lesautoverhuur, vrachtauto, lesauto, vrachtwagen

Extra subsidie beschikbaar voor opleiden van vrachtwagenchauffeurs

De 47-jarige Sonja van Dijk is de 3000ste zij-instromer die kiest voor een toekomst als vrachtwagenchauffeur via de campagne ikwordvrachtwagenchauffeur.nl. Werkgevers en vakbonden in transport en logistiek subsidiëren de opleiding van nieuwe chauffeurs. Zij hebben besloten de regeling ook in 2019 door te zetten. Het gaat hierbij om kandidaten die al in de sector werken en doorstromen, maar ook om kandidaten uit andere sectoren die kiezen voor een toekomst in transport en logistiek.

Het doel van het project voor 2018 was het werven van 1.500 chauffeurs. Dat aantal is ondertussen flink overtroffen. De vraag naar goed opgeleide chauffeurs blijft onveranderd groot. Daarom heeft de sector besloten om ook voor 2019 subsidie beschikbaar te stellen voor het opleiden van 2.000 extra chauffeurs. De opleiding wordt gesubsidieerd door TLN, VVT, FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen. Dit gebeurt via de Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer over de weg en de Verhuur van Mobiele Kranen (SOOB).

Volop interesse

Willem de Vries, directeur Sectorinstituut Transport en Logistiek, kijkt tevreden terug op 2018. “Het doel was om in 2018 1.500 mensen extra te laten instromen. Dat we een verdubbeling hebben kunnen realiseren laat zien dat het beroep van vrachtwagenchauffeur veel mensen aanspreekt en dat onze aanpak om goed opgeleide chauffeurs te laten instromen werkt.”

Ook Willem Dijkhuizen, bestuurder van FNV Transport en Logistiek, is trots op de campagne. “Er werken nu al bijna 150.000 mensen in de sector. Daarvan is ongeveer één op de tien vrouw. Voor het beroep vrachtwagenchauffeur is dat nog een stuk minder. Daarom doet het mij deugd dat de 3.000ste zij-instromer een vrouw is. Het is onze focus om in 2019 nog veel meer vrouwen als chauffeur aan het werk helpen.“

Personeelstekort

Volgens waarnemend voorzitter Wim Pot van Transport en Logistiek Nederland (TLN) is het goed te zien dat veel chauffeurs instromen in de sector. “Want het personeelstekort is een grote zorg voor ondernemers. In een cirkel van 250 kilometer rond Utrecht zoeken we de komende jaren, in het kader van dit project, 2.000 vrachtwagenchauffeurs per jaar. Daarnaast zijn er ook veel vacatures in andere logistieke beroepen.”

De economie blijft sterk en de vraag naar goed opgeleide chauffeurs blijft onveranderd groot. De sector stelt daarom voor 2019 subsidie beschikbaar om 2.000 zij-instromers en doorstromers te enthousiasmeren en op te leiden voor het vak van vrachtwagenchauffeur.

Lees ook: Extra subsidie voor opleiden 1.250 vrachtwagenchauffeurs

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Extra subsidie beschikbaar voor opleiden van vrachtwagenchauffeurs | RijschoolPro
lesautoverhuur, vrachtauto, lesauto, vrachtwagen

Extra subsidie beschikbaar voor opleiden van vrachtwagenchauffeurs

De 47-jarige Sonja van Dijk is de 3000ste zij-instromer die kiest voor een toekomst als vrachtwagenchauffeur via de campagne ikwordvrachtwagenchauffeur.nl. Werkgevers en vakbonden in transport en logistiek subsidiëren de opleiding van nieuwe chauffeurs. Zij hebben besloten de regeling ook in 2019 door te zetten. Het gaat hierbij om kandidaten die al in de sector werken en doorstromen, maar ook om kandidaten uit andere sectoren die kiezen voor een toekomst in transport en logistiek.

Het doel van het project voor 2018 was het werven van 1.500 chauffeurs. Dat aantal is ondertussen flink overtroffen. De vraag naar goed opgeleide chauffeurs blijft onveranderd groot. Daarom heeft de sector besloten om ook voor 2019 subsidie beschikbaar te stellen voor het opleiden van 2.000 extra chauffeurs. De opleiding wordt gesubsidieerd door TLN, VVT, FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen. Dit gebeurt via de Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer over de weg en de Verhuur van Mobiele Kranen (SOOB).

Volop interesse

Willem de Vries, directeur Sectorinstituut Transport en Logistiek, kijkt tevreden terug op 2018. “Het doel was om in 2018 1.500 mensen extra te laten instromen. Dat we een verdubbeling hebben kunnen realiseren laat zien dat het beroep van vrachtwagenchauffeur veel mensen aanspreekt en dat onze aanpak om goed opgeleide chauffeurs te laten instromen werkt.”

Ook Willem Dijkhuizen, bestuurder van FNV Transport en Logistiek, is trots op de campagne. “Er werken nu al bijna 150.000 mensen in de sector. Daarvan is ongeveer één op de tien vrouw. Voor het beroep vrachtwagenchauffeur is dat nog een stuk minder. Daarom doet het mij deugd dat de 3.000ste zij-instromer een vrouw is. Het is onze focus om in 2019 nog veel meer vrouwen als chauffeur aan het werk helpen.“

Personeelstekort

Volgens waarnemend voorzitter Wim Pot van Transport en Logistiek Nederland (TLN) is het goed te zien dat veel chauffeurs instromen in de sector. “Want het personeelstekort is een grote zorg voor ondernemers. In een cirkel van 250 kilometer rond Utrecht zoeken we de komende jaren, in het kader van dit project, 2.000 vrachtwagenchauffeurs per jaar. Daarnaast zijn er ook veel vacatures in andere logistieke beroepen.”

De economie blijft sterk en de vraag naar goed opgeleide chauffeurs blijft onveranderd groot. De sector stelt daarom voor 2019 subsidie beschikbaar om 2.000 zij-instromers en doorstromers te enthousiasmeren en op te leiden voor het vak van vrachtwagenchauffeur.

Lees ook: Extra subsidie voor opleiden 1.250 vrachtwagenchauffeurs

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.