foto Flickr/MattMadd

‘Heel benieuwd hoe problemen CBR worden aangepakt’

Medisch, onderzoek, arts, dokter, rijgeschiktheid

Politici, de Nationale ombudsman, brancheorganisaties en de ouderenbond; vanuit allerlei hoeken klinkt kritiek op de trage procedures bij de medische afdeling van het CBR. Donderdag vindt een hoorzitting plaats in de Tweede Kamer waarin het thema uitgebreid wordt besproken. In aanloop hiernaar peilt RijschoolPro hoe vanuit de rijschoolbranche wordt gekeken naar dit probleem. 

Seniorenorganisatie ANBO heeft een brief gestuurd naar de Tweede Kamer met daarbij een zwartboek met ervaringen van leden. “Wij raadden leden aan een half jaar vóór het verlopen van het rijbewijs te starten met de aanvraag voor herkeuring, maar inmiddels is zelfs dat krap”, zegt ANBO-bestuurder Liane den Haan. “Het is onbegrijpelijk dat dit probleem niet opgelost wordt. Zelfs de Tweede Kamer moet blijkbaar de nodige druk uitoefenen.”

Naast de lange procedures zegt ANBO dat leden ook last hebben van onduidelijkheid wanneer ze uitsluitsel kunnen verwachten. “Ook krijgt men vaak geen bevestiging dat formulieren zijn ontvangen, werkt de digitale knop niet of de instructies worden als onduidelijk ervaren. En men staat lang in de wachtrij als er telefonisch contact wordt gezocht. Kortom: een standaardvoorbeeld van een vastlopend administratief systeem.”

‘Dit kan natuurlijk niet’

“Wij vinden het goed dat deze discussie op dit niveau gevoerd gaat worden, omdat er duidelijk snel een oplossing moet komen”, zegt Tom Huyskens, woordvoerder van Bovag. “Bovag kent de problematiek en is samen met de andere branchepartijen hierover reeds met het CBR in overleg. Uiteraard hebben wij ook onze bezorgdheid aan het CBR uitgesproken, maar we juichen toe dat nu ook de politiek zich hierover buigt.”

Ook Ruud Rutten, voorzitter van FAM, vindt dat er moet worden ingegrepen. “Zo ver had het nooit mogen komen. Kandidaten krijgen onvoldoende antwoord op hun vragen rondom de medische procedures. En zestig minuten wachten om iemand aan de telefoon krijgen: dat kan natuurlijk niet.”

Overigens ziet Rutten nog steeds dat sommige chauffeurs te lang wachten met het aanvragen van een nieuw rijbewijs. “Ik hoor klachten van chauffeurs die een half jaar moeten wachten op hun rijbewijs, maar dan blijkt ook dat zij maar vier weken voor de vervaldatum hun aanvraag hebben ingediend. Dat moet echt 4, 5 maanden van tevoren gebeuren, soms zelfs een half jaar.”

Hulp vanuit CBR

Wel is Rutten erg tevreden over de hulp die het CBR heeft geboden aan de brancheverenigingen. “Bij FAM komt geen enkele kandidaat in de problemen met het rijbewijs. Als het mis dreigt te gaan, kunnen wij, net als Bovag, VRB en TLN, een contactpersoon bellen die zorgt dat het betreffende dossier prioriteit krijgt.” Ook ziet Rutten verbetering bij de wachttijden voor de beroepschauffeurs. “Ik moest wekelijks voor tien, elf chauffeurs navraag doen bij het CBR. Vorige week ging het maar om één geval. Zeker nu alles online kan, kan het verlengen van het rijbewijs binnen een kwartier zijn geregeld. Mits je geen medische aandoening hebt.”

Ook Peter van Neck, voorzitter van branchevereniging VRB, is blij met de extra hulp richting de brancheverenigingen. “Al maken we hier zo min mogelijk gebruik van.” Dat er iets moet veranderen bij de medische afdeling, staat voor Van Neck vast. “Ik ben wel benieuwd hoe ze dit probleem op korte termijn willen aanpakken. Je kunt namelijk wel een enorm callcenter inrichten, maar als die medewerkers geen antwoord kunnen geven op vragen, schiet je er nog steeds niks mee op.”

