Bezorgscooter botst veel vaker dan privébrommer

Bestuurders van bezorgbrommers rijden bijna zes keer vaker schade dan die van privébrommers. Het gemiddelde schadebedrag ligt ook nog eens 75 procent hoger. Dat schrijft het ANP, na conclusies van Veilig Verkeer Nederland. Sommige opleiders spelen hier al op in door middel van een opfriscursus voor maaltijdbezorgers.

Veilig Verkeer Nederland analyseerde cijfers van verzekeraar de Vereende, die relatief veel bezorgbrommers verzekert. In 2017 kwamen 46 brom- en snorfietsers (inclusief brommobielen) om het leven, 7 procent van het totale aantal verkeersdoden dat jaar. Het gedrag in het verkeer, zoals afleiding, te hoge snelheid of het niet verlenen van voorrang, is vaak de oorzaak van ongevallen, blijkt volgens VVN. “Het feit dat brom- en snorfietsen evenwichtsvoertuigen zijn die de berijder geen bescherming bieden bij een ongeval draagt ook bij aan het hoge ongevalsrisico van brom- en snorfietsers”, aldus de organisatie.

Snelheid begrenzen

VVN en de Vereende bedachten samen vijf ‘gouden gedragsregels’ voor brommerkoeriers, waar een campagne voor is bedacht. Een van die regels is dat koeriers rustig rijden en zich aan de verkeersregels houden. VVN-directeur Alphons Knuppel denkt verder dat onder meer het betalen van bezorgers per uur in plaats van per bezorging, het begrenzen van de snelheid van bezorgscooters en het inzetten van meer bezorgfietsen zouden kunnen helpen.

Kansen rijscholen

Sommige rijscholen hebben al op dit probleem ingespeeld, door het aanbieden van opfriscursussen voor maaltijdbezorgers. Ook de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) biedt dergelijke cursussen aan. Veronica Verkeersschool uit Utrecht had enkele jaren geleden een vergelijkbaar project. Toen kregen 1.500 scooter-postbezorgers van PostNL een specifieke training, aanvullend op hun bromfietsrijbewijs.

Frank Hoornenborg, voorzitter van Bovag Rijscholen, schreef onlangs in een column over kansen die de problemen met maaltijdbezorgers kunnen bieden voor rijscholen.

Auteur: Nadine Kieboom

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bezorgscooter botst veel vaker dan privébrommer | RijschoolPro

Bezorgscooter botst veel vaker dan privébrommer

Bestuurders van bezorgbrommers rijden bijna zes keer vaker schade dan die van privébrommers. Het gemiddelde schadebedrag ligt ook nog eens 75 procent hoger. Dat schrijft het ANP, na conclusies van Veilig Verkeer Nederland. Sommige opleiders spelen hier al op in door middel van een opfriscursus voor maaltijdbezorgers.

Veilig Verkeer Nederland analyseerde cijfers van verzekeraar de Vereende, die relatief veel bezorgbrommers verzekert. In 2017 kwamen 46 brom- en snorfietsers (inclusief brommobielen) om het leven, 7 procent van het totale aantal verkeersdoden dat jaar. Het gedrag in het verkeer, zoals afleiding, te hoge snelheid of het niet verlenen van voorrang, is vaak de oorzaak van ongevallen, blijkt volgens VVN. “Het feit dat brom- en snorfietsen evenwichtsvoertuigen zijn die de berijder geen bescherming bieden bij een ongeval draagt ook bij aan het hoge ongevalsrisico van brom- en snorfietsers”, aldus de organisatie.

Snelheid begrenzen

VVN en de Vereende bedachten samen vijf ‘gouden gedragsregels’ voor brommerkoeriers, waar een campagne voor is bedacht. Een van die regels is dat koeriers rustig rijden en zich aan de verkeersregels houden. VVN-directeur Alphons Knuppel denkt verder dat onder meer het betalen van bezorgers per uur in plaats van per bezorging, het begrenzen van de snelheid van bezorgscooters en het inzetten van meer bezorgfietsen zouden kunnen helpen.

Kansen rijscholen

Sommige rijscholen hebben al op dit probleem ingespeeld, door het aanbieden van opfriscursussen voor maaltijdbezorgers. Ook de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) biedt dergelijke cursussen aan. Veronica Verkeersschool uit Utrecht had enkele jaren geleden een vergelijkbaar project. Toen kregen 1.500 scooter-postbezorgers van PostNL een specifieke training, aanvullend op hun bromfietsrijbewijs.

Frank Hoornenborg, voorzitter van Bovag Rijscholen, schreef onlangs in een column over kansen die de problemen met maaltijdbezorgers kunnen bieden voor rijscholen.

Auteur: Nadine Kieboom

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.