Persconferentie over Stint

Stint is onveilig volgens TNO, minister verbiedt voertuig op de weg

De Stint is onveilig. Dat blijkt uit een rapport dat TNO heeft gepresenteerd. De onderzoeksorganisatie stelde zes veiligheidseisen op en op alle punten faalt het voertuig. Dit is voor minister Cora van Nieuwenhuizen (IenW) aanleiding om de Stint niet meer toe te laten op de weg.

De onderzoekers keken naar een Stint die destijds door de RDW gekeurd is en naar twee modellen. Op basis van een veiligheidsanalyse stelde de onderzoeksorganisatie zes veiligheidsdoelstellingen op. “De conclusie van ons onderzoek is dat we het voertuig op al deze zes aspecten onvoldoende veilig achten”, aldus onderzoeker Bastiaan Krosse donderdag in een persconferentie.

De conclusie van minister Van Nieuwenhuizen die daarop volgt, is onverbiddelijk. “Ik zie geen andere mogelijkheid dan de aanwijzing om de Stint op de weg te laten, in te trekken. Hij was geschorst, maar ik trek de toelating nu in. Het gaat niet om een kleine aanpassing. De Stint kan in zijn huidige vorm niet terug op de weg.”

Vervelende boodschap

Ze realiseert zich dat dat een “vervelende boodschap” is voor gebruikers. “Zij hadden op iets anders gehoopt. Maar het verkeersveiligheidsargument geeft de doorslag, zeker waar het gaat om kinderen. Ik wil zo snel mogelijk duidelijkheid krijgen hoe nu verder en wat dit betekent voor vergelijkbare voertuigen.”

Ze vertelt dat ze bezig is met het opstellen van nieuwe toelatingseisen voor de Stint en vergelijkbare voertuigen, de zogenoemde bijzondere bromfietsen. Ze neemt de aanbevelingen die de SWOV en RDW onlangs deden mee. Die nieuwe eisen moeten er eind februari komen.

Tot stilstand brengen

Onderzoeker Bastiaan Krosse noemt de punten op waar de Stint op is beoordeeld. Zo kan de Stint tijdens het rijden niet altijd veilig tot stilstand gebracht worden. “Op dit punt faalt het voertuig”, zegt Krosse. Dat komt volgens hem onder meer doordat de remafstand van de Stint veel groter is dan is toegestaan. Een ouder model, dat een maximumsnelheid van 13 kilometer per uur heeft, moet 7,5 meter afleggen in plaats van de toegestane twee meter. Een nieuwer model, dat maximaal 17 kilometer per uur kan, legt zes meter af in plaats van drie.

Ook kan niet altijd e voorkomen worden dat het voertuig onverwachts accelereert – met het gevaar dat de bestuurder de controle verliest. Krosse: “De nuldraad kan los komen te zitten, met het gevaar dat het voertuig gaan accelereren. Dat is ongewenst en dus niet veilig.”

Kabels los

Ook is het niet altijd mogelijk om het voertuig handmatig naar een veilige plek te duwen, zonder extra handelingen. Een belangrijk punt, benadrukt Krosse. Zou de Stint op een drukke kruising stilvallen, dan moet je hem nog snel en makkelijk weg kunnen duwen. “Staat die op de parkeerrem, dan moet je twee handelingen doen om weg te kunnen rijden. Die combinatie is niet veilig.”

Het voertuig is ook niet altijd bestuurbaar. Het kan ook niet te allen tijde voorkomen worden dat de Stint onverwachts hard remt dat de bestuurder de controle verliest. Dat komt volgens Krosse omdat er kabels los kunnen komen te zitten.

Tenslotte staat het voertuig niet in de parkeerstand als de bestuurder niet aanwezig is. Volgens Krosse moet een bestuurder dit heel bewust doen en is de kans groot dat hij of zij dat vergeet – met het gevolg dat het voertuig weg kan rollen.

Tussentijdse aanpassingen

De onderzoekers legden ook het destijds door de RDW gekeurde Stint naast twee nieuwere modellen om te kijken wat de verschillen zijn. De constructie van de stuurinrichting blijkt aangepast – een verbetering volgens Krosse. Ook is er een bedrijfsrem aangebracht – een verbetering volgens de onderzoeker, maar niet afdoende. Tenslotte is de vrijloophendel van de parkeerrem anders uitgevoerd. Een verslechtering, zeggen Krosse en zijn collega’s.

Naast dit TNO-onderzoek en die van de SWOV en RDW lopen er nog meer onderzoeken. Zo doen de politie en het Nederlands Forensisch Instituut onderzoek naar de aard en omstandigheden van het ongeval in Oss. De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet onderzoek naar de wijze waarop voertuigen zoals de Stint worden toegelaten op de openbare weg. En de ILT, het Agentschap Telecom, NS en ProRail bekijken de wisselwerking tussen de Stint en het spoor.

‘Falend toezicht’

Donderdagochtend debatteerde de commissie Infrastructuur en Waterstaat over Verkeersveiligheid. Daarin kwam de Stint kort aan de orde. Suzanne Kröger van GroenLinks sprak over ‘falend toetsingskader’ en ‘falend toezicht’. VVD’er Remco Dijkstra gaf toe dat er veel fout is gegaan. Hij noemt de situatie ’triest’: “Dit is niet goed, we moeten hier lessen van leren en we moeten dit in de toekomst anders doen. Daar zijn we allemaal van doordongen.” De situatie rond de Stint wordt waarschijnlijk begin 2019 uitgebreider behandeld in de Tweede Kamer.

