Social Media. foto Flickr/Mike MacKenzie

Slimme marketing: 5 tips om je rijschool te promoten

Ondernemers kunnen met slimme marketing hun rijschool laten groeien. In de komende weken geeft Dation in blogs op RijschoolPro advies om je rijschool in de schijnwerpers te zetten. Vandaag het eerste deel: vijf tips om je rijschool te promoten. 

1 Geslaagde leerlingen op de foto: zo haal je er meer uit

Vrijwel elke rijschool plaatst op Facebook (en soms op Instagram) leuke foto’s van geslaagde leerlingen. Vergeet bij het maken van deze foto’s niet om je lesauto en logo/dakbord zichtbaar in beeld te hebben als reclame voor je rijschool. Een kleine disclaimer: we zien erg veel rijscholen die maar één soort bericht posten op social media; alleen maar geslaagde leerling(en). Op den duur wordt dit voor je volgers saai en eentonig.

Pas er dus voor op dat je niet enkel geslaagde leerling post, maar varieer met je content. Om meer bereik te creëren op de ‘geslaagde leerling’ hebben we alvast 3 tips voor je:

  • Belangrijk: maak de foto met de mobiel van de leerling, laat hem de foto plaatsen op zijn tijdlijn en laat de leerling jouw rijschool taggen in het bericht. Zo heb jij direct jouw rijschool zichtbaar onder alle vrienden van de leerling.
  • Als je de foto zelf op je tijdlijn zet, vergeet dan niet de leerling te taggen in het bericht, zodat de foto direct op de tijdlijn van de leerling staat en al zijn vrienden jouw leuke bericht zien.
  • Koppel een ‘call-to-action’ (een actie) aan je bericht. Plaats dus niet alleen de foto op je tijdlijn, maar zet er ook een link in voor een gratis proefles of een proefpakket. Zo zorg je ervoor dat vrienden van de geslaagde leerlingen direct met jou in contact kunnen komen!

2 Vraag reviews aan je leerlingen

Overal op internet zoeken potentiële kopers van een product (dus ook een potentiële leerling die een rijschool zoekt) naar ervaringen van anderen. Heb je geen reviews, dan lijkt het alsof je niet bestaat en verklein je de kans op aanvragen van nieuwe leerlingen. Heb je veel positieve reviews, dan geeft dit de potentiële leerling het signaal dat jij een top rijschool bent.

Schroom niet om je leerlingen eens te vragen of ze een review of beoordeling willen plaatsen. Een goed moment hiervoor is als de leerling geslaagd is, maar vergeet ook leerlingen op de achterbank niet! Zij zitten vaak ca. 10 minuten met de mobiel in hun hand en kunnen direct een review plaatsen terwijl ze naar huis gebracht worden.

De ideale kanalen voor reviews zijn onder meer Google reviews: dit heeft grote voordelen voor je zoekmachine positie in Google. Via Facebook hoeft de leerling enkel 1-5 sterren aan te klikken en het is geregeld. Via KlantenVertellen kan de leerling een uitgebreidere beoordeling geven.

3 Verkoop een proefpakket in plaats van een proefles

In plaats van een gratis proefles kun je er voor kiezen om een proefpakket tegen betaling aan te bieden. Dit heeft twee grote voordelen: Je rijdt geen uur rijles meer tegen 0 euro. De leerling heeft meer tijd om feeling met jou te krijgen en kiest dus vaker voor jou.

Promoot eens een ‘Kennismakingspakket’ waarin je 2 rijlessen voor 50 euro, 4 rijlessen voor 100 euro, of 5 rijlessen voor 150 (enzovoort) aanbiedt. Waarschijnlijk rij je liever 2 uren voor 50 euro dan 1 uur voor 0 euro. Als dit de conversie op jouw proefles ook nog eens verhoogt is dit een win-winsituatie. Jij rijdt niet meer gratis én je scoort meer klanten uit de proeflessen!

