Theorie-examen reserveren via Mijn CBR

Nieuwe regeling theorie-examen valt slecht bij grote opleiders

Theorie-examen reserveren via Mijn CBR

Dat theorie-examens straks alleen nog maar op naam gereserveerd kunnen worden, stuit op veel kritiek vanuit de grote opleiders. Leden van de FAM, de brancheorganisatie voor grote rijscholen, waren ‘over de rooie’, vertelt voorzitter Ruud Rutten. “Opnieuw moeten de professionals een stap terug zetten om de boosdoeners aan te pakken.” Toch ziet Rutten in deze maatregel ook kansen voor grotere rijscholen.

Momenteel is er een quotumregeling bij het theorie-examen. Voor een rijschool is niet mogelijk om naamloze theorie-examens bij te kopen als hij al het maximum aantal naamloze examens op zijn naam heeft staan. Het quotum varieert tussen de 50 en de 150, afhankelijk van het type examens dat gereserveerd wordt.

Vanaf 1 augustus vervalt deze regeling en is het niet meer mogelijk voor opleiders hoeveelheden examenplekken vooraf in te kopen. Het is alleen mogelijk om een A-, B- of AM-theorie-examen te reserveren op naam van de kandidaat en gekoppeld aan een specifiek product. Het vervallen van de quotumregeling heeft te maken met de grote toename van opleiders die zich alleen op theorie B richten. Hierdoor is een run ontstaan op beschikbare examencapaciteit. Sommige opleiders zetten bots in die automatisch zoeken naar extra capaciteit. Het CBR heeft deze beslissing genomen met steun van brancheorganisaties VRB en Bovag. FAM gaat hier schoorvoetend in mee.

Reserveren voor groepen

Het grootste probleem is volgens voorzitter Ruud Rutten dat opleiders geen examens meer kunnen reserveren voor groepen leerlingen. “Leerlingen volgen bij mij zeven weken cursus, gaan op maandagochtend van 8 tot 10 nog naar de les en gaan dan tegelijk naar het theorie-examen.” Met deze nieuwe regeling wordt het veel lastiger om leerlingen tegelijk examen te laten doen.

“Grote opleiders plannen voor een heel jaar in. Zij weten hoeveel mensen gemiddeld op een theorie-cursus zitten. Als dat gemiddeld 25 is, kopen ze alvast 25 plaatsen. Ik weet bijvoorbeeld nu al dat wij cursussen aanbieden voor de kerstvakantie. Maar leerlingen gaan zich daar nu natuurlijk nog niet voor inschrijven. Dat van tevoren inkopen, kan straks niet meer.”

‘Over de rooie’

De FAM-voorzitter is lange tijd ‘faliekant tegen’ deze maatregel geweest. “We gaan natuurlijk achter de boosdoeners aan, maar de professionele opleiders moeten weer een stap terugzetten. Het ondernemerschap wordt hen weer moeilijker gemaakt. Ik heb lang tegengesputterd, maar uiteindelijk moeten we als FAM meewerken. We moeten namelijk naar het totaalplaatje kijken waarin de branche geprofessionaliseerd wordt. Daar is af en toe een aderlating voor nodig. Ik hoop dat we over enkele jaren resultaat kunnen zien, om de steun vanuit de grote opleiders te behouden.”

De FAM-leden waren ‘redelijk over de rooie’, vertelt Rutten. “Dit was voor hen de druppel. Allereerst kregen we de wachttijden en de verdeling bij de C-examens. Vervolgens krijgen we veel problemen bij de medische afdeling, en nu dit. Het lijkt wel of dit bij veel opleiders de bekende druppel is: daar gaan we weer. Daar hebben ze gelijk in.”