Van Neck heeft overigens al eens meegelopen op de medische afdeling in Arnhem. “Wat mij onder meer opviel is dat er vragen binnen kwamen waarvan het antwoord heel gemakkelijk op te zoeken was. Rijinstructeurs die belden, konden het antwoord ook gewoon in het vademecum terugvinden.”

Flexibel zijn

Stichting LBKR verwacht een meer flexibele houding van het CBR. “Als een leerling per abuis een ‘ja’ invult, is het heel lastig om dit weer te corrigeren”, merkt Bert de Weerd op, namens LBKR.  “Ik heb het zelf ook meegemaakt met een leerling. Hoewel er niks aan de hand was, moest hij toch nog langs een specialist. Dat kost tijd en geld.” Ook denkt hij dat een uitgebreidere toelichting op de gezondheidsverklaring veel problemen kan voorkomen. “De mensen interpreteren de vragen op de gezondheidsverklaring anders dan het CBR het bedoeld heeft.”

Aangezien het CBR lastig te bereiken is, worden rijschoolhouders vaak benaderd met vragen, ziet De Weerd. “Wij helpen deze mensen. Dat doen we uit liefde voor het vak, maar eigenlijk nemen we hier een taak over van het CBR. Veel problemen waren te voorzien: meer oudere mensen, en gezondheidsverklaringen die niet meer via een rijschool worden ingediend. Ik vraag me af of het CBR wel genoeg geld heeft gekregen om op deze ontwikkelingen in te spelen. ”

Speciaal telefoonnummer

De LBKR zou het in ieder geval een goed idee vinden als er per regio een aanspreekpunt komt voor rijschoolhouders, net als de examenmanager. “Als je een probleem hebt met een examinator, kun je je tot de examenmanager wenden. Dat zijn korte lijntjes en dat werkt erg prettig, ook al maak je daar misschien maar weinig gebruik van. Zo’n contactpersoon zou er ook moeten komen voor de medische afdeling.”

CBR-woordvoerster Nathalie Dingeldein vertelt dat de examenmanager in principe de contactpersoon is voor rijscholen als het gaat om examens en wat daarmee samenhangt. “Rijscholen hebben ook een speciaal telefoonnummer bij de klantenservice. Als het gaat om de medische procedure en vragen over specifieke casussen, dan is het aan de leerling om contact op te nemen met de klantenservice, bij voorkeur momenteel via een contactformulier. Onze collega’s geven derden geen inzage in dossiers van klanten, in verband met privacy.” Dingeldein verwijst ook naar de website van het CBR waar veel informatie te vinden is over rijden met een aandoening.

Vragen aangepast

Het CBR vindt niet dat de vragen verwarrend zijn. “Dat je niet ‘ja’ moet zeggen, als het eigenlijk ‘nee’ is, is hartstikke duidelijk”, aldus Dingeldein. Het CBR heeft vorig jaar de vragen van de gezondheidsverklaring aangepast. De vragen zijn volgens het CBR duidelijker gemaakt, in logischer volgorde geplaatst en ze sluiten beter aan op de kennis die het CBR nodig heeft om te besluiten over de rijgeschiktheid van een kandidaat. Dingeldein verwijst als voorbeeld naar de vragen over ADHD/ADD en het verliezen van bewustzijn.

Eind vorig jaar bleek dat veel mensen onterecht aangeven dat zij ADHD of ADD hebben. Het CBR zag een stijging van 30 procent sinds november 2017, het moment dat bestuurders zelf hun verklaring moeten indienen. Het CBR heeft daarom het advies voor dit onderdeel aangepast.

Lees ook: 

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

1 reactie op “‘Heel benieuwd hoe problemen CBR worden aangepakt’”

F. Anvary|20.02.19|16:01

Dit gedoe van CBR is te gek voor woorden! Er zijn ook lange belachelijke wachttijden voor rechtbank of soms als je naar een medische specialist moet maar we hebben het hier over administratief werk! Beantwoorden van telefoon of reactie op vragen via e-mail heeft toch geen bepaalde expertise nodig! Waarom neemt deze waardeloze organisatie gewoon niet meer mensen aan? Als je eens een publieke wc belt krijg je inmiddels te horen “hoeveel wachtenden voor u” zijn. 2 x gebeld en na ruim uur opgegeven!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Heel benieuwd hoe problemen CBR worden aangepakt’ | RijschoolPro
foto Flickr/MattMadd

