Opnieuw tegenslag bij invoering Feetless Biking System

Aangepaste motorfiets met Feetless Biking System (FBS). Foto: Költgen

Het Duitse systeem waarbij een bestuurder met handicap een tweewielige motorfiets kan blijven besturen, maakt vooralsnog geen kans in Nederland. Volgens de Rechtbank Overijssel heeft het CBR op goede gronden het Feetless Biking System geweigerd. De betrokkenen, rijschoolhouder Anton Vos en motorrijder Karel Hanse, beraden zich nu op een hoger beroep.

Motorrijder Hanse mist een linkerbeen als gevolg van een amputatie. Hij wil graag rijden op een gewone motorfiets in plaats van een tweespan of driewieler. Het in Duitsland ontwikkelde Feetless Biking System (FBS) biedt hem deze mogelijkheid. Bij dit systeem klappen zijwielen uit zodra de motorfiets stil komt te staan.

Uitgebreid getest

Het FBS is in juni 2017 door het CBR getest, waarbij twee deskundigen praktische rijgeschiktheid van het CBR, de productmanager medisch van het CBR en twee afgevaardigden van de RDW aanwezig waren. Uit deze test is volgens het CBR gebleken dat het FBS het gebruik van het been op diverse punten niet compenseert.

Het systeem schiet volgens het CBR onder meer tekort in situaties waarin de zijwielen worden in- en uitgeklapt. “Met name bij het uitklappen van de zijwielen verandert het stuurgedrag van de motor zodanig dat er onvoorspelbaar rijgedrag optreedt. De motor wordt in onbalans gebracht zodra de motor schuin door een bocht gaat en de zijwielen worden uitgeklapt. De motor wordt dan rechtop geduwd waardoor het stuurgedrag plotseling verandert. De motor kan dan moeilijk ‘in de bocht’ worden gehouden.” Daarnaast geeft het FBS onvoldoende steun bij ongelijkheden in het wegdek. Bijvoorbeeld als een van de wielen in een gat in de weg komt, of bij het stoppen langs een stoeprand.

Geen rijtest

Het CBR heeft daarom geen rijtest met een motorfiets met FBS aangeboden. Uitvoering van een rijtest zou namelijk tot een verkeersonveilige situatie kunnen leiden waarvoor het CBR geen verantwoordelijkheid wil dragen. Het feit dat het FBS in Duitsland goedgekeurd is door de TÜV, maakt in dit geval geen verschil: “Bij de TÜV-keuring gaat het om een beoordeling van de technische kwaliteit en werking van de constructie en niet om de vraag of het systeem vanuit een oogpunt van verkeersveiligheid voldoende is als compensatiemiddel voor het missen van een been.”

Het CBR heeft in januari 2018 in een persoonlijk gesprek het besluit toegelicht, waarbij is aangegeven het FBS op een aantal punten wordt aangepast, een nieuwe test mogelijk is. Tot nu toe heeft het CBR echter geen informatie over aanpassing van het FBS ontvangen.  Naar aanleiding van het besluit schakelden Vos en Hanse de ‘rijdende rechter’ mr. Frank Visser in. Die adviseerde een rechtszaak tegen het CBR aan te spannen. Deze vond op 9 april plaats.

Verkeersveiligheid

Het CBR heeft volgens de Rechtbank Overijssel terecht besloten geen rijtest aan te bieden met het FBS. “Het CBR heeft naar het oordeel van de rechtbank aan het algemeen belang van de verkeersveiligheid meer gewicht mogen toekennen dan aan het individuele belang van eiser om een rijbewijs voor een motorvoertuig van de categorie A te kunnen verkrijgen.”

Rijschoolhouder Anton Vos is een van de betrokkenen die het Feetless Biking System in Nederland wil introduceren. Hij laat in een reactie weten dat ze graag in hoger beroep gaan, maar nog moeten onderzoeken hoe zij dit kunnen bekostigen.