4 Leerling werft een vriend(in)

Promoot een actie onder je leerlingen (en alle geslaagden van de afgelopen 24 maanden)! Bied bijvoorbeeld een gratis rijles aan in ruil voor een vriend(in) die klant wordt. Of kies er bijvoorbeeld voor om een bedrag in euro’s/cadeaubonnen uit te keren; de gemiddelde 17/18-jarige heeft namelijk liever 25 euro cash dan een gratis rijles.

E-mail je leerlingen, stuur ze een WhatsApp-bericht die zij één-op-één door kunnen sturen naar andere groepsgesprekken (vergeet niet de link naar jouw aanmeldpagina in het bericht te zetten) en benadruk deze toffe actie tijdens de rijles. Jouw leerlingen zijn de beste ambassadeurs voor je rijschool en de snelste weg naar nieuwe aanmeldingen vanuit hun netwerk. Maak hier dus gebruik van en beloon jouw ambassadeurs!

5 Benadruk jouw USP’s

Benadruk op je website en op sociale media waarom een leerling voor jou moet kiezen. Heb je een bovengemiddeld hoog slaginspercentage? Noem dit dan! Rij je in een speciale of toffe lesauto? Benadruk dit!

Geef daarnaast aan welke extra service en kwaliteit jij biedt voor de leerling. Rijscholen die met Dation werken kunnen bijvoorbeeld de voordelen van de RijbewijsApp op hun website en social media promoten.

Meer weten? Kom naar de Nationale Rijschooldag

Tijdens de Nationale Rijschooldag op 18 juni geeft Wouter Eijkelenkamp, directeur van Dation, tips over hoe rijscholen hun doelgroep kunnen bereiken. Zijn sessie vindt plaats tijdens het Ondernemersontbijt.

Wil je er ook bij zijn? Schrijf je dan in voor de Nationale Rijschooldag en vink de optie ‘Ondernemersontbijt’ aan bij je registratie.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Slimme marketing: 5 tips om je rijschool te promoten | RijschoolPro
Social Media. foto Flickr/Mike MacKenzie

Slimme marketing: 5 tips om je rijschool te promoten

Ondernemers kunnen met slimme marketing hun rijschool laten groeien. In de komende weken geeft Dation in blogs op RijschoolPro advies om je rijschool in de schijnwerpers te zetten. Vandaag het eerste deel: vijf tips om je rijschool te promoten. 

1 Geslaagde leerlingen op de foto: zo haal je er meer uit

Vrijwel elke rijschool plaatst op Facebook (en soms op Instagram) leuke foto’s van geslaagde leerlingen. Vergeet bij het maken van deze foto’s niet om je lesauto en logo/dakbord zichtbaar in beeld te hebben als reclame voor je rijschool. Een kleine disclaimer: we zien erg veel rijscholen die maar één soort bericht posten op social media; alleen maar geslaagde leerling(en). Op den duur wordt dit voor je volgers saai en eentonig.

Pas er dus voor op dat je niet enkel geslaagde leerling post, maar varieer met je content. Om meer bereik te creëren op de ‘geslaagde leerling’ hebben we alvast 3 tips voor je:

  • Belangrijk: maak de foto met de mobiel van de leerling, laat hem de foto plaatsen op zijn tijdlijn en laat de leerling jouw rijschool taggen in het bericht. Zo heb jij direct jouw rijschool zichtbaar onder alle vrienden van de leerling.
  • Als je de foto zelf op je tijdlijn zet, vergeet dan niet de leerling te taggen in het bericht, zodat de foto direct op de tijdlijn van de leerling staat en al zijn vrienden jouw leuke bericht zien.
  • Koppel een ‘call-to-action’ (een actie) aan je bericht. Plaats dus niet alleen de foto op je tijdlijn, maar zet er ook een link in voor een gratis proefles of een proefpakket. Zo zorg je ervoor dat vrienden van de geslaagde leerlingen direct met jou in contact kunnen komen!

