegevoegd aan het document over verplichte bijscholing. Na het zakken voor de praktijkbegeleiding moet de instructeur verplicht bijles volgen op de onderdelen waar hij onvoldoende op heeft gescoord. De cursussen worden gecertificeerd door het IBKI en door andere partijen gegeven. Na het volgen van de bijles gaat de instructeur opnieuw op voor herkansing.

Onbeperkt in de herkansing

Van Nieuwenhuizen ziet niets in dit gewijzigde voorstel: “Allereerst wil ik benadrukken dat ook het gewijzigde amendement inhoudt dat uitsluitend het deelnemen aan de bijscholingsactiviteiten al voldoende is om verzekerd te zijn van een verlenging van de bevoegdheid als rijinstructeur. Deze verlenging kan een onbeperkt aantal keren plaatsvinden. Omdat dit naar mijn oordeel nog steeds betekent dat de bijscholingsactiviteiten een te vrijblijvend karakter zullen krijgen ten opzichte van de huidige situatie, ontraad ik het amendement ook in de gewijzigde vorm.”

Hoewel het amendement uitvoerbaar is binnen de kaders van de WMR, voorziet de minister ook een lange weg tot de maatregelen genomen zijn. Zo moeten marktpartijen voor het ontwikkelen van de bijlessen worden benaderd en gecertificeerd. Ook moet de administratieve organisatie en de IT-systemen van IBKI worden aangepast. “De inwerkingtreding van het wetsvoorstel zal hierdoor in ieder geval vertraging oplopen tot 1 januari 2020 en mogelijk nog verder.”

Dinsdag besluit

Vorige week zou de Tweede Kamer stemmen over wijzigingen in de WRM, maar dat is een week uitgesteld. Dat gebeurde op verzoek van de VVD, omdat het amendement over de sanctie op praktijkbegeleiding op maandag nog werd gewijzigd. Het stemmen over het voorstel staat nu op de agenda voor aanstaande dinsdag om 15.00 uur. Dan moet blijken of er een meerderheid te vinden is voor het amendement.

Overigens zijn er nog drie amendementen en acht moties ingediend die betrekking hebben op de WRM. Een motie van Cem Laçin (SP) moet zorgen voor een hogere drempel bij de instroom van nieuwe rijinstructeurs: zij moeten minstens vijf jaar in bezit zijn van rijbewijs B. PVV’er Roy van Aalst stelt in een motie voor om samen met de sector verplichte onderdelen aan te wijzen voor de theoretische bijscholing. Deze theoretische bijscholing moet worden gegeven door instellingen die door het IBKI zijn gecertificeerd.

De gewijzigde WRM bevat verder maatregelen die op korte termijn genomen kunnen worden om de kwaliteit in de rijschoolbranche op te krikken. Het gaat bijvoorbeeld om het invoeren van de VOG voor rijinstructeurs. Ook is in dit wijzigingsvoorstel één praktijkbegeleiding voldoende wanneer deze met succes wordt afgelegd; een tweede is dan niet meer nodig. Daarnaast moet de instructeur een echte leerling meenemen bij de praktijkbegeleiding.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.