‘Rijschoolbranche moet afspraken maken over milieuzones’

Diesel

Is het voor een rijschoolhouder nog verstandig om voor een dieselauto te kiezen? De berichten rond dit onderwerp zijn tegenstrijdig. Amsterdam kondigt aan diesel en benzine over tien jaar te willen weren uit de binnenstad, terwijl sommige autofabrikanten tegelijkertijd flink in diesel investeren. Tijdens de Nationale Rijschooldag op dinsdag 18 juni vertelt Wout Benning van RAI Vereniging over de belangrijkste trends voor rijschoolhouders op het gebied van brandstof. 

‘Stop met het demoniseren van diesel’. Het was vorige week een felle oproep van Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt. Volgens Bovag hebben we de moderne, schone euro6-diesel de komende jaren ‘keihard’ nodig om de klimaatdoelen te halen: “Een diesel stoot immers per definitie minder CO2 uit vergeleken met een zelfde benzinemodel. En de modernste diesels zijn zeer schoon.”

Imagoprobleem

Wout Benning, beleidsadviseur van Rai Vereniging, herkent het hardnekkige imagoprobleem van diesel. “Door de komst van de nieuwe wetgeving WLTP met RDE, die sinds vorig jaar actief is, zijn alle diesels die nu op de markt komen heel schoon in de praktijk. Ze zijn zelfs vergelijkbaar met een schone benzinemotor. Maar in de publieke opinie is dat verschil er natuurlijk wel: diesel heeft de smet over zich, terwijl benzine dat niet heeft.”

Daarbij komt dat Nederland een typisch benzineland is, vertelt Benning. “Slechts 17,5 procent (cijfers 2017, red.) van de nieuwe voertuigen in Nederland was een diesel, terwijl dat in Duitsland zo’n 39 procent was en in België zelfs 46,5 procent was. Onze overheid heeft benzine fiscaal gezien altijd begunstigd ten opzichte van diesel. Pas na zo’n 30 tot 40.000 kilometer is diesel voor de consument interessant. Ook stuurt de Nederlandse overheid op het gebied van bijtelling sterk op elektrisch vervoer.”

Strenge milieuzones

Dit alles vertaalt zich volgens Benning ook in toekomstplannen van lokale overheden, zoals dat van Amsterdam. Als het aan de beleidsmakers van Amsterdam ligt, mogen voertuigen op benzine of diesel vanaf 2030 niet meer de stad in. Benzine- en dieselmotoren moeten worden vervangen door uitstootvrije alternatieven zoals elektrisch vervoer en aandrijving op waterstof.

Volstrekt onrealistisch, was de stelling van Rai Vereniging: “Geen misverstand, ook wij denken dat uiteindelijk (bijna) al het vervoer batterij- en waterstof-elektrisch aangedreven zal zijn en daarmee emissieloos”, aldus de Rai Vereniging destijds in een verklaring. “Maar zeker niet per 2030, en niet voor de 200.000 die zich dagelijks binnen de ring van Amsterdam bewegen. In de overgangsperiode worden de komende jaren, naast elektrische auto’s, allerlei zeer schone en zuinige (plug-in) hybrides, diesel- en benzineauto’s geïntroduceerd, die uitstekend passen in een succesvol stedelijk luchtbeleid. En die auto’s rijden in 2030 zeker nog rond, óók in Amsterdam.”

Rijles in Amsterdam

Het Amsterdamse plan is afhankelijk van veel factoren, vertelt Benning. “Zijn de elektrische auto’s beschikbaar, zijn ze betaalbaar en kan de laadinfrastructuur dit aan? Met heel veel inspanning kunnen de doelstellingen misschien gehaald worden, maar er zitten heel wat uitdagingen aan. Er is bijvoorbeeld een compleet andere laadinfrastructuur nodig. Een rijschool uit Amsterdam moet wel op voldoende plekken kunnen snelladen. Twintig minuten stilstaan kan misschien worden gecombineerd met een lunch, maar twee of drie uur stilstaan is geen optie.”

Dan is er nog de vraag in hoeverre het mogelijk moet blijven voor jongeren in Amsterdam om in een schakelauto les te krijgen. “Ik denk dat de rijschoolbranche bij de gemeente Amsterdam zou moeten pleiten voor afspraken met rijscholen, zodat zij nog met benzine- of dieselauto’s de stad in kunnen om te leren schakelen”, zegt Benning.

