lesauto, lesauto's, CBR, Utrecht

Aanpassing automaatcode speerpunt koepelorganisatie rijscholen

Er moet een aanpassing komen van de code 78, oftewel de automaatcode. Dat is een van de zeven speerpunten die de European Driving Schools Association (EFA) eerder deze maand heeft vastgelegd. Dat meldt branchevereniging Bovag, deelnemer van de EFA.

Tijdens de bijeenkomst zijn zeven speerpunten vastgelegd, waaronder een aanpassing van de automaatcode. “Alle landen zijn het er over eens dat er een aanpassing moet komen om de code 78 te kunnen verwijderen na (bij)scholing in een schakelauto”, legt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens uit. “Momenteel is er nog Europese wetgeving die een examen eist, maar de implementatie van nieuwe wetgeving duurt lang. Scholing door bijvoorbeeld gecertificeerde instructeurs om de aantekening te kunnen verwijderen is veel praktischer.”

Koepelorganisatie

Frank Hoornenborg en branchemanager Jos van den Broek van Bovag Rijscholen waren aanwezig bij de bijeenkomst van de EFA, een Europese koepelorganisatie voor rijscholen. Bovag pleit al langer voor Europese aanpassing van de code, als stimulans voor rijscholen om meer elektrische auto’s in te zetten.

De EFA is bedoeld als kennisuitwisseling tussen de verschillende landen. Ook voeren zij een gezamenlijke lobby bij Brussel en de Europese Unie, waar de toekomstige wetgeving in de Europese Rijbewijsrichting wordt vastgelegd.

ADAS

Ook ADAS maakt deel uit van de zeven speerpunten. “ADAS dient allereerst in de rijopleiding de benodigde aandacht te krijgen en vervolgens ook in examens. Het worden immers steeds crucialere systemen, waar autofabrikanten vol op inzetten en die vanaf 2022 ook verplicht worden in alle nieuwe Europese auto’s. Simpelweg geen ontkomen meer aan dus.”

Verder wordt vanuit EFA gekeken naar de rijopleiding in Oostenrijk, waarbij beginnende bestuurders in het eerste jaar nadat zij hun rijbewijs gehaald hebben een aantal terugkomdagen volgen. Dit levert naar verluidt circa veertien procent minder verkeersdoden.

Andere speerpunten zijn het ‘levenslang leren’, verbetering van examinering bij zowel theorie als praktijk, een verbetering van de kwaliteit van training voor instructeurs, en ontwikkeling in opleiding en training richting meer autonome voertuigen. “De chauffeur wordt steeds meer een ‘operator’.”

Invloed uitoefenen

Om deze doelstellingen uit te werken, wil EFA naar eigen zeggen meer invloed uitoefenen bij de Europese commissie voor Mobility & Transport. Tijdens de bijeenkomst is Enrique Lorca Sánchez unaniem gekozen tot nieuwe voorzitter van de EFA. Hij is tevens voorzitter van de Confederacioón Nacional de Autoescuelas (CNAE).

Lees ook: Lidstaten beraadslagen over toekomst rijschoolbranche

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aanpassing automaatcode speerpunt koepelorganisatie rijscholen | RijschoolPro
lesauto, lesauto's, CBR, Utrecht

Aanpassing automaatcode speerpunt koepelorganisatie rijscholen

Er moet een aanpassing komen van de code 78, oftewel de automaatcode. Dat is een van de zeven speerpunten die de European Driving Schools Association (EFA) eerder deze maand heeft vastgelegd. Dat meldt branchevereniging Bovag, deelnemer van de EFA.

Tijdens de bijeenkomst zijn zeven speerpunten vastgelegd, waaronder een aanpassing van de automaatcode. “Alle landen zijn het er over eens dat er een aanpassing moet komen om de code 78 te kunnen verwijderen na (bij)scholing in een schakelauto”, legt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens uit. “Momenteel is er nog Europese wetgeving die een examen eist, maar de implementatie van nieuwe wetgeving duurt lang. Scholing door bijvoorbeeld gecertificeerde instructeurs om de aantekening te kunnen verwijderen is veel praktischer.”

Koepelorganisatie

Frank Hoornenborg en branchemanager Jos van den Broek van Bovag Rijscholen waren aanwezig bij de bijeenkomst van de EFA, een Europese koepelorganisatie voor rijscholen. Bovag pleit al langer voor Europese aanpassing van de code, als stimulans voor rijscholen om meer elektrische auto’s in te zetten.

De EFA is bedoeld als kennisuitwisseling tussen de verschillende landen. Ook voeren zij een gezamenlijke lobby bij Brussel en de Europese Unie, waar de toekomstige wetgeving in de Europese Rijbewijsrichting wordt vastgelegd.

ADAS

Ook ADAS maakt deel uit van de zeven speerpunten. “ADAS dient allereerst in de rijopleiding de benodigde aandacht te krijgen en vervolgens ook in examens. Het worden immers steeds crucialere systemen, waar autofabrikanten vol op inzetten en die vanaf 2022 ook verplicht worden in alle nieuwe Europese auto’s. Simpelweg geen ontkomen meer aan dus.”

Verder wordt vanuit EFA gekeken naar de rijopleiding in Oostenrijk, waarbij beginnende bestuurders in het eerste jaar nadat zij hun rijbewijs gehaald hebben een aantal terugkomdagen volgen. Dit levert naar verluidt circa veertien procent minder verkeersdoden.

Andere speerpunten zijn het ‘levenslang leren’, verbetering van examinering bij zowel theorie als praktijk, een verbetering van de kwaliteit van training voor instructeurs, en ontwikkeling in opleiding en training richting meer autonome voertuigen. “De chauffeur wordt steeds meer een ‘operator’.”

Invloed uitoefenen

Om deze doelstellingen uit te werken, wil EFA naar eigen zeggen meer invloed uitoefenen bij de Europese commissie voor Mobility & Transport. Tijdens de bijeenkomst is Enrique Lorca Sánchez unaniem gekozen tot nieuwe voorzitter van de EFA. Hij is tevens voorzitter van de Confederacioón Nacional de Autoescuelas (CNAE).

Lees ook: Lidstaten beraadslagen over toekomst rijschoolbranche

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.