Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Pleiten voor Europese aanpassing van automaatcode’

Hoe kan de rijschoolbranche een steentje bijdragen aan een beter milieu? Door jongeren bekend te maken met elektrisch rijden, stelt Frank Hoornenborg in zijn maandelijkse column. Volgens de voorzitter van Bovag Rijscholen is er wel een aanpassing van de automaatcode voor nodig. 

COLUMN – De slogan ‘Een beter milieu begint bij jezelf’ kent u wellicht nog wel. Ik zocht het even op en zag dat het in 1991 via Postbus 51 voor het eerst door onze overheid de wereld in werd geslingerd. Destijds hadden we het vooral over zure regen en het gat in de ozonlaag, tegenwoordig is de slogan weer actueler dan ooit met de focus op CO2-uitstoot en elektrisch rijden.

Het huidige kabinet wil dat in Nederland over 11 jaar alleen nog maar nieuwe auto’s worden gekocht die zonder uitstoot kunnen rijden en dat het aantal laadpalen fors wordt uitgebreid. In De Volkskrant lazen we afgelopen maand ook dat de rijksoverheid volgend jaar al streeft naar 20 procent elektrische auto’s in hun eigen wagenpark, maar dat er momenteel nog maar een handjevol van hun voertuigen op stroom rijden en het bij aanbestedingen nog niet echt een keiharde eis is.

Waar zijn de laadpalen bij de CBR-centra?

Ook wij als BOVAG en als maatschappij willen graag een steentje bijdragen aan een beter milieu en tegen opwarming van de aarde. Maar waar is de stimulans voor rijscholen om meer elektrische auto’s in te zetten? Door jongeren bij hun eerste kennismaking met autorijden al direct het elektrisch vervoer als standaard voor te schotelen, groeien we vanzelf naar ‘het nieuwe normaal’.

Momenteel vormen rijles en examen in een elektrische auto eigenlijk alleen maar een obstakel, want de geslaagde krijgt de beperkende automaatcode op z’n rijbewijs. En zolang niet het gros van het Nederlandse wagenpark elektrisch is -en dus met automaat uitgerust- is dat een hele hoge drempel. Gelukkig begint er nu Europees iets los te komen om die automaatcode in de vierde rijbewijsrichtlijn aan te passen. In Zwitserland schaffen ze ‘m zelfs helemaal af, maar dat is geen lid van de EU.

BOVAG pleit in elk geval via onze overheid en haar uitvoerende instanties, zoals het CBR, voor Europese aanpassing van de code. Met oog voor zowel milieu als verkeersveiligheid. Het faciliteren van elektrische lesauto’s -en het voldoen aan de klimaatdoelstellingen van het kabinet- kan overigens ook nu al. Maar waar zijn de laadpalen bij de CBR-centra? Ik las een antwoord van twee jaar geleden op diezelfde vraag: “er is geen vraag naar en parkeerplaatsen zijn schaars”. Zonder enige oplaadmogelijkheid te bieden komt die vraag er wellicht ook niet. Dit jaar nog bij elk CBR-examencentrum minimaal één oplaadpunt, dat lijkt me een mooi streven. Een beter milieu begint namelijk bij jezelf.

Lees ook: ‘Indianenverhalen rondom zelfrijdende auto’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Frank Hoornenborg

Frank Hoornenborg is voorzitter van Bovag Rijscholen en schrijft maandelijks een column voor RijschoolPro.

5 reacties op “‘Pleiten voor Europese aanpassing van automaatcode’”

Kees Nas|18.03.19|12:51

Eindelijk een een signaal richting CBR.
Het zal wel wat minder lessen zijn zodra die automaatcode weg is maar wel lekker stil in de auto. Elektrische auto’s rijden heerlijk maar zijn tevens schreeuwend duur en nog slecht leverbaar. Wachttijden van 12 maanden is niet raar. De vraag naar rijlessen in een automaat zal absoluut toenemen zodra het CBR de eerste stap neemt om die automaatcode af te schaffen. (Terug in de tijd gaan is het CBR niet vreemd) Straatje keren in drie keer mag ook weer

Ewout Wijnveldt|21.03.19|13:07

Beginnende bestuurders hebben vaak beperkte middelen dus leer ze alsjeblieft rijden in een handgeschakelde auto! Al die electronische snufjes komen wel als ze kunnen rijden!

Ewout Wijnveldt|21.03.19|13:10

De meeste beginnende bestuurders hebben gemeen middelen een duurdere automaat te kunnen kopen. Leer ze rijden in een handgeschakelde auto, als ze eenmaal kunnen rijden kunnen ze zelf wel leren hoe je moet omgaan met als die snufjes.
Vergeet niet dat hand-schakelen veeloeilijkeer is dan automaat!

Boudewijn Pijnappel|21.03.19|23:16

Zolang de Nederlandse elektriciteit voor 80% wordt opgewekt via de schoorsteen (gas en kolen) is elektrisch rijden nog écht niet milieuvriendelijk.
Daarnaast begint ongeveer 80% van de geslaagde leerlingen in de eerste jaren nog steeds in een handgeschakelde auto. Deze discussie komt nog enkele jaren te vroeg. Dus gewoon handgeschakeld blijven opleiden voorlopig.