De presentatie van Wout Benning is onderdeel van het Ondernemersontbijt. Tijdens dit ontbijt krijgen rijschoolhouders aan de hand van vier presentaties praktische tips mee. Naast de RAI Verenigingen zijn er ook presentaties van de Politie Oost-Brabant, het Ondernemersklankbord en Dation. Ook deelnemen aan het ontbijt? Schrijf je dan in voor de Nationale Rijschooldag of bekijk het programma.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

4 reacties op “‘Rijschoolbranche moet afspraken maken over milieuzones’”

Ron van Maaren|29.05.19|12:57

Ik lees hele andere zaken. Veel autofabrikanten nemen juist afscheid van de Diesel auto’s met de huidige normen is het immers haast niet meer mogelijk om aan de opgelegd euro normen te voldoen. De branche en ook het CBR lopen continue achter de feiten aan. Elektrisch wordt de toekomst sterker nog de toekomst is al begonnen. Al eens met een KIA e Niro gereden. Dan wil je nooit meer iets anders. En VW investeert niet voor niets 70 miljard in EV.
En wij denken nog in benzine/diesel. Kom nou toch!!

Kees Nas|29.05.19|17:32

Een diesel auto is nog lang zo slecht nog niet. Zo’n elektrische auto rijd heerlijk maar heeft toch wel enkele hele belangrijke nadelen. Hij is vreselijk duur in aanschaf. Opladen gaat echt niet overal even makkelijk en zeker niet zo snel. Actieradius is toch nog best een dingetje. Ik rij ruim 300 kilometer per dag en soms wel meer. Lang niet alle elektrische auto’s doen dat. Dan nog die automatencode. Zolang die gehanteerd wordt zullen er weinig instructeurs overstappen. Gewoon te weinig werk

#BAAS|30.05.19|19:00

Na mijn zogenaamde wegenbelasting vrije diesel 2012 ben ik al overgestapt naar een 1.2 benzine met 6 bak. Kost per maand hetzelfde om te rijden. En als ie stilstaat veel goedkoper.

Marcel Kort|07.06.19|15:35

Komt uit de koker van de BOVAG… tja….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Rijschoolbranche moet afspraken maken over milieuzones’ | RijschoolPro

‘Rijschoolbranche moet afspraken maken over milieuzones’

Diesel

Is het voor een rijschoolhouder nog verstandig om voor een dieselauto te kiezen? De berichten rond dit onderwerp zijn tegenstrijdig. Amsterdam kondigt aan diesel en benzine over tien jaar te willen weren uit de binnenstad, terwijl sommige autofabrikanten tegelijkertijd flink in diesel investeren. Tijdens de Nationale Rijschooldag op dinsdag 18 juni vertelt Wout Benning van RAI Vereniging over de belangrijkste trends voor rijschoolhouders op het gebied van brandstof. 

‘Stop met het demoniseren van diesel’. Het was vorige week een felle oproep van Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt. Volgens Bovag hebben we de moderne, schone euro6-diesel de komende jaren ‘keihard’ nodig om de klimaatdoelen te halen: “Een diesel stoot immers per definitie minder CO2 uit vergeleken met een zelfde benzinemodel. En de modernste diesels zijn zeer schoon.”

Imagoprobleem

Wout Benning, beleidsadviseur van Rai Vereniging, herkent het hardnekkige imagoprobleem van diesel. “Door de komst van de nieuwe wetgeving WLTP met RDE, die sinds vorig jaar actief is, zijn alle diesels die nu op de markt komen heel schoon in de praktijk. Ze zijn zelfs vergelijkbaar met een schone benzinemotor. Maar in de publieke opinie is dat verschil er natuurlijk wel: diesel heeft de smet over zich, terwijl benzine dat niet heeft.”

Daarbij komt dat Nederland een typisch benzineland is, vertelt Benning. “Slechts 17,5 procent (cijfers 2017, red.) van de nieuwe voertuigen in Nederland was een diesel, terwijl dat in Duitsland zo’n 39 procent was en in België zelfs 46,5 procent was. Onze overheid heeft benzine fiscaal gezien altijd begunstigd ten opzichte van diesel. Pas na zo’n 30 tot 40.000 kilometer is diesel voor de consument interessant. Ook stuurt de Nederlandse overheid op het gebied van bijtelling sterk op elektrisch vervoer.”