De volledige uitspraak is hier te lezen.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

1 reactie op “Opnieuw tegenslag bij invoering Feetless Biking System”

#BAAS|16.05.19|12:37

Behalve de technische gebreken zou ik zo graag eens een denkbeeldige 8 willen zien met 1 been. Hoe schuijt de beste man hem af volgens de rijprocedure? Klapt die zooi snel genoeg uit bij de noodstop?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Opnieuw tegenslag bij invoering Feetless Biking System | RijschoolPro

Opnieuw tegenslag bij invoering Feetless Biking System

Aangepaste motorfiets met Feetless Biking System (FBS). Foto: Költgen

Het Duitse systeem waarbij een bestuurder met handicap een tweewielige motorfiets kan blijven besturen, maakt vooralsnog geen kans in Nederland. Volgens de Rechtbank Overijssel heeft het CBR op goede gronden het Feetless Biking System geweigerd. De betrokkenen, rijschoolhouder Anton Vos en motorrijder Karel Hanse, beraden zich nu op een hoger beroep.

Motorrijder Hanse mist een linkerbeen als gevolg van een amputatie. Hij wil graag rijden op een gewone motorfiets in plaats van een tweespan of driewieler. Het in Duitsland ontwikkelde Feetless Biking System (FBS) biedt hem deze mogelijkheid. Bij dit systeem klappen zijwielen uit zodra de motorfiets stil komt te staan.

Uitgebreid getest

Het FBS is in juni 2017 door het CBR getest, waarbij twee deskundigen praktische rijgeschiktheid van het CBR, de productmanager medisch van het CBR en twee afgevaardigden van de RDW aanwezig waren. Uit deze test is volgens het CBR gebleken dat het FBS het gebruik van het been op diverse punten niet compenseert.

Het systeem schiet volgens het CBR onder meer tekort in situaties waarin de zijwielen worden in- en uitgeklapt. “Met name bij het uitklappen van de zijwielen verandert het stuurgedrag van de motor zodanig dat er onvoorspelbaar rijgedrag optreedt. De motor wordt in onbalans gebracht zodra de motor schuin door een bocht gaat en de zijwielen worden uitgeklapt. De motor wordt dan rechtop geduwd waardoor het stuurgedrag plotseling verandert. De motor kan dan moeilijk ‘in de bocht’ worden gehouden.” Daarnaast geeft het FBS onvoldoende steun bij ongelijkheden in het wegdek. Bijvoorbeeld als een van de wielen in een gat in de weg komt, of bij het stoppen langs een stoeprand.

Geen rijtest

Het CBR heeft daarom geen rijtest met een motorfiets met FBS aangeboden. Uitvoering van een rijtest zou namelijk tot een verkeersonveilige situatie kunnen leiden waarvoor het CBR geen verantwoordelijkheid wil dragen. Het feit dat het FBS in Duitsland goedgekeurd is door de TÜV, maakt in dit geval geen verschil: “Bij de TÜV-keuring gaat het om een beoordeling van de technische kwaliteit en werking van de constructie en niet om de vraag of het systeem vanuit een oogpunt van verkeersveiligheid voldoende is als compensatiemiddel voor het missen van een been.”

Het CBR heeft in januari 2018 in een persoonlijk gesprek het besluit toegelicht, waarbij is aangegeven het FBS op een aantal punten wordt aangepast, een nieuwe test mogelijk is. Tot nu toe heeft het CBR echter geen informatie over aanpassing van het FBS ontvangen.  Naar aanleiding van het besluit schakelden Vos en Hanse de ‘rijdende rechter’ mr. Frank Visser in. Die adviseerde een rechtszaak tegen het CBR aan te spannen. Deze vond op 9 april plaats.

Verkeersveiligheid

Het CBR heeft volgens de Rechtbank Overijssel terecht besloten geen rijtest aan te bieden met het FBS. “Het CBR heeft naar het oordeel van de rechtbank aan het algemeen belang van de verkeersveiligheid meer gewicht mogen toekennen dan aan het individuele belang van eiser om een rijbewijs voor een motorvoertuig van de categorie A te kunnen verkrijgen.”

Rijschoolhouder Anton Vos is een van de betrokkenen die het Feetless Biking System in Nederland wil introduceren. Hij laat in een reactie weten dat ze graag in hoger beroep gaan, maar nog moeten onderzoeken hoe zij dit kunnen bekostigen.

De volledige uitspraak is hier te lezen.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

1 reactie op “Opnieuw tegenslag bij invoering Feetless Biking System”

#BAAS|16.05.19|12:37

Behalve de technische gebreken zou ik zo graag eens een denkbeeldige 8 willen zien met 1 been. Hoe schuijt de beste man hem af volgens de rijprocedure? Klapt die zooi snel genoeg uit bij de noodstop?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.