Mercedes Actros met camera in plaats van spiegels. foto Mercedes-Benz

Eerste leswagen met camera’s in plaats van spiegels op komst

Het is een primeur in de rijschoolbranche: een lesvoertuig met een camera in plaats van spiegels. DON Opleidingen heeft als een van de eerste rijscholen de nieuwe Mercedes-Benz Actros besteld met de zogeheten MirrorCams. De nieuwe vrachtauto is rond de zomer klaar om in te zetten voor de rijles. Kleinigheidje: de Actros moet nog worden goedgekeurd als examenvoertuig.

De MirrorCams zijn volgens Mercedes-Benz niet alleen aerodynamischer dan traditionele buitenspiegels, maar werken ook beter: “MirrorCams hebben het achteropkomende verkeer precies in het vizier, bieden een uitstekend zicht rondom en zijn aantoonbaar veiliger dan wettelijk is voorgeschreven”, belooft het Duitse automerk.

Brandstofverbruik

Cees den Elzen is rijinstructeur bij DON Opleidingen en gaat in de nieuwe Mercedes rijden. “De nieuwe techniek vergroot de veiligheid. Door het vervallen van de spiegels aan de buitenkant, heb je namelijk meer zicht”, vertelt Den Elzen. “Daarnaast scheelt dit, in het kader van Het Nieuwe Rijden, in het brandstofverbruik.”

De instructeurs zijn enthousiast, vertelt Thom Dijkxhoorn, manager opleidingen bij DON: “Het is een extra dimensie die je toevoegt aan de rijinstructie. We zijn niet alleen een opleidingsinstituut maar ook een kenniscentrum en willen vooruitstrevend zijn. Steeds meer transporteurs zullen ook kiezen voor deze nieuwe technologie, vanwege de veiligheid en het brandstofverbruik.”

Toelaten

Het CBR moet de vrachtauto officieel nog toestaan als examenvoertuig. “Het gaat nu met name over de vraag of er toch nog extra spiegels op gemonteerd moeten worden”, zegt instructeur Den Elzen. “Dat zouden wij zonde vinden. Juist door het ontbreken van de spiegels aan de buitenkant, heb je veel meer voordelen. Maar ik heb er vertrouwen in dat we eruit gaan komen.”

De tekst gaat verder onder de foto

Mercedes Actros Mirrorcam. foto Mercedes-Benz
Mercedes Actros Mirrorcam. foto Mercedes-Benz

Dijkxhoorn: “Als het goed is voor het brandstofverbruik en aansluit op nieuwe technologieën: waarom zou je de vrachtauto dan niet toestaan? We willen hier ook een statement mee maken: laten we als opleiders en het CBR meegaan met de nieuwste technologieën en een betere verkeersveiligheid.”

Nieuwe voertuigeisen

De eisen voor opleidings- en examenvoertuigen zijn vastgelegd in het Regelement Rijbewijzen. Het CBR laat weten dat er in 2018 een werkgroep is gestart om samen met onder andere opleiders de eisen aan examenvoertuigen voor de categorieën C en D ‘grondig te bekijken’. “De insteek is om met alle partijen te komen tot nieuwe, toekomstbestendige voertuigeisen die de basis vormen voor opleiding en examens van de chauffeur van de toekomst”, vertelt woordvoerster Nathalie Dingeldein. “Maar ook om zo recht te doen aan de beroepspraktijk waar chauffeurs na het halen van hun rijbewijs, eventueel met code 95, mee te maken gaan krijgen.”

Eén van de onderwerpen die wordt bekeken, is de inzetbaarheid van monitoren en camera’s in plaats van spiegels. “Daarbij kijken we naar zowel de zichtvelden van de bestuurder als de zichtvelden van de tweede bestuurder, oftewel de opleider of examinator. Samen met de werkgroep onderzoeken we wat er mogelijk is wat betreft de zichtvelden voor de tweede bestuurder en welke impact dit heeft op de bestaande wet- en regelgeving.”

‘DAF-minded’

Ook Veronica Verkeersschool uit Utrecht heeft de nieuwe Actros besteld. Hij loopt tegen hetzelfde probleem aan als DON. “Het CBR zegt dat ze de vrachtauto pas gaan keuren als ik hem heb aangeschaft”, zegt directeur Ernest Alvares. “Een beetje aangeklede Actros kost 110.000 euro. Je kunt  niet verwachten dat een rijschool zo’n investering doet, zonder te weten of deze wordt goedgekeurd.” Volgens Alvares is de rijschoolbranche ‘DAF-minded’, en ligt daar ook een deel van het probleem. “Als het een DAF was geweest, was ‘ie vast al goedgekeurd. Er is vanuit het CBR en de branche veel loyaliteit aan dit Nederlandse merk. Dat is goed, maar Mercedes is verder op het gebied van technologie.”