2 Vraag reviews aan je leerlingen

Overal op internet zoeken potentiële kopers van een product (dus ook een potentiële leerling die een rijschool zoekt) naar ervaringen van anderen. Heb je geen reviews, dan lijkt het alsof je niet bestaat en verklein je de kans op aanvragen van nieuwe leerlingen. Heb je veel positieve reviews, dan geeft dit de potentiële leerling het signaal dat jij een top rijschool bent.

Schroom niet om je leerlingen eens te vragen of ze een review of beoordeling willen plaatsen. Een goed moment hiervoor is als de leerling geslaagd is, maar vergeet ook leerlingen op de achterbank niet! Zij zitten vaak ca. 10 minuten met de mobiel in hun hand en kunnen direct een review plaatsen terwijl ze naar huis gebracht worden.

De ideale kanalen voor reviews zijn onder meer Google reviews: dit heeft grote voordelen voor je zoekmachine positie in Google. Via Facebook hoeft de leerling enkel 1-5 sterren aan te klikken en het is geregeld. Via KlantenVertellen kan de leerling een uitgebreidere beoordeling geven.

3 Verkoop een proefpakket in plaats van een proefles

In plaats van een gratis proefles kun je er voor kiezen om een proefpakket tegen betaling aan te bieden. Dit heeft twee grote voordelen: Je rijdt geen uur rijles meer tegen 0 euro. De leerling heeft meer tijd om feeling met jou te krijgen en kiest dus vaker voor jou.

Promoot eens een ‘Kennismakingspakket’ waarin je 2 rijlessen voor 50 euro, 4 rijlessen voor 100 euro, of 5 rijlessen voor 150 (enzovoort) aanbiedt. Waarschijnlijk rij je liever 2 uren voor 50 euro dan 1 uur voor 0 euro. Als dit de conversie op jouw proefles ook nog eens verhoogt is dit een win-winsituatie. Jij rijdt niet meer gratis én je scoort meer klanten uit de proeflessen!

4 Leerling werft een vriend(in)

Promoot een actie onder je leerlingen (en alle geslaagden van de afgelopen 24 maanden)! Bied bijvoorbeeld een gratis rijles aan in ruil voor een vriend(in) die klant wordt. Of kies er bijvoorbeeld voor om een bedrag in euro’s/cadeaubonnen uit te keren; de gemiddelde 17/18-jarige heeft namelijk liever 25 euro cash dan een gratis rijles.

E-mail je leerlingen, stuur ze een WhatsApp-bericht die zij één-op-één door kunnen sturen naar andere groepsgesprekken (vergeet niet de link naar jouw aanmeldpagina in het bericht te zetten) en benadruk deze toffe actie tijdens de rijles. Jouw leerlingen zijn de beste ambassadeurs voor je rijschool en de snelste weg naar nieuwe aanmeldingen vanuit hun netwerk. Maak hier dus gebruik van en beloon jouw ambassadeurs!

5 Benadruk jouw USP’s

Benadruk op je website en op sociale media waarom een leerling voor jou moet kiezen. Heb je een bovengemiddeld hoog slaginspercentage? Noem dit dan! Rij je in een speciale of toffe lesauto? Benadruk dit!

Geef daarnaast aan welke extra service en kwaliteit jij biedt voor de leerling. Rijscholen die met Dation werken kunnen bijvoorbeeld de voordelen van de RijbewijsApp op hun website en social media promoten.

Meer weten? Kom naar de Nationale Rijschooldag

Tijdens de Nationale Rijschooldag op 18 juni geeft Wouter Eijkelenkamp, directeur van Dation, tips over hoe rijscholen hun doelgroep kunnen bereiken. Zijn sessie vindt plaats tijdens het Ondernemersontbijt.

Wil je er ook bij zijn? Schrijf je dan in voor de Nationale Rijschooldag en vink de optie ‘Ondernemersontbijt’ aan bij je registratie.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.