Nationale ombudsman: situatie CBR kan zo niet langer

De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen roept verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen op om snel met een oplossing te komen voor de ‘schrijnende situatie’ bij het CBR rondom de rijbewijsprocedures. Van Zutphen doet ‘een dringende oproep om nu creativiteit en lef te tonen’

“Ik zie een verergering van de soort problematiek en een forse stijging van het aantal klachten over de dienstverlening van het CBR. Dit kan zo niet langer, een ingreep is nodig”. De Nationale ombudsman heeft donderdag een brief aan minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gestuurd.

‘Nu creativiteit en lef tonen’

In juni 2018 stuurde de Nationale ombudsman een brief aan de directeur van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen waarin hij zijn zorgen uitte over de behandelingstermijnen van de rijbewijsprocedures. Nu, een half jaar later zijn de signalen nog steeds zorgelijk, constateert de ombudsman. “Ik ben mij ervan bewust dat het CBR hard werkt om tot een oplossing te komen. Dat lost echter nog niets op voor al die mensen die op dit moment in de problemen zitten of raken. Daarom doe ik de dringende oproep om nu creativiteit en lef te tonen, en ook met oplossingen voor de korte termijn te komen.”

Klachten verdubbeld

In 2018 zag de Nationale ombudsman de klachten over het CBR verdubbelen ten opzichte van 2017. Met een piek in de laatste periode van 2018 en begin 2019. “Zo ontvingen wij in de eerste maand van 2019 maar liefst 345 klachten over het CBR. Een absoluut dieptepunt. Dit kan zo niet langer”, aldus de ombudsman. “Klachten gaan niet meer alleen over de lange behandelduur van rijbewijsaanvragen waarvoor een gezondheidsverklaring nodig is. Ook de telefonische bereikbaarheid en de administratieve zorgvuldigheid van het CBR staan onder druk. Kortom: de basis is niet op orde.”

De ombudsman noemt een aantal voorbeelden: zo is voor veel mensen de status van hun lopende rijbewijsaanvraag onduidelijk. Sommige mensen staan langer dan een uur in de wacht bij de klantenservice en toezeggingen om terug te bellen worden niet nagekomen. Daarnaast loopt de postkamer eveneens ‘weken achter’ met het verwerken van de post, waardoor aanvragen worden afgewezen wegens het ontbreken van (meermaals) opgestuurde stukken en de procedure weer van voor af aan begint.

‘Het gaat om mensen’

Belangrijker dan de aantallen is dat het hier om mensen gaat, schrijft Van Zutphen. “Mensen die in de problemen komen doordat de dienstverlening van het CBR tekortschiet en rijbewijzen niet tijdig verlengd zijn. Het kan en mag niet zo zijn dat deze mensen de dupe zijn van de problemen die op dit moment binnen het CBR bestaan.” Hij beschrijft enkele situaties als voorbeeld: “De moeder die haar kind niet naar het speciaal onderwijs kan brengen. De man van 75 die zijn vrouw niet kan opzoeken in het bejaardenthuis. De man die nu door weer en wind meer dan 25 kilometer naar zijn werk moet fietsen, omdat er geen openbaar vervoer beschikbaar is.”

De minister is gevraagd binnen vier weken te reageren op de brief.

Hoorzitting

Naar aanleiding van de vele klachten vindt op donderdag 21 februari in de Tweede Kamer een rondetafelgesprek plaats over de lange doorlooptijden bij het CBR. Tijdens de bijeenkomst komen gedupeerden aan het woord. Daarnaast zijn keuringsartsen uitgenodigd om te spreken. Ook Jan Jurgen Huizing, directeur Bedrijfsvoering bij het CBR, en de hoofdarts van het CBR zullen aanschuiven.

Lees ook: Hoorzitting in Tweede Kamer over wachttijden bij CBR

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

1 reactie op “Nationale ombudsman: situatie CBR kan zo niet langer”

Martin Zonsbeek|23.07.19|13:41

mijn dochter moet 15 weken wachten zijden ze,
voor de keuring arts.( gezondheid verklaring )
na 16 weken een vraag terug van de arts.
beantwoord…..weer gebeld na 17 weken of ze het al ontvangen hebben. ja mooi,
nu kunnen we nog een 19 weken wachten.

dit is toch niet normaal.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.