ADAS in een Opel

Examinatoren CBR: leerlingen moeten leren over ADAS

Bijna alle examinatoren van het CBR vinden dat leerlingen moeten worden opgeleid met advanced driver assistance systems (ADAS). Ook vinden ze vrijwel allemaal dat de rijondersteunende systemen onderdeel moeten zijn van het theorie-examen. Dat blijkt uit onderzoek dat SWOV samen met het CBR heeft uitgevoerd onder examinatoren en rijschoolhouders.

SWOV heeft samen met het CBR onderzocht hoe van de huidige ADAS-regeling gebruikgemaakt wordt. Die regeling houdt in dat kandidaten op het praktijkexamen B gebruik mogen maken van ADAS, met uitzondering van het automatisch inparkeren.

ADAS in theorie- en praktijkexamen

Veruit een meerderheid van de ondervraagde examinatoren (87 procent) is van mening dat leerlingen moeten worden getraind in het veilig en verantwoord omgaan met de meest voorkomende vormen van hulpsystemen, zoals cruise control en parkeersensoren. Ook vindt 81,9 procent van de examinatoren dat deze systemen moeten worden opgenomen in het theorie-examen. Slechts 8,4 vindt dat géén goed idee.

Of deze systemen ook terug moeten komen in het praktijkexamen, daar zijn de examinatoren wat minder zeker van: ruim de helft is het daarmee eens (52,9 procent), een kwart heeft ‘neutraal’ geantwoord en de rest (19,4 procent) is het oneens.

Cruise control

Van de 1995 lesauto’s beschikt 92 procent over cruise control. Een ruime meerderheid van de rijschoolhouders (76,8 procent) geeft leerlingen les in cruise control. De meeste instructeurs doen dat op een moment dat niet van tevoren gepland is.

Op het examen wordt het hulpmiddel maar weinig gebruikt. Maar àls het wordt ingezet, heeft dat volgens 40 procent van de examinatoren wel invloed op het kijk- en rijgedrag van de kandidaat. Overigens wordt cruise control niet altijd op een ‘veilig en verantwoord’ moment ingeschakeld, vinden de examinatoren.

Van de 1995 lesauto’s in de steekproef beschikt zo’n 19 procent over adaptive cruise control. Over het nut van het geven van les in het gebruik van dit hulpmiddel zijn rijschoolhouders verdeeld, al vindt een meerderheid dit toch nuttig.

Parkeersensoren en achteruitrijcamera

Een ruime meerderheid (72,5 procent) van de lesauto’s is uitgerust met parkeersensoren. Daar zijn de rijschoolhouders dan ook enthousiast over: ruim 80 procent vindt het ‘nuttig tot zeer nuttig’ om leerlingen te leren rijden met deze sensoren. Volgens de rijschoolhouders die over parkeersensoren beschikken, staat deze functie vrijwel altijd aan op het examen.

Zo’n dertig procent van de lesauto’s beschikt over een achteruitrijcamera. Een ruime meerderheid zegt het nuttig te vinden om leerlingen les te geven in het gebruik hiervan. De achteruitrijcamera staat ook vrijwel altijd ingeschakeld tijdens het praktijkexamen. De meeste examinatoren zijn van mening dat er redelijk veel kandidaten zijn die minder alert zijn wanneer parkeersensoren aanwezig zijn en aanstaan.

Autopilot

Ook over andere systemen worden instructeurs ondervraagd, zoals distance alert, automatic emergency breaking, dodehoekverklikker en lane departure warning. Voor deze systemen geldt dat gemiddeld zo’n 10 tot 20 procent van de lesauto’s hiermee is uitgerust. De meeste instructeurs vinden de hulpmiddelen ook nuttig om te gebruiken tijdens de rijles.

Van de ondervraagden beschikken slechts acht rijschoolhouders over een auto met Autopilot, een combinatie van adaptive cruise control en lane keeping assist. Deze rijschoolhouders vinden dit systeem over het algemeen niet nuttig om in te zetten tijdens de rijles.

Over het onderzoek

Alle rijschoolhouders die bij het CBR bekend zijn – dat zijn er 6040 – hebben een verzoek ontvangen om de vragenlijst in te vullen. 1047 rijschoolhouders (17,4 procent) hebben hieraan gehoor gegeven. Ook alle rijexaminatoren die rijexamen B afnemen (641) hebben per e-mail het verzoek ontvangen de vragenlijst in te vullen. 272 hebben dat gedaan; dit is 42,4 procent.