#BAAS|24.03.19|11:01

In Amerika lest iedereen automaat. Wil je schakelen? Dan leer je dat zelf maar. Gaat al jaren goed. Code is echt achterhaald en slaat nergens op.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Pleiten voor Europese aanpassing van automaatcode’ | RijschoolPro
Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Pleiten voor Europese aanpassing van automaatcode’

Hoe kan de rijschoolbranche een steentje bijdragen aan een beter milieu? Door jongeren bekend te maken met elektrisch rijden, stelt Frank Hoornenborg in zijn maandelijkse column. Volgens de voorzitter van Bovag Rijscholen is er wel een aanpassing van de automaatcode voor nodig. 

COLUMN – De slogan ‘Een beter milieu begint bij jezelf’ kent u wellicht nog wel. Ik zocht het even op en zag dat het in 1991 via Postbus 51 voor het eerst door onze overheid de wereld in werd geslingerd. Destijds hadden we het vooral over zure regen en het gat in de ozonlaag, tegenwoordig is de slogan weer actueler dan ooit met de focus op CO2-uitstoot en elektrisch rijden.

Het huidige kabinet wil dat in Nederland over 11 jaar alleen nog maar nieuwe auto’s worden gekocht die zonder uitstoot kunnen rijden en dat het aantal laadpalen fors wordt uitgebreid. In De Volkskrant lazen we afgelopen maand ook dat de rijksoverheid volgend jaar al streeft naar 20 procent elektrische auto’s in hun eigen wagenpark, maar dat er momenteel nog maar een handjevol van hun voertuigen op stroom rijden en het bij aanbestedingen nog niet echt een keiharde eis is.

Waar zijn de laadpalen bij de CBR-centra?

Ook wij als BOVAG en als maatschappij willen graag een steentje bijdragen aan een beter milieu en tegen opwarming van de aarde. Maar waar is de stimulans voor rijscholen om meer elektrische auto’s in te zetten? Door jongeren bij hun eerste kennismaking met autorijden al direct het elektrisch vervoer als standaard voor te schotelen, groeien we vanzelf naar ‘het nieuwe normaal’.

Momenteel vormen rijles en examen in een elektrische auto eigenlijk alleen maar een obstakel, want de geslaagde krijgt de beperkende automaatcode op z’n rijbewijs. En zolang niet het gros van het Nederlandse wagenpark elektrisch is -en dus met automaat uitgerust- is dat een hele hoge drempel. Gelukkig begint er nu Europees iets los te komen om die automaatcode in de vierde rijbewijsrichtlijn aan te passen. In Zwitserland schaffen ze ‘m zelfs helemaal af, maar dat is geen lid van de EU.

BOVAG pleit in elk geval via onze overheid en haar uitvoerende instanties, zoals het CBR, voor Europese aanpassing van de code. Met oog voor zowel milieu als verkeersveiligheid. Het faciliteren van elektrische lesauto’s -en het voldoen aan de klimaatdoelstellingen van het kabinet- kan overigens ook nu al. Maar waar zijn de laadpalen bij de CBR-centra? Ik las een antwoord van twee jaar geleden op diezelfde vraag: “er is geen vraag naar en parkeerplaatsen zijn schaars”. Zonder enige oplaadmogelijkheid te bieden komt die vraag er wellicht ook niet. Dit jaar nog bij elk CBR-examencentrum minimaal één oplaadpunt, dat lijkt me een mooi streven. Een beter milieu begint namelijk bij jezelf.

Lees ook: ‘Indianenverhalen rondom zelfrijdende auto’

Auteur: Frank Hoornenborg

Frank Hoornenborg is voorzitter van Bovag Rijscholen en schrijft maandelijks een column voor RijschoolPro.

5 reacties op “‘Pleiten voor Europese aanpassing van automaatcode’”

Kees Nas|18.03.19|12:51

Eindelijk een een signaal richting CBR.
Het zal wel wat minder lessen zijn zodra die automaatcode weg is maar wel lekker stil in de auto. Elektrische auto’s rijden heerlijk maar zijn tevens schreeuwend duur en nog slecht leverbaar. Wachttijden van 12 maanden is niet raar. De vraag naar rijlessen in een automaat zal absoluut toenemen zodra het CBR de eerste stap neemt om die automaatcode af te schaffen. (Terug in de tijd gaan is het CBR niet vreemd) Straatje keren in drie keer mag ook weer

Ewout Wijnveldt|21.03.19|13:07

Beginnende bestuurders hebben vaak beperkte middelen dus leer ze alsjeblieft rijden in een handgeschakelde auto! Al die electronische snufjes komen wel als ze kunnen rijden!

Ewout Wijnveldt|21.03.19|13:10

De meeste beginnende bestuurders hebben gemeen middelen een duurdere automaat te kunnen kopen. Leer ze rijden in een handgeschakelde auto, als ze eenmaal kunnen rijden kunnen ze zelf wel leren hoe je moet omgaan met als die snufjes.
Vergeet niet dat hand-schakelen veeloeilijkeer is dan automaat!

Boudewijn Pijnappel|21.03.19|23:16

Zolang de Nederlandse elektriciteit voor 80% wordt opgewekt via de schoorsteen (gas en kolen) is elektrisch rijden nog écht niet milieuvriendelijk.
Daarnaast begint ongeveer 80% van de geslaagde leerlingen in de eerste jaren nog steeds in een handgeschakelde auto. Deze discussie komt nog enkele jaren te vroeg. Dus gewoon handgeschakeld blijven opleiden voorlopig.

#BAAS|24.03.19|11:01

In Amerika lest iedereen automaat. Wil je schakelen? Dan leer je dat zelf maar. Gaat al jaren goed. Code is echt achterhaald en slaat nergens op.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.