milieuzone Utrecht

Vanaf volgend jaar één systeem voor milieuzones in Nederland

Het kabinet is akkoord gegaan met een nieuw systeem voor milieuzones. Vanaf volgend jaar kunnen gemeenten dan kiezen uit twee milieuzones voor personen- en bedrijfsvoertuigen. Ze kunnen dieselauto’s weigeren die ouder zijn dan vijftien jaar of van twintig jaar en ouder. Het nieuwe systeem moet een ‘lappendeken’ aan zones voorkomen. Benzineauto’s houden wel toegang tot milieuzones.

Het systeem is gebaseerd op de emissieklasse van de voertuigen: hoe hoger de emissieklasse, des te minder verontreinigende stoffen worden uitgestoten. Dit ’toegangsregime’ wordt na verloop van tijd strenger. Gemeenten die gebruik willen maken van milieuzones kunnen vanaf 2020 de grens leggen bij emissieklasse 3 (gele signalering op onderbord) of emissieklasse 4 (groene signalering op onderbord).  In 2025 is het niet meer mogelijk om emissieklasse 3 te hanteren, maar zal de begrenzing komen te liggen bij emissieklasse 4 of emissieklasse 5 (blauwe signalering op onderbord).

Voor vrachtauto’s wordt in 2020 het huidige toegangsregime van emissieklasse 4 voortgezet. In 2022 volgt een begrenzing bij emissieklasse 6. Vanaf 2025 kunnen gemeenten zelfs een nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s invoeren.

Verkeersborden

Verder komt er in het hele land dezelfde bebording voor milieuzones. Daardoor moet het duidelijker worden voor automobilisten. Nu hebben steden vaak nog hun eigen borden en regels. De huidige verschillen in toegangsregimes en bebording leiden tot onduidelijkheid voor weggebruikers. Daarom is in het regeerakkoord opgenomen dat er één systeem met eenduidige categorieën en borden voor milieuzones zal worden ingevoerd.

Hoe groot een milieuzone wordt, mogen gemeenten zelf beslissen. Gemeenten die al een milieuzone hebben moeten die aanpassen aan de nieuwe regels.

Lees ook: Mogelijk één autosticker voor alle milieuzones in EU

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

2 reacties op “Vanaf volgend jaar één systeem voor milieuzones in Nederland”

Kees Nas|15.04.19|18:56

Terecht. Één land met eenduidige regels lijkt me terecht. Maar overdrijven we niet een beetje met dieselauto,s afstraffen. Veel lesauto’s zijn diesel. We denken tegenwoordig allemaal dat elektrische auto’s minder vervuilend zijn maar dat is toch echt niet waar. (Het is prima rijden overigens elektrisch).
Overdreven gedoe.
In Rotterdam mogen diesel auto’s er ook niet meer in. Heb je weleens gezien wat er voor een industrie daar staat en wat dacht je van die boten in de haven. Als die gasgeven?

John van Dijken|26.12.19|10:40

Mensen die dus geen geld hebben om een jonge schonere auto aan te schaffen mogen dus niet meer hun eigen stad in, moeten de auto dan maar buiten de stad parkeren?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vanaf volgend jaar één systeem voor milieuzones in Nederland | RijschoolPro
milieuzone Utrecht

Vanaf volgend jaar één systeem voor milieuzones in Nederland

Het kabinet is akkoord gegaan met een nieuw systeem voor milieuzones. Vanaf volgend jaar kunnen gemeenten dan kiezen uit twee milieuzones voor personen- en bedrijfsvoertuigen. Ze kunnen dieselauto’s weigeren die ouder zijn dan vijftien jaar of van twintig jaar en ouder. Het nieuwe systeem moet een ‘lappendeken’ aan zones voorkomen. Benzineauto’s houden wel toegang tot milieuzones.

Het systeem is gebaseerd op de emissieklasse van de voertuigen: hoe hoger de emissieklasse, des te minder verontreinigende stoffen worden uitgestoten. Dit ’toegangsregime’ wordt na verloop van tijd strenger. Gemeenten die gebruik willen maken van milieuzones kunnen vanaf 2020 de grens leggen bij emissieklasse 3 (gele signalering op onderbord) of emissieklasse 4 (groene signalering op onderbord).  In 2025 is het niet meer mogelijk om emissieklasse 3 te hanteren, maar zal de begrenzing komen te liggen bij emissieklasse 4 of emissieklasse 5 (blauwe signalering op onderbord).

Voor vrachtauto’s wordt in 2020 het huidige toegangsregime van emissieklasse 4 voortgezet. In 2022 volgt een begrenzing bij emissieklasse 6. Vanaf 2025 kunnen gemeenten zelfs een nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s invoeren.

Verkeersborden

Verder komt er in het hele land dezelfde bebording voor milieuzones. Daardoor moet het duidelijker worden voor automobilisten. Nu hebben steden vaak nog hun eigen borden en regels. De huidige verschillen in toegangsregimes en bebording leiden tot onduidelijkheid voor weggebruikers. Daarom is in het regeerakkoord opgenomen dat er één systeem met eenduidige categorieën en borden voor milieuzones zal worden ingevoerd.

Hoe groot een milieuzone wordt, mogen gemeenten zelf beslissen. Gemeenten die al een milieuzone hebben moeten die aanpassen aan de nieuwe regels.

Lees ook: Mogelijk één autosticker voor alle milieuzones in EU

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

2 reacties op “Vanaf volgend jaar één systeem voor milieuzones in Nederland”

Kees Nas|15.04.19|18:56

Terecht. Één land met eenduidige regels lijkt me terecht. Maar overdrijven we niet een beetje met dieselauto,s afstraffen. Veel lesauto’s zijn diesel. We denken tegenwoordig allemaal dat elektrische auto’s minder vervuilend zijn maar dat is toch echt niet waar. (Het is prima rijden overigens elektrisch).
Overdreven gedoe.
In Rotterdam mogen diesel auto’s er ook niet meer in. Heb je weleens gezien wat er voor een industrie daar staat en wat dacht je van die boten in de haven. Als die gasgeven?

John van Dijken|26.12.19|10:40

Mensen die dus geen geld hebben om een jonge schonere auto aan te schaffen mogen dus niet meer hun eigen stad in, moeten de auto dan maar buiten de stad parkeren?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.