Wel is het volgens SWOV belangrijk te beseffen dat de resultaten misschien niet een reëel beeld geven: “Doordat niet uitgesloten kan worden dat groepen met bepaalde achtergrondkenmerken vaker de vragenlijst hebben ingevuld dan groepen met andere achtergrondkenmerken, dient enige voorzichtigheid worden betracht bij de interpretatie van de resultaten. Dit geldt met name voor de rijschoolhouders, omdat maar 17,4 procent van de rijschoolhouders de vragenlijst heeft ingevuld.”

Lees hier het volledige rapport van SWOV.

Enquête RijschoolPro

Vorig jaar hield RijschoolPro een enquête onder haar lezers, waar ook ADAS aan bod kwam. 78 procent van de respondenten vond dat rijinstructeurs hun leerlingen moeten leren over ADAS. Over het verplichten van ADAS in het praktijkexamen waren de lezers minder enthousiast: 39 procent vond dit een goed idee.

Lees ook: Rijinstructeurs willen ADAS wel in rijles maar niet in examen

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

7 reacties op “Examinatoren CBR: leerlingen moeten leren over ADAS”

Anton van Hoogstraaten|13.12.18|11:11

Dus meer dan 80% van de instructeurs en bijna 60% van de examinatoren is gewoon te beroerd om mee te werken aan deze belangrijke stap. Wat hebben ze toch hart voor het vak!

Socks and Sandals|13.12.18|12:28

Niet iedere rijschoolhouder, ofschoon met een groot hart voor het vak, heeft de financiële middelen om een auto aan te schaffen met de modernste snufjes. Het Nieuwe Rijden is toch ook vooral gericht om de student verantwoordelijkheid te leren en na te denken over elk aspect van deelname aan het verkeer. Ik vermoed dat ook veel studenten een eerste aanschaf van hun toekomstige auto met een beperkt budget moeten doen.

Socks and Sandals|13.12.18|12:40

Het verplichten voor het praktijk examen betekent een (enorme) investering voor een moderne lesauto. Zowel de rijschoolhouder als de student zal niet meteen de middelen hebben om deze investering te kunnen doen. Qua theorie lijkt me het wel zeer gewenst om ervan op de hoogte te zijn, maar Het Nieuwe Rijden is toch vooral gericht op veilig aan het verkeer deel te nemen. Daar heb je geen moderne auto voor nodig maar hart voor de overige deelnemers aan het verkeer.

Ron van Maaren|13.12.18|13:28

Investeren? Voor 23.000 euro (Ford Fiesta ) koop je tegenwoordig een auto waar alles in zit wat je maar kunt bedenken.
Als je dat als rijschoolhouder niet meer kunt betalen. Dan zou ik het ook niet meer weten. Eens in de drie jaar koop je als het goed is toch weer nieuwe voertuigen en dan schaf je auto’s aan waar alles in zit.

Marcel Kasius|13.12.18|17:00

Met de rekenmachine en de spellingscontrole zijn de studenten er niet echt op vooruitgegaan (PABO studenten).Behandel zeker nieuwe technologie, leer mensen ermee omgaan en maak het zeker niet te belangrijk.Een goede basis vaardigheid,verkeersdiscipline en een ruim verkeersinzicht, dat is waar met name jonge mensen veel meer aan hebben. Marcel Kasius Delft

Marcel Kasius|13.12.18|17:42

De rekenmachine en de spellingscontrole hebben met name jonge mensen ook niet echt geholpen. Dat betekent dat er behoorlijk wat is misgegaan in de basisopleiding. Een handgeschreven briefje staat vol met fouten en geld teruggeven aan de kassa is lastig.
Leer toekomstige automobilisten omgaan met de nieuwe technologie en maak het zeker niet te belangrijk.Een goede basisvaardigheid, verkeersdiscipline (alcohol en drugs) en een ruimer verkeersinzicht is volgens vele waar het echt om gaat.

Gus K.|13.12.18|18:06

Als een rijbewijsleerling zijn rijbewijs heeft behaald, koop hij vaak een tweedehandse auto zonder nieuwe technologie (ADAS). Als een rijbewijsleerling leert autorijden met ADAS, zou hij vaak moeite hebben een tweedehandse auto (zonder ADAS) te bedienen. Met ADAS in de auto kan dit gebeuren, link: https://www.ad.nl/buitenland/zelfsturende-auto-rijdt-overstekende-vrouw-dood~a5e34b0b/ Oplossing: eerst leren autorijden zonder ADAS en later – met rijbewijs – leren autorijden met ADAS.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.