Rijassistentie, Seat, adas

Studie: kwart minder autoschade door ADAS

Nederlandse auto’s rijden in 2030 een kwart minder schade als gevolg van de rijhulpsystemen in personenauto’s. Dat voorspelt VMS Insight dat een studie uitvoerde in opdracht van BOVAG. 

Er zijn vier rijhulpsystemen die een duidelijke impact hebben op het beperken van autoschade. In 2030 zal, zonder een Europese verplichting, zo’n 90 procent van de auto’s beschikken over een automatisch noodremsysteem (automatic emergency braking). Dat resulteert in 11 procent minder schades. In 2018 was 45 procent van de nieuw verkochte auto’s hiermee uitgerust.

Systemen voor dodehoekdetectie, automatisch inparkeren en rijstrookassistentie zorgen elk voor een afname van 5 procent in het aantal schades. Dit alles gecombineerd leidt tot een verwachte daling van 23 procent in het aantal schadegevallen.

Onbekend

Uit de studie blijkt ook dat veel automobilisten zich überhaupt niet bewust zijn van de aanwezigheid van rijhulpsystemen in hun voertuig. ADAS worden door veel autofabrikanten ingezet al marketingtool met eigen benamingen, wat de herkenbaarheid en eenduidigheid niet ten goede komt. Een noodremsysteem heet bij het ene merk ‘Active City Braking’ en kan bij andere ‘Front Assist’, ‘Active City Stop’ of ‘Automatic Emergency Braking’ genoemd worden, met afwijkende afkortingen en iconen die actief worden gepromoot.

De systemen werken grotendeels identiek, maar kunnen op cruciale elementen juist weer afwijken. Het ene systeem remt bijvoorbeeld alleen af, terwijl het andere desnoods tot een volledige stop komt. De automobilist moet echter zulke veiligheidssystemen in elke auto kunnen herkennen en erop vertrouwen dat ze hetzelfde functioneren. Door een standaard te creëren hoeft de bestuurder zich ook niet telkens opnieuw in te lezen, zo luidt de conclusie.

Duurdere onderdelen

De rijhulpsystemen zorgen eveneens voor minder omzet bij de schadeherstelbedrijven. Toch valt dit mee in vergelijking met de afname van de schade. De benodigde onderdelen zijn namelijk duurder en de werkzaamheden vereisen specialistische kennis, waardoor de omzet uit schadeherstel 9 procent zal afnemen in vergelijking met 2018.

Op woensdag 10 april worden de gedetailleerde onderzoeksresultaten en conclusies nader toegelicht tijdens een ledenbijeenkomst in het BOVAGhuis in Bunnik.

Lees ook: Examinatoren CBR: leerlingen moeten leren over ADAS

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Studie: kwart minder autoschade door ADAS | RijschoolPro
Rijassistentie, Seat, adas

Studie: kwart minder autoschade door ADAS

Nederlandse auto’s rijden in 2030 een kwart minder schade als gevolg van de rijhulpsystemen in personenauto’s. Dat voorspelt VMS Insight dat een studie uitvoerde in opdracht van BOVAG. 

Er zijn vier rijhulpsystemen die een duidelijke impact hebben op het beperken van autoschade. In 2030 zal, zonder een Europese verplichting, zo’n 90 procent van de auto’s beschikken over een automatisch noodremsysteem (automatic emergency braking). Dat resulteert in 11 procent minder schades. In 2018 was 45 procent van de nieuw verkochte auto’s hiermee uitgerust.

Systemen voor dodehoekdetectie, automatisch inparkeren en rijstrookassistentie zorgen elk voor een afname van 5 procent in het aantal schades. Dit alles gecombineerd leidt tot een verwachte daling van 23 procent in het aantal schadegevallen.

Onbekend

Uit de studie blijkt ook dat veel automobilisten zich überhaupt niet bewust zijn van de aanwezigheid van rijhulpsystemen in hun voertuig. ADAS worden door veel autofabrikanten ingezet al marketingtool met eigen benamingen, wat de herkenbaarheid en eenduidigheid niet ten goede komt. Een noodremsysteem heet bij het ene merk ‘Active City Braking’ en kan bij andere ‘Front Assist’, ‘Active City Stop’ of ‘Automatic Emergency Braking’ genoemd worden, met afwijkende afkortingen en iconen die actief worden gepromoot.

De systemen werken grotendeels identiek, maar kunnen op cruciale elementen juist weer afwijken. Het ene systeem remt bijvoorbeeld alleen af, terwijl het andere desnoods tot een volledige stop komt. De automobilist moet echter zulke veiligheidssystemen in elke auto kunnen herkennen en erop vertrouwen dat ze hetzelfde functioneren. Door een standaard te creëren hoeft de bestuurder zich ook niet telkens opnieuw in te lezen, zo luidt de conclusie.

Duurdere onderdelen

De rijhulpsystemen zorgen eveneens voor minder omzet bij de schadeherstelbedrijven. Toch valt dit mee in vergelijking met de afname van de schade. De benodigde onderdelen zijn namelijk duurder en de werkzaamheden vereisen specialistische kennis, waardoor de omzet uit schadeherstel 9 procent zal afnemen in vergelijking met 2018.

Op woensdag 10 april worden de gedetailleerde onderzoeksresultaten en conclusies nader toegelicht tijdens een ledenbijeenkomst in het BOVAGhuis in Bunnik.

Lees ook: Examinatoren CBR: leerlingen moeten leren over ADAS

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.