Kansen

Anderzijds ziet Rutten ook kansen waar opleiders gebruik van kunnen maken. “De grote rijscholen hebben een baliefunctie en zijn goed bereikbaar voor klanten. Met alle respect: een zzp’er zit de hele dag in de auto en moet daarna nog achter een pc kruipen om van alles te regelen voor zijn klant. Steeds minder zzp’ers willen dit doen en laten hun klanten het theoriegedeelte zelf regelen. De FAM-leden moet tegen deze jongeren zeggen: loop eens binnen, wij kunnen het voor je regelen.”

Zo proberen de grotere opleiders zich ook te onderscheiden op medisch gebied. Alle FAM-opleiders hebben een eigen keuringsarts, die de kandidaten bij de rijschool komt keuren, vertelt Rutten. “Deze artsen zijn aangesloten bij ZorgDomein. Na de keuring wordt het verslag meteen digitaal doorgestuurd. De kandidaten worden binnen tien minuten weer vrijgegeven. Rijscholen moeten bekendmaken dat ze deze service aanbieden. Dan is er ook nog kans dat de leerling terugkomt, bijvoorbeeld voor een cursus Code 95, een motorrijbewijs of een cursus voor de kinderen.”

Geen bulk-inkopen meer

Ondanks de voordelen voor de kleinere rijscholen, merkt de VRB ook onrust onder haar leden. Het bestuur van de branchevereniging wijst hen op de voordelen: “De maatregel is juist opgezet om het de eendaags-truckjes jongens zo moeilijk mogelijk te maken. Ze kunnen vanaf 1 augustus helemaal niet meer inkopen zonder naam. Dus van bulk-inkopen is na die datum geen sprake meer. Dat ze weer andere wegen en mogelijkheden gaan beproeven moge duidelijk zijn, maar het kan zo maar gebeuren dat ze hun heil in een andere bedrijfstak gaan zoeken”, schrijft het bestuur.

“Een rijschoolhouder die op een eerlijke manier werkt en aan een reservering direct een naam koppelt die moet even zijn manier van doen en denken aanpassen. En dan wordt het weer een automatisme. Je ziet direct welke capaciteit beschikbaar is en kunt voor iedereen die zich bij je heeft aangemeld, een reservering maken op de gewenste tijd. Kandidaten kunnen het ook heel goed zelf doen want omdat er geen massa-aanslag meer wordt verricht op de beschikbare capaciteit, moeten er gemakkelijk plekken te vinden zijn.”

‘Goed monitoren’

Ook Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen, beseft dat deze maatregel een andere aanpak vergt van rijscholen. “Toch moet deze maatregel ervoor moeten zorgen dat er voor iedereen voldoende capaciteit tbeschikbaar is. Partijen die alleen maar geld willen verdienen en de verkeersveiligheid niet hoog in het vaandel hebben staan en via ‘slimme’ constructies de markt – oftewel alle theorie-examens – naar zich toe willen trekken, wordt zo de wind uit de zeilen gehaald.”

Ook gaat de nieuwe regeling de performance van Top Online verbeteren, zegt Hoornenborg. “Vooralsnog hebben wij er vanuit Bovag alle vertrouwen in dat deze maatregel, die over een jaar geëvalueerd wordt, een stap in de goede richting is. We gaan dit de komende periode goed monitoren.”

Lees ook: CBR start nieuwe verdeling van theorie-examenplekken

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

2 reacties op “Nieuwe regeling theorie-examen valt slecht bij grote opleiders”

Martin plopsla|11.04.19|13:17

Prima nu ook nog de praktijk examens op naam reserveren. Dan zullen groot of klein het zelfde moeten doen .nu kunnen grote rijscholen van te voren praktijk examens inkopen omdat ze toch veel leerlingen hebben en dat examen toch wel inplannen wat niet eerlijk is voor de kleine rijschool.