Strenge milieuzones

Dit alles vertaalt zich volgens Benning ook in toekomstplannen van lokale overheden, zoals dat van Amsterdam. Als het aan de beleidsmakers van Amsterdam ligt, mogen voertuigen op benzine of diesel vanaf 2030 niet meer de stad in. Benzine- en dieselmotoren moeten worden vervangen door uitstootvrije alternatieven zoals elektrisch vervoer en aandrijving op waterstof.

Volstrekt onrealistisch, was de stelling van Rai Vereniging: “Geen misverstand, ook wij denken dat uiteindelijk (bijna) al het vervoer batterij- en waterstof-elektrisch aangedreven zal zijn en daarmee emissieloos”, aldus de Rai Vereniging destijds in een verklaring. “Maar zeker niet per 2030, en niet voor de 200.000 die zich dagelijks binnen de ring van Amsterdam bewegen. In de overgangsperiode worden de komende jaren, naast elektrische auto’s, allerlei zeer schone en zuinige (plug-in) hybrides, diesel- en benzineauto’s geïntroduceerd, die uitstekend passen in een succesvol stedelijk luchtbeleid. En die auto’s rijden in 2030 zeker nog rond, óók in Amsterdam.”

Rijles in Amsterdam

Het Amsterdamse plan is afhankelijk van veel factoren, vertelt Benning. “Zijn de elektrische auto’s beschikbaar, zijn ze betaalbaar en kan de laadinfrastructuur dit aan? Met heel veel inspanning kunnen de doelstellingen misschien gehaald worden, maar er zitten heel wat uitdagingen aan. Er is bijvoorbeeld een compleet andere laadinfrastructuur nodig. Een rijschool uit Amsterdam moet wel op voldoende plekken kunnen snelladen. Twintig minuten stilstaan kan misschien worden gecombineerd met een lunch, maar twee of drie uur stilstaan is geen optie.”

Dan is er nog de vraag in hoeverre het mogelijk moet blijven voor jongeren in Amsterdam om in een schakelauto les te krijgen. “Ik denk dat de rijschoolbranche bij de gemeente Amsterdam zou moeten pleiten voor afspraken met rijscholen, zodat zij nog met benzine- of dieselauto’s de stad in kunnen om te leren schakelen”, zegt Benning.

De presentatie van Wout Benning is onderdeel van het Ondernemersontbijt. Tijdens dit ontbijt krijgen rijschoolhouders aan de hand van vier presentaties praktische tips mee. Naast de RAI Verenigingen zijn er ook presentaties van de Politie Oost-Brabant, het Ondernemersklankbord en Dation. Ook deelnemen aan het ontbijt? Schrijf je dan in voor de Nationale Rijschooldag of bekijk het programma.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

4 reacties op “‘Rijschoolbranche moet afspraken maken over milieuzones’”

Ron van Maaren|29.05.19|12:57

Ik lees hele andere zaken. Veel autofabrikanten nemen juist afscheid van de Diesel auto’s met de huidige normen is het immers haast niet meer mogelijk om aan de opgelegd euro normen te voldoen. De branche en ook het CBR lopen continue achter de feiten aan. Elektrisch wordt de toekomst sterker nog de toekomst is al begonnen. Al eens met een KIA e Niro gereden. Dan wil je nooit meer iets anders. En VW investeert niet voor niets 70 miljard in EV.
En wij denken nog in benzine/diesel. Kom nou toch!!

Kees Nas|29.05.19|17:32

Een diesel auto is nog lang zo slecht nog niet. Zo’n elektrische auto rijd heerlijk maar heeft toch wel enkele hele belangrijke nadelen. Hij is vreselijk duur in aanschaf. Opladen gaat echt niet overal even makkelijk en zeker niet zo snel. Actieradius is toch nog best een dingetje. Ik rij ruim 300 kilometer per dag en soms wel meer. Lang niet alle elektrische auto’s doen dat. Dan nog die automatencode. Zolang die gehanteerd wordt zullen er weinig instructeurs overstappen. Gewoon te weinig werk

#BAAS|30.05.19|19:00

Na mijn zogenaamde wegenbelasting vrije diesel 2012 ben ik al overgestapt naar een 1.2 benzine met 6 bak. Kost per maand hetzelfde om te rijden. En als ie stilstaat veel goedkoper.

Marcel Kort|07.06.19|15:35

Komt uit de koker van de BOVAG… tja….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.