Lees ook: Fabrikant Stint vraagt faillissement aan

Onderwerpen:

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Stint is onveilig volgens TNO, minister verbiedt voertuig op de weg | RijschoolPro
Persconferentie over Stint

Stint is onveilig volgens TNO, minister verbiedt voertuig op de weg

De Stint is onveilig. Dat blijkt uit een rapport dat TNO heeft gepresenteerd. De onderzoeksorganisatie stelde zes veiligheidseisen op en op alle punten faalt het voertuig. Dit is voor minister Cora van Nieuwenhuizen (IenW) aanleiding om de Stint niet meer toe te laten op de weg.

De onderzoekers keken naar een Stint die destijds door de RDW gekeurd is en naar twee modellen. Op basis van een veiligheidsanalyse stelde de onderzoeksorganisatie zes veiligheidsdoelstellingen op. “De conclusie van ons onderzoek is dat we het voertuig op al deze zes aspecten onvoldoende veilig achten”, aldus onderzoeker Bastiaan Krosse donderdag in een persconferentie.

De conclusie van minister Van Nieuwenhuizen die daarop volgt, is onverbiddelijk. “Ik zie geen andere mogelijkheid dan de aanwijzing om de Stint op de weg te laten, in te trekken. Hij was geschorst, maar ik trek de toelating nu in. Het gaat niet om een kleine aanpassing. De Stint kan in zijn huidige vorm niet terug op de weg.”

Vervelende boodschap

Ze realiseert zich dat dat een “vervelende boodschap” is voor gebruikers. “Zij hadden op iets anders gehoopt. Maar het verkeersveiligheidsargument geeft de doorslag, zeker waar het gaat om kinderen. Ik wil zo snel mogelijk duidelijkheid krijgen hoe nu verder en wat dit betekent voor vergelijkbare voertuigen.”

Ze vertelt dat ze bezig is met het opstellen van nieuwe toelatingseisen voor de Stint en vergelijkbare voertuigen, de zogenoemde bijzondere bromfietsen. Ze neemt de aanbevelingen die de SWOV en RDW onlangs deden mee. Die nieuwe eisen moeten er eind februari komen.

Tot stilstand brengen

Onderzoeker Bastiaan Krosse noemt de punten op waar de Stint op is beoordeeld. Zo kan de Stint tijdens het rijden niet altijd veilig tot stilstand gebracht worden. “Op dit punt faalt het voertuig”, zegt Krosse. Dat komt volgens hem onder meer doordat de remafstand van de Stint veel groter is dan is toegestaan. Een ouder model, dat een maximumsnelheid van 13 kilometer per uur heeft, moet 7,5 meter afleggen in plaats van de toegestane twee meter. Een nieuwer model, dat maximaal 17 kilometer per uur kan, legt zes meter af in plaats van drie.

Ook kan niet altijd e voorkomen worden dat het voertuig onverwachts accelereert – met het gevaar dat de bestuurder de controle verliest. Krosse: “De nuldraad kan los komen te zitten, met het gevaar dat het voertuig gaan accelereren. Dat is ongewenst en dus niet veilig.”

Kabels los

Ook is het niet altijd mogelijk om het voertuig handmatig naar een veilige plek te duwen, zonder extra handelingen. Een belangrijk punt, benadrukt Krosse. Zou de Stint op een drukke kruising stilvallen, dan moet je hem nog snel en makkelijk weg kunnen duwen. “Staat die op de parkeerrem, dan moet je twee handelingen doen om weg te kunnen rijden. Die combinatie is niet veilig.”

Het voertuig is ook niet altijd bestuurbaar. Het kan ook niet te allen tijde voorkomen worden dat de Stint onverwachts hard remt dat de bestuurder de controle verliest. Dat komt volgens Krosse omdat er kabels los kunnen komen te zitten.

Tenslotte staat het voertuig niet in de parkeerstand als de bestuurder niet aanwezig is. Volgens Krosse moet een bestuurder dit heel bewust doen en is de kans groot dat hij of zij dat vergeet – met het gevolg dat het voertuig weg kan rollen.

Tussentijdse aanpassingen

De onderzoekers legden ook het destijds door de RDW gekeurde Stint naast twee nieuwere modellen om te kijken wat de verschillen zijn. De constructie van de stuurinrichting blijkt aangepast – een verbetering volgens Krosse. Ook is er een bedrijfsrem aangebracht – een verbetering volgens de onderzoeker, maar niet afdoende. Tenslotte is de vrijloophendel van de parkeerrem anders uitgevoerd. Een verslechtering, zeggen Krosse en zijn collega’s.

Naast dit TNO-onderzoek en die van de SWOV en RDW lopen er nog meer onderzoeken. Zo doen de politie en het Nederlands Forensisch Instituut onderzoek naar de aard en omstandigheden van het ongeval in Oss. De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet onderzoek naar de wijze waarop voertuigen zoals de Stint worden toegelaten op de openbare weg. En de ILT, het Agentschap Telecom, NS en ProRail bekijken de wisselwerking tussen de Stint en het spoor.

‘Falend toezicht’

Donderdagochtend debatteerde de commissie Infrastructuur en Waterstaat over Verkeersveiligheid. Daarin kwam de Stint kort aan de orde. Suzanne Kröger van GroenLinks sprak over ‘falend toetsingskader’ en ‘falend toezicht’. VVD’er Remco Dijkstra gaf toe dat er veel fout is gegaan. Hij noemt de situatie ’triest’: “Dit is niet goed, we moeten hier lessen van leren en we moeten dit in de toekomst anders doen. Daar zijn we allemaal van doordongen.” De situatie rond de Stint wordt waarschijnlijk begin 2019 uitgebreider behandeld in de Tweede Kamer.

Lees ook: Fabrikant Stint vraagt faillissement aan

Onderwerpen:

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.