Fortnite|12.04.19|08:31

Martin ook kleine rijscholen kunnen praktijkexamens naamloos inkopen. Is ook logisch dat de grote rijscholen meer mogen kopen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe regeling theorie-examen valt slecht bij grote opleiders | RijschoolPro
Theorie-examen reserveren via Mijn CBR

Nieuwe regeling theorie-examen valt slecht bij grote opleiders

Theorie-examen reserveren via Mijn CBR

Dat theorie-examens straks alleen nog maar op naam gereserveerd kunnen worden, stuit op veel kritiek vanuit de grote opleiders. Leden van de FAM, de brancheorganisatie voor grote rijscholen, waren ‘over de rooie’, vertelt voorzitter Ruud Rutten. “Opnieuw moeten de professionals een stap terug zetten om de boosdoeners aan te pakken.” Toch ziet Rutten in deze maatregel ook kansen voor grotere rijscholen.

Momenteel is er een quotumregeling bij het theorie-examen. Voor een rijschool is niet mogelijk om naamloze theorie-examens bij te kopen als hij al het maximum aantal naamloze examens op zijn naam heeft staan. Het quotum varieert tussen de 50 en de 150, afhankelijk van het type examens dat gereserveerd wordt.

Vanaf 1 augustus vervalt deze regeling en is het niet meer mogelijk voor opleiders hoeveelheden examenplekken vooraf in te kopen. Het is alleen mogelijk om een A-, B- of AM-theorie-examen te reserveren op naam van de kandidaat en gekoppeld aan een specifiek product. Het vervallen van de quotumregeling heeft te maken met de grote toename van opleiders die zich alleen op theorie B richten. Hierdoor is een run ontstaan op beschikbare examencapaciteit. Sommige opleiders zetten bots in die automatisch zoeken naar extra capaciteit. Het CBR heeft deze beslissing genomen met steun van brancheorganisaties VRB en Bovag. FAM gaat hier schoorvoetend in mee.

Reserveren voor groepen

Het grootste probleem is volgens voorzitter Ruud Rutten dat opleiders geen examens meer kunnen reserveren voor groepen leerlingen. “Leerlingen volgen bij mij zeven weken cursus, gaan op maandagochtend van 8 tot 10 nog naar de les en gaan dan tegelijk naar het theorie-examen.” Met deze nieuwe regeling wordt het veel lastiger om leerlingen tegelijk examen te laten doen.

“Grote opleiders plannen voor een heel jaar in. Zij weten hoeveel mensen gemiddeld op een theorie-cursus zitten. Als dat gemiddeld 25 is, kopen ze alvast 25 plaatsen. Ik weet bijvoorbeeld nu al dat wij cursussen aanbieden voor de kerstvakantie. Maar leerlingen gaan zich daar nu natuurlijk nog niet voor inschrijven. Dat van tevoren inkopen, kan straks niet meer.”

‘Over de rooie’

De FAM-voorzitter is lange tijd ‘faliekant tegen’ deze maatregel geweest. “We gaan natuurlijk achter de boosdoeners aan, maar de professionele opleiders moeten weer een stap terugzetten. Het ondernemerschap wordt hen weer moeilijker gemaakt. Ik heb lang tegengesputterd, maar uiteindelijk moeten we als FAM meewerken. We moeten namelijk naar het totaalplaatje kijken waarin de branche geprofessionaliseerd wordt. Daar is af en toe een aderlating voor nodig. Ik hoop dat we over enkele jaren resultaat kunnen zien, om de steun vanuit de grote opleiders te behouden.”

De FAM-leden waren ‘redelijk over de rooie’, vertelt Rutten. “Dit was voor hen de druppel. Allereerst kregen we de wachttijden en de verdeling bij de C-examens. Vervolgens krijgen we veel problemen bij de medische afdeling, en nu dit. Het lijkt wel of dit bij veel opleiders de bekende druppel is: daar gaan we weer. Daar hebben ze gelijk in.”