‘Heel benieuwd hoe problemen CBR worden aangepakt’

Medisch, onderzoek, arts, dokter, rijgeschiktheid

Politici, de Nationale ombudsman, brancheorganisaties en de ouderenbond; vanuit allerlei hoeken klinkt kritiek op de trage procedures bij de medische afdeling van het CBR. Donderdag vindt een hoorzitting plaats in de Tweede Kamer waarin het thema uitgebreid wordt besproken. In aanloop hiernaar peilt RijschoolPro hoe vanuit de rijschoolbranche wordt gekeken naar dit probleem. 

Seniorenorganisatie ANBO heeft een brief gestuurd naar de Tweede Kamer met daarbij een zwartboek met ervaringen van leden. “Wij raadden leden aan een half jaar vóór het verlopen van het rijbewijs te starten met de aanvraag voor herkeuring, maar inmiddels is zelfs dat krap”, zegt ANBO-bestuurder Liane den Haan. “Het is onbegrijpelijk dat dit probleem niet opgelost wordt. Zelfs de Tweede Kamer moet blijkbaar de nodige druk uitoefenen.”

Naast de lange procedures zegt ANBO dat leden ook last hebben van onduidelijkheid wanneer ze uitsluitsel kunnen verwachten. “Ook krijgt men vaak geen bevestiging dat formulieren zijn ontvangen, werkt de digitale knop niet of de instructies worden als onduidelijk ervaren. En men staat lang in de wachtrij als er telefonisch contact wordt gezocht. Kortom: een standaardvoorbeeld van een vastlopend administratief systeem.”

‘Dit kan natuurlijk niet’

“Wij vinden het goed dat deze discussie op dit niveau gevoerd gaat worden, omdat er duidelijk snel een oplossing moet komen”, zegt Tom Huyskens, woordvoerder van Bovag. “Bovag kent de problematiek en is samen met de andere branchepartijen hierover reeds met het CBR in overleg. Uiteraard hebben wij ook onze bezorgdheid aan het CBR uitgesproken, maar we juichen toe dat nu ook de politiek zich hierover buigt.”

Ook Ruud Rutten, voorzitter van FAM, vindt dat er moet worden ingegrepen. “Zo ver had het nooit mogen komen. Kandidaten krijgen onvoldoende antwoord op hun vragen rondom de medische procedures. En zestig minuten wachten om iemand aan de telefoon krijgen: dat kan natuurlijk niet.”

Overigens ziet Rutten nog steeds dat sommige chauffeurs te lang wachten met het aanvragen van een nieuw rijbewijs. “Ik hoor klachten van chauffeurs die een half jaar moeten wachten op hun rijbewijs, maar dan blijkt ook dat zij maar vier weken voor de vervaldatum hun aanvraag hebben ingediend. Dat moet echt 4, 5 maanden van tevoren gebeuren, soms zelfs een half jaar.”

Hulp vanuit CBR

Wel is Rutten erg tevreden over de hulp die het CBR heeft geboden aan de brancheverenigingen. “Bij FAM komt geen enkele kandidaat in de problemen met het rijbewijs. Als het mis dreigt te gaan, kunnen wij, net als Bovag, VRB en TLN, een contactpersoon bellen die zorgt dat het betreffende dossier prioriteit krijgt.” Ook ziet Rutten verbetering bij de wachttijden voor de beroepschauffeurs. “Ik moest wekelijks voor tien, elf chauffeurs navraag doen bij het CBR. Vorige week ging het maar om één geval. Zeker nu alles online kan, kan het verlengen van het rijbewijs binnen een kwartier zijn geregeld. Mits je geen medische aandoening hebt.”

Ook Peter van Neck, voorzitter van branchevereniging VRB, is blij met de extra hulp richting de brancheverenigingen. “Al maken we hier zo min mogelijk gebruik van.” Dat er iets moet veranderen bij de medische afdeling, staat voor Van Neck vast. “Ik ben wel benieuwd hoe ze dit probleem op korte termijn willen aanpakken. Je kunt namelijk wel een enorm callcenter inrichten, maar als die medewerkers geen antwoord kunnen geven op vragen, schiet je er nog steeds niks mee op.”