De nieuwe Mercedes-Benz Actros
De nieuwe Mercedes-Benz Actros. Foto: Mercedes-Benz
Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste leswagen met camera’s in plaats van spiegels op komst | RijschoolPro
Mercedes Actros met camera in plaats van spiegels. foto Mercedes-Benz

Eerste leswagen met camera’s in plaats van spiegels op komst

Het is een primeur in de rijschoolbranche: een lesvoertuig met een camera in plaats van spiegels. DON Opleidingen heeft als een van de eerste rijscholen de nieuwe Mercedes-Benz Actros besteld met de zogeheten MirrorCams. De nieuwe vrachtauto is rond de zomer klaar om in te zetten voor de rijles. Kleinigheidje: de Actros moet nog worden goedgekeurd als examenvoertuig.

De MirrorCams zijn volgens Mercedes-Benz niet alleen aerodynamischer dan traditionele buitenspiegels, maar werken ook beter: “MirrorCams hebben het achteropkomende verkeer precies in het vizier, bieden een uitstekend zicht rondom en zijn aantoonbaar veiliger dan wettelijk is voorgeschreven”, belooft het Duitse automerk.

Brandstofverbruik

Cees den Elzen is rijinstructeur bij DON Opleidingen en gaat in de nieuwe Mercedes rijden. “De nieuwe techniek vergroot de veiligheid. Door het vervallen van de spiegels aan de buitenkant, heb je namelijk meer zicht”, vertelt Den Elzen. “Daarnaast scheelt dit, in het kader van Het Nieuwe Rijden, in het brandstofverbruik.”

De instructeurs zijn enthousiast, vertelt Thom Dijkxhoorn, manager opleidingen bij DON: “Het is een extra dimensie die je toevoegt aan de rijinstructie. We zijn niet alleen een opleidingsinstituut maar ook een kenniscentrum en willen vooruitstrevend zijn. Steeds meer transporteurs zullen ook kiezen voor deze nieuwe technologie, vanwege de veiligheid en het brandstofverbruik.”

Toelaten

Het CBR moet de vrachtauto officieel nog toestaan als examenvoertuig. “Het gaat nu met name over de vraag of er toch nog extra spiegels op gemonteerd moeten worden”, zegt instructeur Den Elzen. “Dat zouden wij zonde vinden. Juist door het ontbreken van de spiegels aan de buitenkant, heb je veel meer voordelen. Maar ik heb er vertrouwen in dat we eruit gaan komen.”

De tekst gaat verder onder de foto

Mercedes Actros Mirrorcam. foto Mercedes-Benz
Mercedes Actros Mirrorcam. foto Mercedes-Benz

Dijkxhoorn: “Als het goed is voor het brandstofverbruik en aansluit op nieuwe technologieën: waarom zou je de vrachtauto dan niet toestaan? We willen hier ook een statement mee maken: laten we als opleiders en het CBR meegaan met de nieuwste technologieën en een betere verkeersveiligheid.”

Nieuwe voertuigeisen

De eisen voor opleidings- en examenvoertuigen zijn vastgelegd in het Regelement Rijbewijzen. Het CBR laat weten dat er in 2018 een werkgroep is gestart om samen met onder andere opleiders de eisen aan examenvoertuigen voor de categorieën C en D ‘grondig te bekijken’. “De insteek is om met alle partijen te komen tot nieuwe, toekomstbestendige voertuigeisen die de basis vormen voor opleiding en examens van de chauffeur van de toekomst”, vertelt woordvoerster Nathalie Dingeldein. “Maar ook om zo recht te doen aan de beroepspraktijk waar chauffeurs na het halen van hun rijbewijs, eventueel met code 95, mee te maken gaan krijgen.”

Eén van de onderwerpen die wordt bekeken, is de inzetbaarheid van monitoren en camera’s in plaats van spiegels. “Daarbij kijken we naar zowel de zichtvelden van de bestuurder als de zichtvelden van de tweede bestuurder, oftewel de opleider of examinator. Samen met de werkgroep onderzoeken we wat er mogelijk is wat betreft de zichtvelden voor de tweede bestuurder en welke impact dit heeft op de bestaande wet- en regelgeving.”

‘DAF-minded’

Ook Veronica Verkeersschool uit Utrecht heeft de nieuwe Actros besteld. Hij loopt tegen hetzelfde probleem aan als DON. “Het CBR zegt dat ze de vrachtauto pas gaan keuren als ik hem heb aangeschaft”, zegt directeur Ernest Alvares. “Een beetje aangeklede Actros kost 110.000 euro. Je kunt  niet verwachten dat een rijschool zo’n investering doet, zonder te weten of deze wordt goedgekeurd.” Volgens Alvares is de rijschoolbranche ‘DAF-minded’, en ligt daar ook een deel van het probleem. “Als het een DAF was geweest, was ‘ie vast al goedgekeurd. Er is vanuit het CBR en de branche veel loyaliteit aan dit Nederlandse merk. Dat is goed, maar Mercedes is verder op het gebied van technologie.”

De nieuwe Mercedes-Benz Actros
De nieuwe Mercedes-Benz Actros. Foto: Mercedes-Benz
Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.