Kansen

Anderzijds ziet Rutten ook kansen waar opleiders gebruik van kunnen maken. “De grote rijscholen hebben een baliefunctie en zijn goed bereikbaar voor klanten. Met alle respect: een zzp’er zit de hele dag in de auto en moet daarna nog achter een pc kruipen om van alles te regelen voor zijn klant. Steeds minder zzp’ers willen dit doen en laten hun klanten het theoriegedeelte zelf regelen. De FAM-leden moet tegen deze jongeren zeggen: loop eens binnen, wij kunnen het voor je regelen.”

Zo proberen de grotere opleiders zich ook te onderscheiden op medisch gebied. Alle FAM-opleiders hebben een eigen keuringsarts, die de kandidaten bij de rijschool komt keuren, vertelt Rutten. “Deze artsen zijn aangesloten bij ZorgDomein. Na de keuring wordt het verslag meteen digitaal doorgestuurd. De kandidaten worden binnen tien minuten weer vrijgegeven. Rijscholen moeten bekendmaken dat ze deze service aanbieden. Dan is er ook nog kans dat de leerling terugkomt, bijvoorbeeld voor een cursus Code 95, een motorrijbewijs of een cursus voor de kinderen.”

Geen bulk-inkopen meer

Ondanks de voordelen voor de kleinere rijscholen, merkt de VRB ook onrust onder haar leden. Het bestuur van de branchevereniging wijst hen op de voordelen: “De maatregel is juist opgezet om het de eendaags-truckjes jongens zo moeilijk mogelijk te maken. Ze kunnen vanaf 1 augustus helemaal niet meer inkopen zonder naam. Dus van bulk-inkopen is na die datum geen sprake meer. Dat ze weer andere wegen en mogelijkheden gaan beproeven moge duidelijk zijn, maar het kan zo maar gebeuren dat ze hun heil in een andere bedrijfstak gaan zoeken”, schrijft het bestuur.

“Een rijschoolhouder die op een eerlijke manier werkt en aan een reservering direct een naam koppelt die moet even zijn manier van doen en denken aanpassen. En dan wordt het weer een automatisme. Je ziet direct welke capaciteit beschikbaar is en kunt voor iedereen die zich bij je heeft aangemeld, een reservering maken op de gewenste tijd. Kandidaten kunnen het ook heel goed zelf doen want omdat er geen massa-aanslag meer wordt verricht op de beschikbare capaciteit, moeten er gemakkelijk plekken te vinden zijn.”

‘Goed monitoren’

Ook Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen, beseft dat deze maatregel een andere aanpak vergt van rijscholen. “Toch moet deze maatregel ervoor moeten zorgen dat er voor iedereen voldoende capaciteit tbeschikbaar is. Partijen die alleen maar geld willen verdienen en de verkeersveiligheid niet hoog in het vaandel hebben staan en via ‘slimme’ constructies de markt – oftewel alle theorie-examens – naar zich toe willen trekken, wordt zo de wind uit de zeilen gehaald.”

Ook gaat de nieuwe regeling de performance van Top Online verbeteren, zegt Hoornenborg. “Vooralsnog hebben wij er vanuit Bovag alle vertrouwen in dat deze maatregel, die over een jaar geëvalueerd wordt, een stap in de goede richting is. We gaan dit de komende periode goed monitoren.”

Lees ook: CBR start nieuwe verdeling van theorie-examenplekken

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

2 reacties op “Nieuwe regeling theorie-examen valt slecht bij grote opleiders”

Martin plopsla|11.04.19|13:17

Prima nu ook nog de praktijk examens op naam reserveren. Dan zullen groot of klein het zelfde moeten doen .nu kunnen grote rijscholen van te voren praktijk examens inkopen omdat ze toch veel leerlingen hebben en dat examen toch wel inplannen wat niet eerlijk is voor de kleine rijschool.

Fortnite|12.04.19|08:31

Martin ook kleine rijscholen kunnen praktijkexamens naamloos inkopen. Is ook logisch dat de grote rijscholen meer mogen kopen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.