Van Neck heeft overigens al eens meegelopen op de medische afdeling in Arnhem. “Wat mij onder meer opviel is dat er vragen binnen kwamen waarvan het antwoord heel gemakkelijk op te zoeken was. Rijinstructeurs die belden, konden het antwoord ook gewoon in het vademecum terugvinden.”

Flexibel zijn

Stichting LBKR verwacht een meer flexibele houding van het CBR. “Als een leerling per abuis een ‘ja’ invult, is het heel lastig om dit weer te corrigeren”, merkt Bert de Weerd op, namens LBKR.  “Ik heb het zelf ook meegemaakt met een leerling. Hoewel er niks aan de hand was, moest hij toch nog langs een specialist. Dat kost tijd en geld.” Ook denkt hij dat een uitgebreidere toelichting op de gezondheidsverklaring veel problemen kan voorkomen. “De mensen interpreteren de vragen op de gezondheidsverklaring anders dan het CBR het bedoeld heeft.”

Aangezien het CBR lastig te bereiken is, worden rijschoolhouders vaak benaderd met vragen, ziet De Weerd. “Wij helpen deze mensen. Dat doen we uit liefde voor het vak, maar eigenlijk nemen we hier een taak over van het CBR. Veel problemen waren te voorzien: meer oudere mensen, en gezondheidsverklaringen die niet meer via een rijschool worden ingediend. Ik vraag me af of het CBR wel genoeg geld heeft gekregen om op deze ontwikkelingen in te spelen. ”

Speciaal telefoonnummer

De LBKR zou het in ieder geval een goed idee vinden als er per regio een aanspreekpunt komt voor rijschoolhouders, net als de examenmanager. “Als je een probleem hebt met een examinator, kun je je tot de examenmanager wenden. Dat zijn korte lijntjes en dat werkt erg prettig, ook al maak je daar misschien maar weinig gebruik van. Zo’n contactpersoon zou er ook moeten komen voor de medische afdeling.”

CBR-woordvoerster Nathalie Dingeldein vertelt dat de examenmanager in principe de contactpersoon is voor rijscholen als het gaat om examens en wat daarmee samenhangt. “Rijscholen hebben ook een speciaal telefoonnummer bij de klantenservice. Als het gaat om de medische procedure en vragen over specifieke casussen, dan is het aan de leerling om contact op te nemen met de klantenservice, bij voorkeur momenteel via een contactformulier. Onze collega’s geven derden geen inzage in dossiers van klanten, in verband met privacy.” Dingeldein verwijst ook naar de website van het CBR waar veel informatie te vinden is over rijden met een aandoening.

Vragen aangepast

Het CBR vindt niet dat de vragen verwarrend zijn. “Dat je niet ‘ja’ moet zeggen, als het eigenlijk ‘nee’ is, is hartstikke duidelijk”, aldus Dingeldein. Het CBR heeft vorig jaar de vragen van de gezondheidsverklaring aangepast. De vragen zijn volgens het CBR duidelijker gemaakt, in logischer volgorde geplaatst en ze sluiten beter aan op de kennis die het CBR nodig heeft om te besluiten over de rijgeschiktheid van een kandidaat. Dingeldein verwijst als voorbeeld naar de vragen over ADHD/ADD en het verliezen van bewustzijn.

Eind vorig jaar bleek dat veel mensen onterecht aangeven dat zij ADHD of ADD hebben. Het CBR zag een stijging van 30 procent sinds november 2017, het moment dat bestuurders zelf hun verklaring moeten indienen. Het CBR heeft daarom het advies voor dit onderdeel aangepast.

Lees ook: 

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

1 reactie op “‘Heel benieuwd hoe problemen CBR worden aangepakt’”

F. Anvary|20.02.19|16:01

Dit gedoe van CBR is te gek voor woorden! Er zijn ook lange belachelijke wachttijden voor rechtbank of soms als je naar een medische specialist moet maar we hebben het hier over administratief werk! Beantwoorden van telefoon of reactie op vragen via e-mail heeft toch geen bepaalde expertise nodig! Waarom neemt deze waardeloze organisatie gewoon niet meer mensen aan? Als je eens een publieke wc belt krijg je inmiddels te horen “hoeveel wachtenden voor u” zijn. 2 x gebeld en na ruim uur opgegeven!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.